Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 70d - rekkevidde

Startet av Anderamp, onsdag 15. april 2015, klokken 12:06

« forrige - neste »

Anderamp

Jeg har en Tesla og skal på bilferie i Sverige i sommer. Vi skal kjøre fra superlader i sundsvall til Byske og trenger å lade på veien. Tenkte Umeå. Ser på uppladdning.no at det er noen muligheter der, men er ladepunktene lett tilgjengelige for en norsk turist? Har type 2 ladekabel.

arnkl

430 km sommarstid på svenske vegar burde gå bra viss du ladar nesten fullt i Sundsvall. Men det er klart at våte vegar og høg temperatur, slik at AC må gå for fullt, kan gjere at du treng påfyll undervegs.

I Umeå ser det ut som "Snabbladdningsstation Kronoparken OK/Q8-Umeå Energi" er det raskaste alternativet viss du har dobbeltladar. Det er mogeleg at det er betaling for dette.
Ellers ser det ut til å vere fleire 400V 16A uttak som er offentleg tilgjengeleg.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

hgs

Sitat fra: arnkl på mandag 23. mars 2015, klokken 22:10
430 km sommarstid på svenske vegar burde gå bra viss du ladar nesten fullt i Sundsvall. Men det er klart at våte vegar og høg temperatur, slik at AC må gå for fullt, kan gjere at du treng påfyll undervegs.

I Umeå ser det ut som "Snabbladdningsstation Kronoparken OK/Q8-Umeå Energi" er det raskaste alternativet viss du har dobbeltladar. Det er mogeleg at det er betaling for dette.
Ellers ser det ut til å vere fleire 400V 16A uttak som er offentleg tilgjengeleg.

Det var veldig optimistisk. Vi kjører mye i Sverige, og erfaringsmessig er gjennomsnittsfarten betydelig høyere enn i Norge, og forbruket likeså. Medvind og forsiktig høyrefot, så kanskje. Hadde nok regnet med 1 time eller 2 i Umeå.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

fredag

Ladestasjonene til OKQ8 i Sverige har vært gratis til nå. Det ser ut som opplegget på OKQ8 i Umeå er det samme som på OKQ8 Landvetter. Lading startes og stoppes med et hvilket som helst ladekort, feks Elbilforeningens ladebrikke, Fortum-ladebrikke eller kanskje til og med et Ruter-kort. Hvis du ikke har et RFID-kort, så pleier de å ha et kort liggende inne på stasjonen. (Husk å levere tilbake lånekortene, slik at neste elbil som trenger et kort også får ladet.)

Hvis du er usikker, så kan du ringe til OKQ8-bensinstasjonen før du drar og sjekke status for ladestasjonen, slik at du kan ta forholdsregler hvis den er ødelagt og du må bruke lengre tid på å lade et annet sted, eller kjøre saktere for å få lengre rekkevidde.

Type2 ladekabel er integrert i ladestasjonen, så du trenger ikke å bruke egen kabel. (Men ta for all del med type2-ladekabel på tur likevel. Man vet aldri når man kan få bruk for den.)

Dersom du tar med chademo-adapter så kan du kanskje få ladehastigheter på opp mot 40kW, mot 22kW på type2 (med dobbeltlader). Greit å ikke måtte bruke lengre tid på lading enn nødvendig når man er på tur.

Vær forberedt på masse spørsmål fra nysgjerrige svensker. :-)

BTW: Jeg ville ikke satset på 430km uten lading underveis i Sverige. Jeg klarer ikke å kjøre så sakte at jeg ville fått til så lang rekkevidde, og det ville vært trafikkfarlig å kjøre så sakte.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ØysteinL

Jeg er på hytta i Sverige nå og skulle gjerne ha ladet TMSen min. Vi har et vanlig jordet strømuttak ute, men her i Sverige er det vel 400V 16A. Noen som har erfaringer med å lade på vanlig jordet stikkontakt (Schuko) i Sverige? Er det likt som i Norge, til tross for at de har et nett med 400V 16A vs 230V 16A? Regner med at jeg isåfall får samme effekt som hjemme..

Setter pris på svar, det er nemlig et stykke til nærmeste offentlige lader.
S85

inverter

ØysteinL

S85

fredag

Sitat fra: ØysteinL på onsdag 01. april 2015, klokken 16:31
Jeg er på hytta i Sverige nå og skulle gjerne ha ladet TMSen min. Vi har et vanlig jordet strømuttak ute, men her i Sverige er det vel 400V 16A. Noen som har erfaringer med å lade på vanlig jordet stikkontakt (Schuko) i Sverige? Er det likt som i Norge, til tross for at de har et nett med 400V 16A vs 230V 16A? Regner med at jeg isåfall får samme effekt som hjemme..

Setter pris på svar, det er nemlig et stykke til nærmeste offentlige lader.

Det er bare røde trefasekontakter som gir deg 400V.

Vanlige jordete stikkontakter i Sverige gir deg 230V enfase, akkurat som i Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA