Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?

Startet av schweitzeren, torsdag 16. april 2015, klokken 10:51

« forrige - neste »

GeirHM

#60
Spania er fantastisk i bil. Jeg håper virkelig at Tesla lykkes å realisere det de lover på sitt ladekart. Jeg tipper de har noen utfordringer både når det gjelder byråkrati og infrastruktur. I tillegg har de jo ikke noen planer om salg og service av Tesla i Spania ser det ut til. Og det er jo en utfordring for oss som besøker landet i Tesla også. For hvem tar kostnadene om du opplever et havari der og bilen må fraktes til service i Frankrike?

Edit: Tesla informerte meg nettopp om at Spania er innenfor avtaleområdet og jeg vil få nødvendig oppfølging på stedet ved et eventuelt havari. (En bekymring mindre.)

sven erik

vi er stadig nedover de som er kommet ble lovet i fjord  så håper en tor ikke lenger

sven erik

Sitat fra: Jejl på søndag 30. august 2015, klokken 16:30
Sitat fra: GeirHM på søndag 30. august 2015, klokken 13:34
Sitat fra: Cirion på søndag 30. august 2015, klokken 09:00
Sitat fra: sven erik på fredag 28. august 2015, klokken 02:45
noen som vet når det kommer fler ?  trnger i alle fal 2 til ned langs kysten
I følge Supercharger kartet, skal det være godt utbygt i løpet av året. Ser ut som det er lagt opp til at de skal bygge ut spania i løpet av høsten.

Jeg håper du har rett. Men hvor sannsynlig er det? I følge den samme oversikten skal de øke antallet SC i Finland fra 2 til 6. De skal og gjøre det mulig å kjøre elektrisk helt til Istanbul. Alt dette (og mer til) skal realiseres i 2015.

For min egen del håper jeg på utbygging i Valencia innen jeg drar nedover i slutten av oktober. Ellers får jeg satse på denne: http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7220_hotel-santos-las-arenas-22kw Et tips jeg tror jeg har fra deg Cirion fra i fjor. Eller finnes det bedre alternativer i Valencia?
Vi ladet på dette hotellet for halv annen mnd siden, på vei nedover siden den eneste chademoladeren (som jeg kunne finne) i Valencia var i ustand.
Fikk anbefalt denne plassen da vi ringte til Tesla. Vi hadde med solstoler i bilen og la oss ned på stranden mens bilen ladet. Vi ringte til hotellet på forhånd og de holdt da av ladeplassen i 15 minutter til oss slik at vi ikke rissikerte å kjøre bomtur. Masse spiseplasser i nærheten var det også.
På vei hjem hadde vi bare 40 mil til laderen i Tarragona så da droppet vi å lade i Valencia.
dette har  jeg ladet på ange ganger 20 evro så er alt greit

Jejl

Sitat fra: GeirHM på mandag 31. august 2015, klokken 10:47
Til powerflux: I følge www.viamichelin.com koster turen Hirtshals (via Mulhouse) til Benidorm-avkjøringa 132 euro en vei (i bompenger altså...).

Til Jejl: Jeg er lovet nærkontakt med elnettet til et hyggelig pensjonistpar i nærheten. Men det er jo ikke godt å si om det fungerer eller ikke. Og et slikt eksperiment har jeg liten lyst på med 0 % på lader'n.
Hvis vi hadde fortsatt å ligge bak semitraileren i 89 km/t helt til sc hadde vi trolig kommet frem med rundt 15%. Vi kom egentlig frem med 2%, men brukte dem på å kjøre en ekstratur for å lete etter laderen, og fikk derfor 0%. Det er ingen problem å nå frem på dette strekket bare du ikke kjører for fort.
Når du lader på sc Tarragona ville jeg lagt inn Alfaz i navigasjonen og når du nærmer deg Valencia og hvis du skulle se at marginene blir for små til å komme helt frem, så kan du heller kjøre av å lade litt da. Men jeg tror neppe det er nødvendig.
Spenningen i huset vårt var veldig ustabil (195-230V), og det var ikke alltid den ville starte ladingen på første forsøk. Men hvis den ikke startet på første forsøk gikk det vanligvis på andre hvis vi ventet ca en halv time.

GeirHM

IBIL bekrefter på mail at deres chademoplasser ikke er kompatible med Teslas adapter. Så vet man det. Jeg kommer til å brenne inne med min investering i deres kort. Det eneste stedet i denne delen av Spania hvor det fungerer er på parkeringen til et av de kjipere supermarkedene i Murcia. Og der tilbyr de bare saktelading... Men de lovet å se på muligheten av å inkluderere en type2 kontakt på deres chademopunkt i Valencia.

Jejl

Den ene chademo-laderen i Barcelona virket med IBIL. Tesla mente før vi dro ned at det ikke skulle være noe problem å lade med chademo i Spania, men det virket som nevnt tidligere ikke i Valencia, selv om jeg vet at en Tesla ladet der ca en uke før oss.
Så du har kanskje 50% sjanse for å få ladet med IBIL.

GeirHM

Takk Jejl. Det var tydelig at de hadde hatt mange teslaer innom på chademopunktene som har rapportert om problemer. Tydelig at de hadde vært i kontakt med Tesla om dette. Forøvrig var det en hyggelig fyr jeg traff på SC Telemarksporten som fortalte at Tesla har inngått en avtale med en hotellkjede om utrulling av SCer. Det hadde jo vært flott. Om det samtidig betydde fortgang i prosjektet.

GeirHM

Det ble til at jeg ladet på dette luksushotellet Balnearios de Las Arenas i Valencia, jeg også. Jeg fikk en bomtur til Nissan sitt chademo i Castellon. Det er flott plassert på en bensinstasjon, men dessverre var stasjonen ikke åpen da jeg nådde fram. Og da var faktisk hotellet eneste alternativ. Og et øyeblikk lå det an til at lading der krevde overnatting på hotellet. Men det var en fersk resepsjonist som var litt ivrig. Bra det siden rommene startet på 250 euro per natt. Etter hvert viste det seg til og med at fordi jeg betalte 20 euro for ladingen fikk jeg parkeringen gratis. Jeg takk og bukket og gjorde dem oppmerksom på at de hadde det eneste døgnåpne hurtigladepunktet på strekningen Tarragona til Costa Blanca. Vel hurtig og hurtig. Det tok innpå 3 timer. Ville ha bilen fulladet fram til Benidorm. (Ps. Pass på at du parkerer i øverste parkeringsgarasje på hotellet, det er lett å ta feil.) Her i Benidorm er supermarkedet Carrefour min redning. De har et 22kWt punkt gratis rett ved hovedinngangen. Tok meg litt tid å finne det. Det er absolutt det eneste hurtigladepunktet i mange mils omkrets.

Ellers er superladeren i Tarragona en meget behagelig overraskelse med en fantastisk lokasjon. Se bilder lagt ut på tesla owners club på facebook.

Jejl

Ble litt usikker på om det var dette hotellet vi ladet på i Valencia. Vi ladet nede i en p-kjeller under hotellet der de hadde en (muligens 2) type 2 lader. Det var en minst 4 meter bred p-plass som det hang en plastkjetting forran. Vi betalte også 20 euro for ladingen. Jeg noterte ikke ned hva hotellet het, men det lå rett ved stranden.

GeirHM

Humhumhum. Joda, det ER samme hotell! Jeg måtte fjerne plastikklenken for å få tilgang til ladeplassen. Og det å sette noe foran slik de gjør er lurt. Spanjoler bryr seg ikke en døyt om merking av slike plasser. Er det mulig å parkere så parkeres det. Det ligger ved stranda og det er et hotell for Spanias overklasse. Dem har jo greid seg fint gjennom krisa. Og miljøvern er populært på tvers av klasseskillene.

Jejl

Det var "øverste parkeringsgarasje på hotellet" som fikk meg til å stusse. Det er jo under bakkeplan. Smart at setter noe forran ladeplassene ja. Det sto kjegler forran alle sc-plassene i Girona også på hjemveien.
Som nevnt tidligere ladet vi også litt også på en plass i Valencia der de hadde 5-6 vanlige stikkontakter. Alle p-plassene var opptatt av fossilbiler da vi kom, men eieren av p-huset flyttet sin egen bil som også sto på elbilparkeringen. Her fikk vi bare 230v og 13a, så vi ladet bare en liten stund til Tesla tipset oss om Type 2 laderen ved Hotellet.
Ellers kan jeg tipse om at hvis begge p-plassene på Carrefour er opptatt av fossilbiler så er type 2 kabelen lang nok til å parkere inne bilen nærmest inngangspartiet. Et mobnr eller to i ruta er sikkert en god ide.

GeirHM

Det hotellet har to kjelleretasjer med parkeringsplasser. Den nederste har ingen ladeplasser og du må betale for å komme deg ut og inn i rett etasje. Dessverre er det naturlig ved adkomst til hotellet å velge denne, inngangen til den øverste etasjen var mindre synlig. Og endelig så har både atkomst og utgang svært bratt helling, er kurvet og svært smal. I det hele tatt, velg første parkeringsetasje...

Når det gjelder ladeplassen ved Carrefour i Benidorm, så måtte jeg spørre om hjelp for å finne fram. Men den er altså ved hovedinngangen fra parkeringen.

GeirHM

#72
En ting til om lademuligheten ved Carrefour. På www.electromaps.com står det at det er mulig å lade helt fram til portene stenger kl 23, enda senteret stenger kl 22. Dette er feil. Strømmen går når senteret stenger. Dette er viktig. Det fant jeg ut fordi i det øyeblikket strømmen til ladepunktet stenges av så låses kabelen fast til ladepunktet. Heldigvis så vaktmesteren hva som skjedde og skrudde strømmen tilbake slik at jeg kunne frigjøre kabelen. Men han advarte meg og sa at det var bare flaks at han så hva som hadde skjedd.

Jejl

De har endret litt på p-plassen siden i sommer ser jeg. Der hvor den hvite bilen står var det et handlevognsskur. Og det var et gjærde inntill p-plassene for elbil. Nå ser det ut til at det er mulig å lade fra enda flere p-plasser.

GeirHM

#74
Jeg kjenner akkurat nå et ørlite slektskap med Columbus. I morgen går turen hjemover og det er 403 km til superladeren i Tarragona. Jeg har ingen lading hvor jeg bor. Jeg må lade på Carrefour i dag. Jeg har derfor ikke lyst til å lade til mer enn at jeg har 90 prosent når jeg starter ut fredag morgen kl 05. Jeg må altså lade underveis og jeg kjenner ikke ladesituasjonen der jeg stopper fra egen erfaring. Lademålet er Chademopunktet til Nissan i Castellon. Jeg skal sørge for at jeg har reserve nok til å komme meg tilbake til luksushotellet i Valencia om hverken chademo'en eller de to Renault plassene (type2) i Castellon kan hjelpe meg. Jeg har altså noen muligheter Columbus ikke hadde. Tror heller ikke han kunne ringe Teslas service fra bilen.

Jeg vedlegger reiseplanen som en jpg for interesserte. Planen er å ta Fjord Line fergen fra Hirtshals til Langesund kl 09 om morgenen på søndag. Men om kjøreformen er ok kan det hende jeg kjører over Bron og rett opp til Oslo på den måten. Jeg vil spare mange timer på den turen. Om jeg altså orker. Det tviler jeg på. Blir spennende å se hvor mye hjelp jeg får fra autopiloten til å gjennomføre dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA