Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av oven, fredag 14. august 2009, klokken 21:43

« forrige - neste »

Ken

#45
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 02. juni 2009, klokken 12:00
[

I dag tidlig var blokkene fremdeles rimelig varme, og viftene kom på på fullt i det samme jeg satte på tenning og var på hele veien (15km) til jobben. Utetemperaturen var bare 15 grader. Er dette normalt?

;-D Hans

Ja det er nokså vanlig. Ser ut som den temp.føler i motoren er mer følsom enn de i batteripakken. Ofte hvis man slutte å kjøre så stoppe viftene.

Du sier at du klarte ikke å komme op mot 40 grader da ladingen avbrøt. bare 34. Det er ikke vanlig. Temp av laderviftere kan overstige 50 grader men lading tillates når batterietsgjennomsnit temp. overskreder 40.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Sitat fra: Ken på tirsdag 02. juni 2009, klokken 12:22

Du sier at du klarte ikke å komme op mot 40 grader da ladingen avbrøt. bare 34. Det er ikke vanlig. Temp av laderviftere kan overstige 50 grader men lading tillates når batterietsgjennomsnit temp. overskreder 40.


No pun intended, men kan du presisere litt hva du mente å skrive her?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Batteripakken i Hans sin bil har stor varmeutvikling ved overlading, og det er en fordel å avbryte serviceladingen tidligere enn det bilen selv vil.

Dette var også grunnen til at jeg ville montere Harald Revne boks i denne bilen. Desverre virket ikke HR boksen etter hensikten, og ble utelatt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#48
Jeg bare lurte på hvorfor du ikke la bilen lade så mye som mulig. Du sa, Hans, at laderen kuttet ut ved 40 grader og rett etter at batteripakken var 34 grader!?

Det finnes mange batteripakker som utvikler mye varme under servicelading og noen av disse trenger mye vann mens andre nesten ingenting. Vi trenger bedre kjøling.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Sitat fra: Ken på tirsdag 02. juni 2009, klokken 16:10
Jeg bare lurte på hvorfor du ikke la bilen lade så mye som mulig. Du sa, Hans, at laderen kuttet ut ved 40 grader og rett etter at batteripakken var 34 grader!?

Det finnes mange batteripakker som utvikler mye varme under servicelading og noen av disse trenger mye vann mens andre nesten ingenting. Vi trenger bedre kjøling.

Ok, laderen kuttet ut fordi den var for varm og ville ikke starte igjen. Etter å ha konferert med "hens", så fyllte jeg vann. Temperaturen på batteripakka viste da 34 grader. Det var rundt 25 grader i omgivelsene i garasjen, sikkert derfor at laderen gav opp. Hens lurte på om kanskje kjøleviftene på laderen burde sees over evt. skiftes, men mulig at man rett og slett bør gjøre vannservice når det er kaldere i været, og det pleier jo skjelden være noe problem her til lands.  ;D

Idag har bilen oppført seg som normalt. Ved kjøring hjemover kom kjølevifta på der den pleier, midt i Kongsveien, en 120 meter jevn stigning over 1.5 km med 70 sone som jeg pleier å kjøre i 50-55 km/h og derved samle litt kø, men skitt au, livet til batteriene er viktigere enn travelheten til de bakenforkjørende.  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 02. juni 2009, klokken 18:53
livet til batteriene er viktigere enn travelheten til de bakenforkjørende.  ;D

Helt enig, og ikke bare fordi jeg har garantiansvar for pakken din ;)

Hadde du brukt Nikometeret: http://parat24.com/forum/index.php?topic=2045.0
på Thinken din hadde du fått sjokk.  Å forsøke å holde en Think under 100A er omtrent umulig, og 200+ dras ut omtrent hver gang en akselererer.

Ut fra det, kan en kanskje kjøre PSA opp på orange litt mer enn jeg har trodd.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. juni 2009, klokken 08:15
Hadde du brukt Nikometeret: http://parat24.com/forum/index.php?topic=2045.0
på Thinken din hadde du fått sjokk.  Å forsøke å holde en Think under 100A er omtrent umulig, og 200+ dras ut omtrent hver gang en akselererer.

Hadde sikkert vært kjekt å ha, men jeg venter (fremdeles) på et tilsvarende instrument fra Arne Magnus.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Boogie

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. juni 2009, klokken 08:15
Ut fra det, kan en kanskje kjøre PSA opp på orange litt mer enn jeg har trodd.

Burde ikke være noe problem. Batteriene tåler det, men det gjør muligens ikke motoren...
Men er man i fart, så betyr det lite. Bare vær sikker på at høyhastighetsdelen av kjølevifta til motoren er funksjonell.
Har oppdaget mange biler hvor denne ikke er i orden lenger.
Kan sjekkes med Elit instrumentet eller tilsvarende.

En bil jeg sjekket for en stund siden hadde problemer med at sikringen til kjølevifta (heavy duty) gikk hele tiden. Det viste seg å være gummihylsen mellom vifte og motor som ikke stod riktig på. Disse viftene er av sentrifugaltypen, og når de går uten begrensning "arbeider" de på fullt. Dette vil si mer enn 20A! Med hylsa på plass ble motstanden "passe" og forbruket sank til 17A. Med full stengt vifte lå forbruket på 6-7A.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Jeg venter fremdeles for Arne Magnus sin instrument også og leveringsfristen nærmer seg.

Siden jeg har en av Nikolay sin Palm EV monitor i min besittelse har jeg vurdert å kanselere den men jeg er litt nysgjerrig og vi trenger noe til å avlaste den Actia Think instrument i Agder klubben.

100 Ah er for lite ja men det går an å ikke overstride 130 Ah f.eks.

Det er mulig at den neste utgave av Nikometer kan stilles inn til å få rød på ønsket maks Ah.

Morsomt utstyr dette og takk til Nikolay.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Hvordan kan jeg få disse fire bil(d)ene på samme linje?

http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på torsdag 04. juni 2009, klokken 18:10
Hvordan kan jeg få disse fire bil(d)ene på samme linje?

http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA

Nei, si det. Nå står de under hverandre takket være mitt "håndverk".

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

#56
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 04. juni 2009, klokken 22:48
Nå står de under hverandre ...

Det fikk jeg til også, både på venstre og høyre side  :-\
Who's next ???
   :
   :
En drøy halvtimes tid senere ............. På linje  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

#57
Når trenger vi noen Think bilder!
Jeg har lagt inn en god del generell info på Think sider så bare lage lenker til de eller rediger først etter bilmerke.

Takk for alle inslag og lenker til verstedsboka. Om flere har den lagret hjemme er vi trygge.
Jeg har opprettet en side tip tips og tricks i tillegg fordi Thinkboka er så dårlig. Husk å skiv opp noe her etter utført rep. før du glemmer alt! (etter personlig erfaring).
Det går bedre med lenker og redigering nå. Dette blir STORT.
Håper at den være EVig  :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Sitat fra: Ken på fredag 05. juni 2009, klokken 14:42
:
:
Takk for alle inslag og lenker til verstedsboka.
:
:

Ligger trygt lagret på one.net i Danmark.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Måtte søke her på gamleforumet for å finne Elbilwikiet'

Ville bare berømme Oven for dette tiltaket.

Wikipediet begynner virkelig å bli bra, og jeg har begynt å sende link til det til alle som viser interresse for Elbiler.

Slik det nå framstår, besvarer det de aller fleste spørsmål nye og gamle Elbil interreserte har, samtidig som det erstatter/utfyller dette forumet ved at det gir brukere gode råd om riktig bruk av bilene samt reperasjonstips

Selv trenger jeg å lære å sette inn bilder, da et bilde både gjør siden mer interresant å se på, og også hjelper ved forklaring av framgangsmåte på enkelte reperasjoner.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA