Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av oven, fredag 14. august 2009, klokken 21:43

« forrige - neste »

oven

Hei,

jeg synes vi trenger en wiki, så jeg har laget en: http://elbilwiki.nipen.no/

Hensikten med denne er å samle lister over deler, prosedyrer, tips, erfaringer og annet som ligger strødd utover i forumet. Wikien er for alle bilmerker.

Diskusjon om hvordan man bruker wikien kan vi ta her :)
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

oven

Sitat fra: Elmo på søndag 24. mai 2009, klokken 22:56
Et par ting jeg ikke forstår - enda.
1) Når jeg fulgte Think-dele linken din ser jeg dem og kan komme opp til hoved-Think., men vannfyllingen finner jeg ikke uten direkte linken du sendte.

Det var fordi jeg ikke hadde laget lenke fra forsiden til siden om vannfylling. Det er ordnet nå.

Sitat fra: Elmo på søndag 24. mai 2009, klokken 22:56
2) hvordan oppretter man nye temaer _

Hvis man redigerer en side og lager en lenke til en side som ikke ennå finnes, så vil man få tilbud om å opprette siden når man klikker på lenken. Foreløpig har vi litt å gjøre med å fylle ut mer komplett informasjon på de sidene som allerede er der. Jeg tror vi må planlegge litt hvilke sider vi faktisk oppretter.

Jeg foreslår at vi lager en konvensjon hvor man skriver "Think: " i tittelen på sider som er spesifikke for Think, "PSA: " i tittelen på sider som er spesifikke for psa-biler, etc, for å unngå navnekollisjoner. F.eks. er det stor forskjell på "Think: prosedyre for vannservice" og "PSA: prosedyre for vannservice".

Sitat fra: Elmo på søndag 24. mai 2009, klokken 22:56
3) antar man må logge inn for å skrive ? Hvor hvordan?

Nei, men du kan lage deg en konto oppe i høyre hjørne. Det er nok å klikke på "rediger" på den siden du vil endre.

Dette er forøvrig nøyaktig samme system som brukes på wikipedia. Jeg anbefaler brukermanualen:

http://meta.wikimedia.org/wiki/Help:Contents

2014 Leaf tekna, bor i Bergen

oven

Flytter diskusjon fra http://parat24.com/forum/index.php?topic=2019.30

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 00:03
Vannfyllingskjema sendt på E-post til deg.

Takk! Jeg legger det ut på wikien så snart jeg kan.

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 00:03
Kan hvem som helst gå inn og begynne og endre på ting? Blir ikke info ødelagt av elbilfiendlige tullinger?
De er vi som samler dette info etter våre erfaringer og jeg synes at redigeringsrettigheter bør begrenses til medlemmer.

Ja, hvem som helst kan endre på ting, men gamle versjoner blir liggende og det er enkelt å forkaste en endring. Dette er samme prinsipp som wikipedia bruker, og det ser ut til å fungere. Dersom det blir et reelt problem kan vi vurdere å begrense tilgangen.

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 00:03
Info om SAFT blokker finnes ikke lenger. Jeg har noen filer liggendes på data.

Du kan gjerne skrive noe om disse blokkene på http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Batteripakke
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

cra

På generelt grunnlag så anbefaler jeg å sette opp slik at de som vil endre/legge til innhold må logge seg inn, og hvis mulig så gjerne på en slik måte at man må registrere seg med en fungerende e-postadresse. Da ligger man et hakk i forkant av de som evt. vil lage kvalm og sabotere. Lesing av dataene bør selvfølgelig (i internets sanne ånd) være fritt tilgjengelig for alle - innlogget eller ikke.

Ellers er dette et flott tiltak, og jeg ser fram til å se innholdet vokse seg stort og nyttig :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Kan du opprette lenken til SAFT NiCads. Jeg må lære Wiki først og er redd for å ødelegge sidene.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

oven

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 10:37
Kan du opprette lenken til SAFT NiCads. Jeg må lære Wiki først og er redd for å ødelegge sidene.

Jeg foreslår du går inn på http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Batteripakke og velger rediger på toppen av siden. Så skriver du det du vil om batteriene, f.eks. rett etter setningen "Batteripakken i Think består av 19 blokker av vannkjølte Saft NiCd. " Det hadde for eksempel vært nyttig å vite modellnummeret på disse batteriene, hva som skiller dem fra de som brukes i PSA-biler, osv.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

oven

Jeg trenger litt hjelp med prosedyre for vannservice. Kan noen som er kjent med prosedyren gå inn på http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice og lese gjennom det som står der?

Det står:
Sitat
Vannfylling tips: Mellom 0,7 og 1 liter i minuttet. Mål hastighet ved overløp av og til

Betyr dette at jeg skal måle påfyllingshastigheten dersom det løper over, eller skal jeg måle noe ved overløpsslangen?
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Ken

Hei Oven.
Det med hastigheten er at man kan justere den etter høyden av dunken over vann niplene. Den egentlig hastighet er målt ved overløpsslanger men vi har en begrenset mulighet til det dvs bare under selv vannfylling. Man kjører minst en halv liter ekstra gjennom hver rekke og det er lurt å registrere hvor lang tid den halv/ et liter tar å løpe gjennom i en målemugge.

Jeg prøvd å tilføye litt under batteripakke og vannservice. Det kom opp med en boks rundt det hele mitt innlegg. Er det riktig?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

oven

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 20:13
Hei Oven.
Det med hastigheten er at man kan justere den etter høyden av dunken over vann niplene. Den egentlig hastighet er målt ved overløpsslanger men vi har en begrenset mulighet til det dvs bare under selv vannfylling. Man kjører minst en halv liter ekstra gjennom hver rekke og det er lurt å registrere hvor lang tid den halv/ et liter tar å løpe gjennom i en målemugge.

Ah, jeg skjønner. Jeg skal forsøke å formulere det på en lur måte :)

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 20:13
Jeg prøvd å tilføye litt under batteripakke og vannservice. Det kom opp med en boks rundt det hele mitt innlegg. Er det riktig?

Veldig bra. Grunnen til at det kom opp en boks rundt noe av det du skrev var at du begynte på en ny linje med et mellomrom først. Da oppfattes det som innrykk, som betyr at det er et sitat. Du kan lese om formatering på wiki på http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Formatting

2014 Leaf tekna, bor i Bergen

oven

Forresten, kan man ikke måle fyllehastigheten underveis ved å sette dunken på en badevekt under hele fylleprosessen og notere hvor mye lettere den blir i løpet av et minutt?
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

hkaspenberg

Sitat fra: oven på søndag 24. mai 2009, klokken 23:10
Hei,

jeg synes vi trenger en wiki, så jeg har laget en: http://elbilwiki.nipen.no/

Hensikten med denne er å samle lister over deler, prosedyrer, tips, erfaringer og annet som ligger strødd utover i forumet. Wikien er for alle bilmerker.

Diskusjon om hvordan man bruker wikien kan vi ta her :)

Et ekstremt bra tiltak! Jeg skal bidra med det jeg kan der jeg kan.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

Oven, man kan egentlig det. Å måle en halv kilo på en vanlig badevekt er ikke så presis.

Med overløp metode må man hive den første halvliteren pga bobler og måle den neste.

Andre bruker veldige forskjellige metoder og det er opp til dem å beskrive dem.

Takk for Wiki tips.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Jeg har en liten "bukk" jeg bruker hver gang, slik at høyden på tanken er den samme hele tida (bruker en 1,5l flaske med hull i siden som "trakt"). Da er det ganske grei skuring å strupe slangen slik at hastigheten blir riktig. Kontrolmåler på overløpet når vannet begynner å renne. (Har en gjennomsiktig plastboks med merke for hver dl, og tar tida til det når 5dl)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Hvordan forhinderer vi sammenblanding av linkene mellom ulike biler?
Jeg har lånt noen av stantdardtekstene i Think delen og skrevet dem om til PSA. 
Eksempel på problemet jeg adresserer er for eksempel "BMS" og "Avbrudt lading" som ikke nødvendigvis skal henvise til samme tekst for de to biltypene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på tirsdag 26. mai 2009, klokken 09:12
Hvordan forhinderer vi sammenblanding av linkene mellom ulike biler?
Jeg har lånt noen av stantdardtekstene i Think delen og skrevet dem om til PSA. 
Eksempel på problemet jeg adresserer er for eksempel "BMS" og "Avbrudt lading" som ikke nødvendigvis skal henvise til samme tekst for de to biltypene.

Enkelt. Når man oppretter en artikkel, eller linker til en artikkel må man bare gi den riktig tittel. Hvis "BMS" allerede er laget og beskriver Think, må man lage en "BMS_psa" e.l. og linke til denne når man skal beskrive for PSA.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA