Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny lader på Kiwi Ågotnes?

Startet av jensjacob, fredag 17. april 2015, klokken 18:49

« forrige - neste »

jensjacob

Hvad er ideen med lane assist egentlig ? Hvad er det for nogle situationer den skal redde ? Er det for at frigive lidt ekstra overskud til at skrive sms'er eller checkke barberingen i spejlet mens man kører ? Lane assist kombineret med adaptiv fartpilot, tja... så kunne man måske endda tage sig et lille blund ude på motorvejen.

Hvis man ikke er klar til at koncentrere sig nok om at kontrollere bilen fuldstændigt - hele tiden, eller på anden måde har nedsatte evner i en bil, så skal man måske overveje om bilen i virkeligheden er det rigtige transport middel for en.

I princippet bryder jeg mig ikke om at der et sted i bilen sidder en servomotor der er stærk nok til at overtage styringen af rattet og som er computerstyret. Vi ved jo alle hvor pålidelige computere er...

Alle disse systemer fjerner det personlige ansvar og gør det nemmere og nemmere for dårlige bilister at begå sig i trafikken. - Det der sker er at folks køreegenskaber bliver ringere og ringere samtidig med at teknologien bliver bedre og bedre. Til sidst giver det sig selv at bliver det forbudt at sælge biler der ikke er selvkørende og forbudt at køre gode gamle biler selv. Jeg er ikke så sikker på at mine børnebørn nogen sinde kommer til at køre deres egne biler selv.

Så drop nu det der lane assist og citybrake og tag lidt ansvar. Brug pengene til det udstyr på noget andet. Hvis man ikke tager ansvar så er der andre der tager det og det ender med at blive kedeligt i længden.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

sap_2000

Sitat fra: jensjacob på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:58

I princippet bryder jeg mig ikke om at der et sted i bilen sidder en servomotor der er stærk nok til at overtage styringen af rattet og som er computerstyret. Vi ved jo alle hvor pålidelige computere er...

De fleste nyere biler har elektrisk servo med sensorer som føler og aktiverer servoen. Disse er også sterke nok til å overta styringen om systemet går bananas. Systemet brukes også på parkassist hvor den svinger hjulene helt uten hjelp fra rattet.

Tanken bak lane assist er vel å vekke og hindre at folk kjører av veien om de dupper av et øyeblikk.
Angrer ikke på at jeg droppet laneassisten.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

e-Golfer

Lane assisten til e-Golf er altfor sensitiv, og ved normal kjøring så justerer den hele tiden. Det betyr i praksis at man opplever at bilen sporer. Jeg har derfor skrudd av hele Lane Assisten, og bruker den aldri. På motorvei med brede felt, kan den kanskje tjene sin misjon, men på vanlige landeveier er den fullstendig ubrukelig.

På BMW, så slår Lane Assist først inn i hastigheter over 70 km/t. Det fungerer bedre, for da er det som regel bredere felt, og da kan den gjøre sin misjon dersom folk skulle være så uansvarlige å duppe av mens de kjøre.

Når det gjelder City nødstopp, så er jeg derimot uenig. Det er veldig fort gjort å kjøre i bilen foran, dersom man for eksempel står i et kryss og skal inn på en større vei med en bil foran seg. Bilen foran begynner å kjøre, og man kikker til sidene for å se om luka er stor nok for at en selv også kan bruke samme luke, og mens man sjekker trafikken fra siden, så ombestemmer bilen foran seg og bråbremser. Da vil City nødstopp sørge for at du ikke kjører i han. Også andre situasjoner der denne funksjonen er bra. Vil tro kjedekollisjoner i køkjøring blir mindre som følge av slikt utstyr da mange bruker tiden på andre ting når de kjører i saktegående kø.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

DagRune

Jeg angrer egentlig litt på at jeg valgte den pakken. Bruker den aldri, kjører nesten ikke utenfor byen. Det eneste er trafikkskiltgjenkjenning, men jeg lurer nå litt på om ikke fartsgrensene like greit hentes fra navigasjonssystemet.

e-Golfer

Trafikkskiltgjenkjenningen, synes jeg er kjempefin. Det er ofte veiarbeid, osv, og Navien har sjelden all info på mindre veier. Med skiltgjenkjenning, så overstyrer den evnt informasjon som ligger i navien, slik at den er mer pålitelig enn navien.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

hottentott33

Hvad er ideen med lane assist egentlig ? Hvad er det for nogle situationer den skal redde ?

Jeg prøvekjørte en Passat med Lane assist og jeg synes det var et nyttig hjelpemiddel, selv om den var litt nøye på veimerkingen for at den skulle virke skikkelig.
I det daglige så kjører jeg lastebil, og jeg kjører ca 90.000 km i året og kommer derfor opp i mange forskjellige trafikksituasjoner. Det jeg opplever oftest er personbiler som kommer litt over i feil kjørefelt, for deretter vrenge bilen tilbake. Dette er helt klart potensielle dødsulykker. Veldig mange av disse tilfeller så kan jeg ikke se at oppmerksomheten deres er rettet ned i en mobiltelefon eller at hodet er nede i midtkonsollen. Nei, det er rett og slett at de er litt for trøtte (at de burde gjort noe annet enn å kjøre bil i såfall, er en annen sak) eller litt uoppmerksomme.
Derfor synes jeg hjelpemidler som lane assist er en veldig god idé, da det potensielt kan spare mange menneskeliv. Det er ikke langt i fra at jeg synes det burde vært standardutstyr i alle biler. Ideelt sett burde folk være oppmerksomme, men det er mange forskjellige folk ute i trafikken, enten en vil eller ikke.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

mariowing

Folk sa det samme om blokkeringsfrie bremser, stabilitetskontroll, anti-spinn, blinklys (man kan jo bare holde armen ut den veien man skal svinge). Jeg tror rett og slett at computeren er kommet for å bli, også i bilen.

Det er snakk om brøkdelen av et sekund ofte som skiller en frontkollisjon og ikke og det at rattet da dytter deg det brøkdelen av sekundet før du selv oppdager det er verdifullt. Hvis det redder 10 liv i løpet av et år så er det jo fantastisk!

Om Lane Assist har noe for seg på en elbil du stort sett skal kjøre rundt i byen med er jo en annen ting, men det betyr ikke at det ikke har noe for seg på landeveien.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mihkku

Bruker laneassist hver dag og synes det er nyttig i rushen ;)

Er dog enig i at den er noe overfølsom og anbefales ikke å stole på

HelectriC

har hatt lane assiste i seneste tre bilene mine og har avaktivert i alle biler etter noen kilometer kjøring når man oppdager at det bare er i veien. spesielt når du kjører på svingete veier og "cutting corners", da er det masse vibrasjoner, lyder, varsel. Nei, det er bare tull.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Marius Engel

City brake og front assist er meget nyttig mener jeg. Den kobler ikke inn før du ser døden i hvitøyet, så den er ikke i veien heller. Burde vert standard på alle biler!

Lane assist har jeg ikke prøvd. Men tanken er vel om at noen dupper av, så skal man potensielt kunne unngå kollisjon? Høres nyttig ut, men jeg valgte bort dette. Vet ikke om det er så bra i praksis.

Jeg har også tretthetsvarsler på Skodaen. Jeg har prøvd å få denne til å slå ut, men jeg har enda ikke fått det til. Aner ikke hvilken kriterier som skal til for at denne skal varsle. Noen som vet?

Puzoni

Sitat fra: Marius Engel på fredag 27. mars 2015, klokken 14:25
Jeg har også tretthetsvarsler på Skodaen. Jeg har prøvd å få denne til å slå ut, men jeg har enda ikke fått det til. Aner ikke hvilken kriterier som skal til for at denne skal varsle. Noen som vet?

Man må nok sovne først bak rattet for at det skal varsle.....sovepiller før man setter seg i bilen kanskje ?!?!  ;D ;D ;D

Råde

Sitat
Aner ikke hvilken kriterier som skal til for at denne skal varsle. Noen som vet?
Tretthetsvarsleren skal lære kjøremønsteret ditt de første minuttene av turen for så å sammenligne senere. Input skal være (fritt etter hukommelse fra etellerannetsted) styring, gass, brems.

Eneste gangen den har slått ut for meg var etter et langt motorveisstrekk på ACC hvor jeg dumper inn i rush'en med jojo kjøring. Jeg var våken som bare det så der tok den feil. Andre ganger hvor jeg har vært trøtt har den ikke varslet.
e-Golf | X75D

Bawler

Synes lane assist er fantastisk og alle burde hatt  det. Mange som kan bli uoppmerksomme og dette kan redde liv. Er ikke i veien, føles ikke ut som sporing fordi du vet du har en "guidende hånd"  som hjelper deg når du trenger det.

Beste sikkerhetsfunksjonen hadde vel egentlig vært et spyd mot fjeset fra rattet. Ingen hadde holdt over 40 :-P
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA