Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: C-Zero - hvor mye kommer jeg til å fryse?

Startet av ludo, torsdag 16. april 2015, klokken 12:36

« forrige - neste »

bear4x4

Sitat fra: Ona IX på torsdag 02. april 2015, klokken 12:45
Grunnen til at man ikke kan skru av åpningsmelodien er for at man ikke skal være usikker på om man har fått skrudd bilen av eller på, og er med vilje at man ikke får skrudd av. Kia har fikset problemet med 15 temp på timer, som da du får oppdatert ved neste service. Navigasjon skal du også få oppdatert hvis du spør. Du har 8 gratis oppdateringer.
Betyr det at jeg må vente til jeg skal på service første gang (i desember 2015) for at de skal rette feilene på bilen uten at det skal gå utover de 8 oppdateringene jeg har inkludert i garantitiden? retting av feil bør jo gå utenom vanlige oppdateringer.  :-\
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver motatt 22 Desember 2014

K S

Sitat fra: bear4x4 på lørdag 04. april 2015, klokken 22:08
Sitat fra: Ona IX på torsdag 02. april 2015, klokken 12:45
Grunnen til at man ikke kan skru av åpningsmelodien er for at man ikke skal være usikker på om man har fått skrudd bilen av eller på, og er med vilje at man ikke får skrudd av. Kia har fikset problemet med 15 temp på timer, som da du får oppdatert ved neste service. Navigasjon skal du også få oppdatert hvis du spør. Du har 8 gratis oppdateringer.
Betyr det at jeg må vente til jeg skal på service første gang (i desember 2015) for at de skal rette feilene på bilen uten at det skal gå utover de 8 oppdateringene jeg har inkludert i garantitiden? retting av feil bør jo gå utenom vanlige oppdateringer.  :-\

De færreste oppdaterer vel navi årlig, jeg ser ikke problemet helt. Hvis en har 8 oppdateringer på 7 år så kan en oppdatere nesten hver 10.måned, burde rekke det? Om det går 15 måneder, hva så? Største problemet med navi er at de ikke oppdaterer kartet med terrenget før årevis etter feks nye gateadresser osv

Ona IX

http://www.kia.com/no/eie-kia/gratis-kartoppdatering/

Jeg tok feil, man har 6 kartoppdateringer. En oppdatering årlig. Og etter hva jeg forstår, så får man det automatisk ved service.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

bear4x4

Sitat fra: K S på søndag 05. april 2015, klokken 12:27
Sitat fra: bear4x4 på lørdag 04. april 2015, klokken 22:08
Sitat fra: Ona IX på torsdag 02. april 2015, klokken 12:45
Grunnen til at man ikke kan skru av åpningsmelodien er for at man ikke skal være usikker på om man har fått skrudd bilen av eller på, og er med vilje at man ikke får skrudd av. Kia har fikset problemet med 15 temp på timer, som da du får oppdatert ved neste service. Navigasjon skal du også få oppdatert hvis du spør. Du har 8 gratis oppdateringer.
Betyr det at jeg må vente til jeg skal på service første gang (i desember 2015) for at de skal rette feilene på bilen uten at det skal gå utover de 8 oppdateringene jeg har inkludert i garantitiden? retting av feil bør jo gå utenom vanlige oppdateringer.  :-\

De færreste oppdaterer vel navi årlig, jeg ser ikke problemet helt. Hvis en har 8 oppdateringer på 7 år så kan en oppdatere nesten hver 10.måned, burde rekke det? Om det går 15 måneder, hva så? Største problemet med navi er at de ikke oppdaterer kartet med terrenget før årevis etter feks nye gateadresser osv
Det er ikke et stort problem at navigasjonen ikke blir oppdatert men at feilene på bilen ikke blir rettet før en skal på service om 1år?
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver motatt 22 Desember 2014

Ona IX

Hvis det er en sw feil man anser som viktig retter de den nok hvis du avtaler tid.. Men de ringer ikke opp de som har fått bilen for å oppdatere småting, beste er vel kanskje å spørre selgeren.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

birkeland

#20
Jeg kunne ønske meg mer informasjon om selve batteriet. Ifølge KIA selv, så har KIA Soul "State of the art thermal control technology", (se link: http://www.kia.com/om/experience/news/advanced-battery-pack-for-kia-soul-ev.html ). Geeken i meg kunne helt klart ønsket informasjon om temperaturen til batteripakka, men hvor relevant informasjonen er må hver enkelt vurdere (ser jeg f.eks at bilen har godt av å stå 5 minutter ekstra tilkoblet ekstern strøm for å få optimal temperatur, så kan jeg velge om jeg skal vente litt før jeg tar den i bruk, eller om jeg skal gi bæng og bare tute avgårde). 

Mest av alt kunne jeg tenke meg SOH (state of health) informasjon om hver enkelt celle, noe som BMS-brikkene innehar informasjon om. SOH er viktig for å monitorere degradering av batteriet over tid, samt se tilstanden på batteripakka ved kjøp.

"Typically, a battery's SOH will be 100% at the time of manufacture and will decrease over time and use. However, a battery's performance at the time of manufacture may not meet its specifications, in which case its initial SOH will be less than 100%."

Denne informasjonen er som sagt tilstede i styresystemet til batteriet, og ville være en veldig enkel sak å få frem i displayet hvis KIA ønsket det, og jeg skjønner igrunnen ikke hvorfor denne informasjonen ikke skal være tilgjengelig for andre enn KIA. Når det er sagt, så mistenker jeg at det finnes en eller annen hemmelig servicemeny hvor endel informasjon enkelt kan leses av (selv kaffemaskinen min har en "hemmelig" servicemeny som ikke er nevnt i instruksjonsmanualen :P).

Og tilslutt: muligheten til å koble Soulen til WiFi for mulighet til App-styring av klimaanlegg og lading.

PS! Aller mest ønsker jeg faktisk bare å få bilen! Bestilte i sept-2014 og venter fortsatt i uvisse om levering :(

PPS! En liten funfact: Det er ikke KIA som har gjort en god jobb ved å ha en av de mest presise restindikatorene (GOM) i bilene sine, men det er batteriprodusenten (SK-Innovation) sine BMS-brikker som innehar denne informasjonen. Selv om det er KIA som tar all æren, så er det SK-Innovation som fortjener all skryten  ;)

ludo

Var på langtur i går, så da behovet for:
1. Muligheter til å kun vise hurtigladere i navigasjon.
2. Vise (navigasjon kjørelengde) minus (estimert rekkevidde). (Differansen)

Grunnen til punkt nr 2 er at på begynnelsen av kjøreturen var differansen på -10 km, men etterhvert ser man at denne endrer seg mot det positive, og da er det mulig å kontrolere om man rekker fram. Turen endte på +15 km :) Sarpsborg til Gardemoen (140km)






jim_smyth

Sitat fra: ludo på søndag 12. april 2015, klokken 11:30
Var på langtur i går, så da behovet for:
1. Muligheter til å kun vise hurtigladere i navigasjon.
2. Vise (navigasjon kjørelengde) minus (estimert rekkevidde). (Differansen)

Grunnen til punkt nr 2 er at på begynnelsen av kjøreturen var differansen på -10 km, men etterhvert ser man at denne endrer seg mot det positive, og da er det mulig å kontrolere om man rekker fram. Turen endte på +15 km :) Sarpsborg til Gardemoen (140km)

Det skal være mulig å slå på varsling dersom rekkevidden er kortere enn avstand i navigasjonen.

jim_smyth

Ønsker at kjørehistorikken viser nøyaktig kjørelengde siden den allikevel viser kjørte kilometer med to desimaler, men at desimalene står på 00. Det er litt merkelig siden kjørt rekkevidde i kjøreinstrumentene bak rattet vises med en desimals nøyaktighet når bilen slås av.

I tillegg hadde jeg ønsket at kjørehistorikken viser snittforbruk for den aktuelle turen. Slik det er nå vises det bare snittforbruk som er i dashbordet som man kan lese av under kjøring. Ved å nulle ut snittforbruktelleren hver tur får man riktig verdier i kjørehistorikken nå, og det må jo være feil måte å løse det på...

Kronglete skrevet men regner med at dere forstår.

bear4x4

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 07. april 2015, klokken 19:38
Hvis det er en sw feil man anser som viktig retter de den nok hvis du avtaler tid.. Men de ringer ikke opp de som har fått bilen for å oppdatere småting, beste er vel kanskje å spørre selgeren.
Har kontaktet selger for 1 måned siden og alt han har sagt at da jeg oppsøkte han for 14 dager siden er at kia prøver ut ny software for å se om det løser feilene med temperatur forandringene på programeringen
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver motatt 22 Desember 2014

Ragged_Glory

Jeg vil at nærlys og baklys skal være på når vindusviskerne går. Som om det var mørkt, altså.

RG
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
Kia e-Niro Platinum Graphite, 2019

OlavEmil

Eg vil at baklys skal vere på saman med DRL. Men det er vel ein tapt kamp.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ona IX

Sitat fra: OlavEmil på fredag 01. mai 2015, klokken 10:26
Eg vil at baklys skal vere på saman med DRL. Men det er vel ein tapt kamp.
Ikke bruk auto, men hakk to
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

OlavEmil

Sjølv kjem eg ikkje til å bruke auto. Tenkjer meir på at eg skulle ønskje dei eg ligg bak hadde baklys...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA