Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av thomanie, onsdag 15. april 2015, klokken 15:15

« forrige - neste »

thomanie

Tenkte jeg skulle prøve Kiwi/Fortums nye CCS lader ved XXL/Kiwi på Tiller i Trondheim (Fortum stolpe "K22") i dag - men måtte dra med uendra ladenivå (~66%).

Jeg prøvde å starte lading 4 ganger - og leste til og med håndboka for å se om jeg mot formodning hadde oversett noe ifb hurtiglading. Bilen låser fast kabelen som normalt, laderen kommuniserer med bilen og starter pre-charging, ladelampa i bilens batteriluke blir grønt, hvorpå hurtigladeren umiddelbart sier "stop charging", og avslutter lading.

Det var ikke viktig nok å få lada til at jeg brukte mer tid på laderen (les: kundeservice) der og da, men angrer på at jeg ikke gjorde det nå i ettertid...

Er det noen e-Golf eiere i Trondheimsområdet som har fått CCS uttaket på denne til å fungere på sin e-Golf?

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

ArveS

Heisann

Jeg hadde fossilet inne til service i forrige uke, og lånte meg en e-Golf imens. Hadde IKKE tenkt at dette kom til å bli noen opplevelse, og det hadde forsåvidt heller ingen andre i familien. El-biler er jo bare for nerder og fantaster... Endte opp med at vi bare MÅTTE teskjøre hele kvelden, og da oppsto behovet for litt rask lading. Kiwi-laderen på Tiller funka som smør - riktignok etter et par mislykkede forsøk, men på tredje forsøket satt den. Handler nok litt om rekkefølge... Uansett, 25 min så var vi oppe på 80% og kunne leke videre. Nå er det bare et spørsmål om dager/timer før undertegnede står som den glade eier av et nummer i køen av e-Golf-bestillere.... OG: trenger den egentlig ikke, hverken for parkering, bom eller kollektivfelt, men fy f... så mye bil man får for pengene, og driftsutgifter.... skjønner ikke hvorfor bare 10% av bilsalget er elbil, folk må jo være helt fjerne :-) Et sp.mål: hvor lang  er leveringstida på e-Golfen for tida??

A

Råde

Velkommen i klubben :)

finn.no er den kort... Prøv eventuelt å ringe rundt til forhandlere. Noen har avbestillingsbiler klare. Se tråden til Roger G. Han endte opp med bil på et par dager:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20307.0.html
e-Golf | X75D

mihkku

Er nok heller noe feil med ladestasjoner. Fortum har litt problemer med kommunikasjonen mellom laderen og vw sitt ladesystem. Ofte løst seg ved å starte ladingen , så plugge i kontakten. Har også hjelpe at Fortum har startet ladingen:)

thomanie

Supert, da vet vi at laderen virker i allefall. Får prøve å starte lading før tilkobling, alternativt ringe kundeservice, neste gang...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

SiriPiri


thomanie

I dag var ikke denne laderen i funksjon i det hele tatt :(

Ladekortet leste den ikke, SMS sa ute av drift, og kundeservice kunne ikke hjelpe med å konstantere annet enn at den tydeligvis ikke virket...

Så da ble det ECO+ hjem med ladekabelen mellom beina...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

RogerG

Ja, du kan være heldig å få deg en bil kjapt. Jeg var veldig heldig som fikk en hos min lokale forhandler grunnet ett kontraktsbrudd. Visst du klarer deg uten varmepumpe så tror jeg ikke det er så vanskelig. Men går du ut på finn så finner du mange med varmepumpe hos diverse forhandlere :)

Jeg har gått i over 12 mnd og vurdert å kjøpe elbil, akkuratt nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ventet så lenge. Jeg har en helt ny E Golf med 5 års garanti og det koster meg ikke en krone ekstra. Jeg bare flytter alle utgiftene som jeg hadde på bensin og bom over på bil lånet.

Lykke til.

jensjacob

Sitat fra: RogerG på tirsdag 07. april 2015, klokken 18:05


Jeg har gått i over 12 mnd og vurdert å kjøpe elbil, akkuratt nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ventet så lenge. Jeg har en helt ny E Golf med 5 års garanti og det koster meg ikke en krone ekstra. Jeg bare flytter alle utgiftene som jeg hadde på bensin og bom over på bil lånet.

Lykke til.

Men er ellen (til elbiler) gratis i Norge ? Når i regner på brændstoføkonomi så husk at for at kunne trække 1 kWh ud af batteriet til forbrug i bilen, så skal der trækkes ca. 1,2 kWh ud af stikkontakten under opladning  :-\  Ihvertfald for e-Up'en. Om det også gælder hurtigladning det har jeg ikke checket.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

nilskt

Mange arbeidsplasser tilbyr gratis strøm. Det samme gjelder kommunale plasser og enkelte kjøpesentre osv. Når det gjelder hjemmelading, er strøm forholdsvis billig i Norge.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

RogerG

Sjeldent at jeg har under 50% batteri igjen når jeg parkerer bilen for dagen. Dvs ca 6 - 6.5 timer lading pr ukedag for meg. Iløpet av helgen så blir det mindre lading pga mindre kjøring. Mente jeg leste på dette forumet ett sted at man kan regne ca 25 kr på å lade batteriet fra 0-100%? Stemmer dette? I såfall så ligger jeg på rundt 12 kr dagen. Det kan jeg leve med, bare til å kutte ut sjokoladen jeg alltid kjøper på buttiken på vei hjem fra jobb :)

Vennligst korriger meg visst jeg tar feil. Postet dette i full hast..

hottentott33

Sitat fra: RogerG på tirsdag 07. april 2015, klokken 19:57
Sjeldent at jeg har under 50% batteri igjen når jeg parkerer bilen for dagen. Dvs ca 6 - 6.5 timer lading pr ukedag for meg. Iløpet av helgen så blir det mindre lading pga mindre kjøring. Mente jeg leste på dette forumet ett sted at man kan regne ca 25 kr på å lade batteriet fra 0-100%? Stemmer dette? I såfall så ligger jeg på rundt 12 kr dagen. Det kan jeg leve med, bare til å kutte ut sjokoladen jeg alltid kjøper på buttiken på vei hjem fra jobb :)

Vennligst korriger meg visst jeg tar feil. Postet dette i full hast..

Hvis 1 kwh koster ca 1 kr inkludert nettleie og bruk, og batteriet på en e-Golf er drøye 24 kwh, så skal det i teorien stemme bra  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

elektro

Sitat fra: ArveS på tirsdag 24. mars 2015, klokken 00:50

Et sp.mål: hvor lang  er leveringstida på e-Golfen for tida??

A

Jeg bestilte e-golf med varmpumpe, skinnseter og en god del ekstrautstyr hos Møller (Erik Arnesen på Bryn) uke 13. Selgeren ringte i dag og fortalte at produksjon var fremskyndet fra uke 19 til 18. Pluss ca. 3 ukers leveringstid = 8 uker. Det går altså raskere enn å få en ny sofa i mange tilfeller!  ;)

PS: Artig historie, jeg har hørt om flere som har fått samme aha-opplevelse! Dette blir min første elbil. Regner med at kona og jeg kommer til å sloss om den selv om vi har en grei, nesten ny fossilbil også..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Råde

Kona og jeg sloss også. Jeg tapte... og må ta til takke med passaten (som vi også sloss om da den var ny - og jeg tapte...)

Jens Jacob: mentaliteten rundt elutgifter er umulig å sammenligne mellom dk og no. Her er utgifter til el en fjern realitet. Elektrisitet (og å bruke den) er like naturlig som luften runt oss (og puste i den). I dk vet jeg, av mange års erfaring, at man har en annen bevissthet omkring el og strømforbruk. Hvor mange nordmenn slukker lyset i rommet de forlater? Det jeg vil frem til er: om du bruker 1 kWh eller 1.2kWh for å lade 1.0 kWh er altså likegyldig. Her tenker man at el er (neeesten) gratis. Diesel er vaaaannnvittig dyrt. Ferdig snakket. Gidder ikke å regne.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA