Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva bør jeg skaffe av tilbehør til Leaf?

Startet av christianhau, onsdag 15. april 2015, klokken 23:20

« forrige - neste »

christianhau

Jeg får min aller første bil i juni, en S85D, og har nettopp flyttet til et nytt hus som vi skal rive etterhvert og bygge nytt på samme tomt. Det er ikke garasje her og har egentlig ikke noe ønske om å bygge noe nytt da det uansett må rives om ca 4 år. Har begrenset erfaring som bileier og lurer derfor på om det å ha bilen stående fast ute vil ødelegge den på noen som helst måte? Eventuelt burde jeg sette opp noe midlertidig som bilen kan stå i frem til det bygges en garasje?

fonberg

Jeg har TMS 85 som har stått parkert utendørs siden jeg fikk den i november 13. Jeg ville passet på at den ikke står på en plass som er mye utsatt for sol (tørker opp pakninger og kan være hardt til lakken), evt. blir eksponert for sand/grus når det blåser. Bortsett fra dette så er jo biler beregnet på utendørs bruk så det skal ikke være noe problem - og jeg har ikke hatt noen problemer med min TMS pga. utendørs parkering og lading. Jeg har forøvrig panoramatak også - en del har hatt lekkasjer på disse, men mitt har i hvert fall ikke lekket en dråpe.

Forøvrig sikre deg at du har strømtilførsel av god kvalitet der du skal lade - gjerne med industristøpsel.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

christianhau

Takker for input, skal se hva jeg får til av skygge. Industrikontakt skal opp, men har egentlig ikke så lyst til å investere så mye i noe som jeg må ta ned uansett...

aryx

Hva med å bygge en carport? Noe alla dette :
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

cra

Bilen skal tåle fint å stå ute, så enkelt er det. Å ta hensyn til mye sol, evt. trør som drypper sevje og fugler som skiter kan selvsagt være lurt.

Om du skal bygge ny garasje eller hus på stedet om 4 år så kan kanskje en ladestolpe være riktig veg å gå. Har du rikelig med kabel i høvelig dimensjon kan du sikkert bruke den omigjen når du bygger nytt også, og stolpen kan du jo flytte til et sted du trenger å ta ut strøm, f.eks. til klipperedskaper i hage, radio ved svømmebasseget eller whatnot. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

christianhau

Takker for god input. Godt mulig at jeg skal vurdere en carport eller liknende med en ladestolpe, og da er det rett over i andre tråder igjen.. hvilken ladestolpe :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA