Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er ditt gjennomsnittforbruk saa langt?

Startet av ihlhaug, torsdag 16. april 2015, klokken 15:40

« forrige - neste »

ihlhaug

Hei!
Jeg har fra før originale standard 19" med continental. Vurderer nå å bytte til original 21" fordi det ser så urolig mye bedre ut. Det jeg nå lurer på er om det blir mye mer støy når man kjører, om rekkevidden går mye ned, og om det evt er noen andre negative ting jeg bør tenke på før jeg evt gjør byttet?
Takk for hjelpen!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Thor2014

Ja alt sammen. I tillegg er det dyrere og blir slitt fortere, men fint er det. Kjør på!

ihlhaug

Men er det mye mer støy, altså irriterende? Får solgt mine 19"og kjøpt nye via en kompis så havner på ca 9-10000 så det er vel ikke så altfor dyrt?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx

B_Tesla

Hadde da ikke tvilt så mye som et sekund!! Kjøp.

Jeg har 21", men ikke kjørt de på sommeren ennå. Har 20" på vinteren, og da jeg kjørte østerdalen nylig lå jeg på under 200wh/km. Da lå jeg i "80" hele veien. Så hetl galt kan det ikke være å gå opp i størrelse. Noen present forskjeld kanskje. Er vel oppgitt til 2% av Tesla om jeg ikke husker feil.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

Sitat fra: P85TMS på onsdag 25. mars 2015, klokken 11:15
Mye mer støy? Nei. Litt mer, men ikke plagsomt.
På Contiene som min ble levert med kom jeg ikke opp i større hastighet enn 40 før jeg lurte på hva i hel... skjer. Vanvittig. Ble bedre når temperaturen steg, men alt for ille likevel. Å bytte til PS2 bedret støyen veldig mye.

SitatMye mindre rekkevidde? Nei. Kanskje målbart, men knapt merkbart.
Gjorde en test i fjor vår ved omkring 5 plussgrader, tørr asfalt, klima avslått og kontinuerlig 60km/t. Greide knapt å komme under 250wh/km

SitatHar kjørt 16.000km på originale 21" med "de dårlige" Continentaldekkene. Klarer fint 4-5000km til før jeg må bytte to av dem.
Og der bekreftet du nok at dekkene jeg fikk levert var feilvare. Mine rullet mellom 8-9000 gjennomsnittsberegnet for alle fire, stort sett med bestemorskjøring over langdistanse. Tipper det er årsaken til ovenstående også. De sporet i tillegg noe vanvittig, noe som forsvant ved bytte til PS2.

SitatSlitasje styrer man med høyrefoten og riktig hjulstilling.
Jepp. Merk at selv små avvik i hjulstilling vil gi utslag i slitasje på 21" hjul, selv om man ikke merker noe med 19".

Beregn firedobbel kostnad pr. kilometer til dekk i forhold til 19" Halv levetid og dobbel pris. Tror det er noenlunde realistisk. Uansett, Model S på 19" blir som å gå i findressen med joggesko til, og skikkelige felger løfter utseendet dit det fortjener å være.  Noe mer støy blir det selv om man gjør kloke dekkvalg, så vær forberedt på å akseptere det. Støyen vil i tillegg variere veldig mye avhengig av hvilket underlag man kjører på da støyisolasjonen bare er sånn passe. Jeg planlegger å støyisolere ekstra til våren.

fonberg

21 slites ca dobbelt så raskt som 19, i tillegg til at pris på 21-dekk er ca det dobbelte av 19. Altså blir dekkutgiftene på 21 ca fire ganger så høy som for 19.

I det hele tatt bør man ikke lete så mye etter rasjonelle/objektive grunner til å velge 21 fremfor 19. 21 er stiligere, men det er stort sett det  ;)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Sitat fra: fonberg på onsdag 25. mars 2015, klokken 11:32
21 er stiligere, men det er stort sett det  ;)
Enig. Man får vel også en litt kjappere styrerespons. Så taper man grep ved akselerasjon i lav fart evt fra stillestående.

BMW850

Nydelig med 21". Ingen støy som jeg bryr meg om i det hele tatt. Synes bilen fortjener disse og kjøreegenskapene blir fastere:)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Hehe. Enda en som har valgt riktige farger på bil og felger ser jeg  ;)

Må vel legge til at komforten ikke blir spesielt skadelidende så lenge man har luftfjæring. Det overrasket ihvertfall meg mye.

ihlhaug

Her var det mye positivt å lese, selv om det koster litt ekstra. Ser du har samme farge som meg, og det ser etter min mening utrolig mye bedre ut med mørke 21" turbine. Tror nok jeg går for dette, så får jeg heller se om jeg angrer meg senere.

Muffinman

Tenkte faktisk å prøve grå 19" Cyclone på sommer til S85D``en jeg har i bestilling til høsten. Det blir pulverlakkering av vinterfelgene som står på P85``en. Jeg kjører såpass mye bl.a. i jobb at den av bilene som ruller lengst får et rimeligere dekkalternativ. Så får "kosebilen" beholde 21". (Hmm, begge blir jo kosebiler...)

Hvis det blir alt for kjipt med 19" på nybilen, selv mørke, blir det nok vurdert 21" på den etterhvert også.

BMW850

Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. mars 2015, klokken 11:56
Hehe. Enda en som har valgt riktige farger på bil og felger ser jeg  ;)

Må vel legge til at komforten ikke blir spesielt skadelidende så lenge man har luftfjæring. Det overrasket ihvertfall meg mye.

Komforten kunne ikke vært bedre mener nå jeg :D

tonl

Noen som vet om det det vil være problematisk med 21" felger på bil uten luftfjæring? klarering mellom dekk og inneskjerm.

BMW850

Muffinman

Har vel ingen betydning i forhold til klaringer. Standardfjæringen er 16mm høyere ved tom bil enn luft i standard høyde.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA