Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dugnad for lønnsom utbygging av hurtigladere.

Startet av Waldemar, torsdag 16. april 2015, klokken 10:51

« forrige - neste »

Waldemar

Jeg har et spørsmål: I dag da jeg forlot bilen var det 96 km å kjøre. Etter 6 timer, da jeg kom tilbake, var det bare 70 km. Er det normalt? Også, for 80% batteri kan jeg kjøre bare rundt 90-100 km (og jeg kjører veldig forsiktig, rundt 13-14 kw). Det bør være mer, ikke sant, fordi været er ganske ok. Jeg vet, at batterikapasiteten kan gå ned, men jeg bare har kjørt 10 000 km. Tror dere, at å lade bil i 2-3/5-6 timer i løpet av vinteren kunne "drept" batteri?

Urs4_2008

Hei Waldemar

Jeg har opplevd motsatt: 56 km igjen når jeg har parkert om morgenen på jobb (kaldt), og 65 km når jeg skal hjem (varmere). Høres også ut som generelt kort rekkevidde. Jeg hadde levert bilen inn.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

Waldemar

Beklager, men jeg forstår ikke "Jeg hadde levert bilen inn. " Mener du, at du perkerer nå i garasje, eller du ikke lenger har Zoe?

Urs4_2008

Hei, beklager utydeligheten. Jeg ville levert bilen inn til forhandler slik at de kan feilsøke.

Når det gjelder rekkevidde ved 80%, så lurer jeg på om de 90-100 km du nevner er det du faktisk klarer å kjøre eller om det er det bilen estimerer er igjen? Jeg har erfaring med at jeg kjører mye lenger enn indikatoren viser - den er i så måte i overkant pessimistisk, slik jeg opplever det.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

Tormy

Min bil pleier også å vise lengre rekkevidde når jeg skal hjem fra jobb enn når jeg parkerte om morgenen. En ting jeg reagerte på, hvordan får dere til å kjøre med forbruk på 13-14kW? Snittmåleren min varierer bare rundt 17-18kW. Mulig vestlandsveier har skylden. Er det samme om jeg kjører med eller uten ECO.

zbk

Sitat fra: Tormy på onsdag 25. mars 2015, klokken 12:55
Min bil pleier også å vise lengre rekkevidde når jeg skal hjem fra jobb enn når jeg parkerte om morgenen. En ting jeg reagerte på, hvordan får dere til å kjøre med forbruk på 13-14kW? Snittmåleren min varierer bare rundt 17-18kW. Mulig vestlandsveier har skylden. Er det samme om jeg kjører med eller uten ECO.

Kjøre sakte (kø er fint) og trille der det er mulig. Vær litt sparsommelig med temperaturinstillingen på varmen.

Uten varme har jeg målt snittforbruk helt ned til 10.9kWh/100km hjem fra jobb (~12km). Da i rimelig jevntgående sakte kø på tørre veier (snittfart 30-40km/t). ca 25 høydemeter lavere hjemme enn på jobb. Kommer da hjem med 100/100 på eco-scoren. Jeg bruker sjelden cruise-kontroll i sånne tilfeller siden den er litt for hissig på å følge farten.

Uten eco og om jeg kjører på litt uvørent med gass/brems/varme kan forbruket samme strekning lett havne på 18-19. Kuperte Ryfylke-veier i vanlig fartsgrense-tempo har typisk gitt 15-17 i eco-mode over 4-5mil. Men da kjøres det ikke utelukkende for å kjøre så billig som mulig.

Konklusjon: Det er utrolig mange variabler som påvirker forbruket.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Waldemar

I dag hadde jeg 73% batteri (96km). Etter 19.2km (forbruk 12.9 kWh, gjennomfart 32.7) fra Sandvika til Oslo S jeg hadde 59% batteri (77 km). Så tenker jeg at det er kanskje bra.

zbk

Før varmeanlegget var oppgradert gikk det vesentlig mer strøm i varmeanlegget enn etter oppdateringen. Dersom dette ikke er utrettet vil nok forbruket ligge en del høyere enn for andre som har fått omprogrammert dette.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA