Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lakkere Cyclone felger grå/gunmetal

Startet av rali, onsdag 15. april 2015, klokken 11:45

« forrige - neste »

rali

hei, alle sammen!
Jeg trenger råd for å bestemme meg hva slags bil bør jeg kjøpe- fossil bil eller elbil.
Jeg trenger å pendle Asker-Holmestrand  (ca 100 km t-r) og i tillegg bruke bilen i forbindelse med jobben- litt forskjellig  avstand (vet ikke siden de er ny jobb og spørsmål hva slags opplegg jeg får).
Jeg har ikke hatt bil hittil nå, og så må jeg kjøpe brukt bil.
Mange anbefaler Leaf men spørsmålet er om det holder med å lade det fullt og kjøre fram og tilbake? eller må jeg lade den på jobben?
alle tips er velkomne! takk!

THE

Jeg har 100 km daglig kjøring uten lademulighet på jobb, er også avhengig av å bruke bil på ettermiddagen. Har bestilt meg en Renault Zoe med 11 kW lademulighet hjemme. Etter det jeg har funnet ut skal det ikke være noe problem for meg å klare 100 km selv på vinteren, men det er på veier med maks 80 km/t. Blir vel noe kortere rekkevidde med 100-110 km/t på motorvei. Jeg fant også ut at en Leaf sannsynligvis ville gi meg rekkeviddeangst store deler av vinteren, og ikke vil gi meg hurtig nok lading hjemme til at jeg kan bruke den på ettermiddagene.

Hvis du er avhengig av bil i jobb, så hadde jeg prøvd å få arbeidsgiver til å sette opp en 22kW stolpe på jobb slik at du har mulighet til å lade hurtig både for å ha rekkevidde til kjøring i løpet av dagen, og for å rekke hjem igjen på ettermiddagen. 22kW AC ladepunkt er ganske rimelige å etablere, men det er vel kun Renault Zoe som kan utnytte dem fullt ut.

Med din kjørelengde vil du spare veldig mange tusen kroner i året i drivstoffutgifter sammenlignet med diesel/bensin-bil, og sannsynligvis vil du ha langt lavere vedlikeholds- og reparasjonskostnader også. Tror totalregnskapet ved å kjøpe ny elbil kontra brukt fossilbil blir ganske så gunstig i elbilens favør.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

rali

Takk. Det er så mange ting å vurdere spesielt når man ikke har hatt erfaring med biler!

Trekkoppbil

Dersom du skal kjøpe el-bil på bruktmarkedet, så regner jeg med at det er Nissan Leaf som er den mest aktuelle bilen. Kjører du 50km hver vei, så bør Leaf være et ypperlig alternativ. Trillingene var revolusjonerende da de kom, men etter en periode kom Leafen som konkurerte dem ut. Nå er det Soul som er en ganske ny bil, og til neste år kommer Huyndai, og det er 4 fabrikanter som har varsla at de vil komme med el-biler om ca 2 år, som har dobbelt så lang rekkevidde som el-biler har hatt i dette konvensjonelle siktet av markedet. Enkelte nye modeller kan være vanskelig å få tak i, og jeg tipper de ikke er så aktuelle for den som ser mot bruktmarkedet.

Om el-bil eller fossilbil, passer for deg, avhenger mye av din innstilling: Er du innstillt på å ta de ulemper og gleder du har ved en el-bil, eller er du innstillt på de sorger og gleder man har med fossilbil?
I bunn og grunn er det et valg mellom pest og kolera.

En fossilbil har høye driftskostnader: Den trenger drivstoff, og mye vedlikehold og reparasjoner: Den har drivstoffsystem, tenningssystem, mye mekanikk og innretninger som viftereim, starter, dynamo, smøresystem, kjølessystem, motorvarmer osv. Det er mange systemer som må holdes vedlike. Det kan bli noen kroner pr km.

En el-bil har sine begrensinger: Rekkevidda er den store saken. Av og til trenger man ladepauser, og dersom man er avhengig av en hurtiglader, og den ikke virker, så kommer du rett og slett ikke fram, innen rimelig tid.

Her er det i stor grad holdningen som avgjør: Enkelte bilister kan ikke tenke seg å måtte stoppe av og til, for å lade når man skal kjøre langt.
For andre så skurrer det å kjøre fossilbil: Bilen gir følelse av at her er det mye mekanikk i bevegelse, så du forstår at her er det mye slitasje og ressursbruk.

Skal du kjøre el-bil, så er det planlegging som gjelder:
Opplading og kjørelengder bør hele tida planlegges. En grei løsning kan være å alltid lade når man har mulighet. Du bør for all del ordne deg så du kan lade når du er på jobb, og når du parkerer andre steder, så gjelder det å speide etter stikkkontakter, og velge butikker etter lademuligheter osv.
Å kjøre økonomisk ved behov, er også en kunst: Om du er villig til å kjøre i 60 oppover Lierbakkene, og i 80 km/t ellers, og du kjører jevnt, og du er gjerrig på varmeapparatet og gjerne forvarmer bilen, så kan du komme langt med en Leaf, når du har behov for det. Man regne på om det lønner seg å stoppe å hurtiglade, eller om man heller skal kjøre øknomisk, så man kommer fram uten hurtigladestopp.
Bilister som liker å planlegge, kommer fram med elbil, og de trives med det. De som ikke planlegger, får et transportproblem, og de selger gjerne elbilen.

Gir du bånn gass, og du kjører i høy fart på motorvegen i regnvær, og med varmeappratet på fullt, så kommer du ikke så langt med Leaf.

Kjører du 50km hver vei, så burde det fungere fint med en Leaf, om du lader den opp til 80% på forhånd, og opptil 100% når det er fare for at du trenger å kjøre lenger.  Når det blir mye ekstrakjøring, så må du være innstillt på å stoppe for å hurtiglade.  Ofte er det bare noen få minutter som trengs for at du skal komme fram.  Fra Asker, så finner du hurtigladere i  vest, på Liertoppten, Kjellstad og Drammen, og i øst på Bililngstad, Sandvika og i Oslo. Sørover på Hurumlandet er det værre.
Kjører du fossilbil, så stopper du gjerne hver mandag morra for å fylle tanken, og det tar noen minutter. Om du av og til har en ladestopp for elbil, så bevhøver det ikke å bli så store forskjellen, men litt forskjell blir det: Hurtigladerene ligger som regel ikke helt inntil veien, så det tar gjerne et par minutter å komme i gang med ladinga.

Skal du av og til parkere i byområder, hvor det er kommunale parkeringsplasser, så er det behagelig å ha el-bil, og skal du videre inn mot Oslo i rushtida, kan du fort spare 1 time med el-bil.

Om jeg skulle pendle denne veien, så er jeg ikke i tvil om at jeg ville ha valgt en brukt Leaf, og jeg ville ha gjort mye for å unngå fossilbil. Skulle jeg brukt en gammel forssilbil, så ville jeg likt en dieselbil som maler som ei katte, med lågt turtall på motorveien, og som samtidig har kraft nok til motbakker.

Skal du kjøpe brukt Leaf, så er det visse forskjeller som man bør legge merke til: De gamle Leafene fra 2011 og 2012, som er laga i Japan, har et varmeapprat som bruker mye strøm. Batterikapasiteten varierer mye fra bruktbil til bruktbil, mye avhengig av hvordan bilen er behandla. Ekstreme oppladninger og utladninger tærer på batteriene, og ekstreme temperaturer. Kjemien i batteriene har inntill nylig vært av en sånn karakter, at det tærer på batteriene om temperaturen er over 35 grader. Opplading i ekstrem kulde kan være skadelig, og hyppige kladdladninger opp til 100% er ikke så smart, og det er vel ikke så lurt å la batteriet stå tomt i lengre tid. Det greieste er å måle batterikapasiteten før man kjøper kjøretøyet, ved å ladet batteriet fullt, og lese av ladinga med Leaf Spy Pro etterpå.

2 mil rekkevidde til eller fra, kan bety mye for deg.

Når man kjører Leaf langt i løpet av en dag, så er kunsten å bruke Leaf Spy Pro til å følge med på batterilading og temperatur. Hurtiglading gir høye strømmer som vil varme opp batteriet,  og hard kjøring oppover Lierbakkene kan gi dobbelt så høy strøm, som får batteriet til å stige noen grader, så på varme dager gjelder det å ta det litt med ro på langkjøring, og ellers parkere i skyggen.

Lykke til!

rali

Hei, tussen takk! Det var en virkelig godt svar, siden jeg er forsatt forvirret! og prøver å finne ut hva som er best i min tilfelle , både økonomisk og hvis jeg tenker litt framover, siden jeg trenger bilen i forhold til jobben og vet ikke hvordan ting blir med jobben...Det er slik at jeg må regne med noe kjøring i arbeidstiden og derfor blir det vanskelig med elbil...siden det er ikke noe stikkkontakt der :(. Men finnes hurtiglading i Holmestrand.
Jeg personlig har ikke hatt noen bil tidligere og vil gjerne ha elbil, både fordi det er miljøvennlig og det ser ut at jeg må tenke på ikke så mye bortsett fra nok strøm ;)
Noen gir meg tips for mindre elbil som Mitsubishi i-Miev / Citroën C-Zero / Peugeot iOn. Jeg må undersøke dette litt. Litt usikker om disse små biler kan klare avstanden.
Ellers fossilbil er det kanskje Toyota Aygo eller Yaris jeg tenker på.....
Som du sier det er fordeler og ulemper ved begge og det er personlig valg...Men jeg setter pris på meninger fra folk som har erfaring og vil dele den! tusen takk!

emil

Hvilke lademuligheter du kan få på jobben kan nok være avgjørende i valg av bil i tillegg til hva du trenger av plass i bilen.

1000kwh

Anbefaler deg å prøvekjøre denne turen med den elbilen du liker.

Sannsynligvis skjønner du fort at det kan by på en del problemer. Hurtigladere er det få av, og de har gjerne bare 1 plass. Står det noe der så må du vente.

Vi pendler mellom Holmestrand og Øvre Eiker og prøvekjørte en Zoe for å teste det ut. Vi fant ut at det blir for tungvindt å ikke kunne komme seg fram og tilbake trygt på én lading. Tenk hva som skjer med rekkevidden i 20 minus og på motorvei. Du må ikke regne med å få mer enn 90-100 km på de værste dagene.

Vi kommer nok til å vente på neste generasjon elbil før vi tør å kjøre 110 km t/r til jobb. Man må ha litt reserver til andre ting, og sånn hurtiladesystemet er i dag er ikke det til å stole på. 

aronesen

Siste generasjon Zoe bør klare dette, selv på vinteren. http://renault.no/ze/zoe
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA