Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cleanova II ?

Startet av Laban, mandag 10. august 2009, klokken 10:18

« forrige - neste »

Laban

http://www.digi.no/813948/luftdrevne-batterier-kan-vare-ti-ganger-saa-lenge

"Senere ventes det at teknologien vil kunne brukes i elektriske biler, men også i forbindelse av produsenter av fornybar energi. Batteriene vil kunne sikre en jevn leveranse av elektrisitet, ved å oppbevare og levere strøm som er generert ved hjelp av upålitelige energikilder som vind og sol."

Dette er jo interessante saker, men det tar vel enda mange år før det er komersielt tilgjengelig for elbiler.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Ting tar jo *alltid* tid, men jo flere som forsker på ulike batterityper jo bedre. Det vil bli flere tilgjengelige alternativer, de vil kappes om å komme først på markedet, og det vil bli konkuranse på pris. :)  Og dette ser da unektelig spennende ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Vanlige oppladbare batterier inneholder både et aktivt materiale, og oxygen bundet i systemet.
Ved å oksydere og redusere det aktive materialet er det mulig å lade og utlade batteriet.
Hvis en forbrenningsmotor skulle transportere alt oksygenet som benyttes i forbrenningen, ville rekkevidden bli svært kort. En vektdel bensin brenner sammen med 14 vektdeler luft, og i luften er det ca 20% oksygen.  For hver kilo bensin måtte en ha med 3 kilo oksygen, og da er vi nede på en lav batterielbilrekkevidde. Dessuten ville en forbrenning av bensin og oksygen forårsake så høye temperaturer at det ville bli en metallurgisk utfordring.

Luftdrevne batterier snur opp ned på dette. En benytter luftens oksygen for å oksydere den aktive massen, og ender opp med en langt høyere energitetthet pr kilo.

I 1997 gjorde et forskningsteam i San Francisco et forsøk på å sette en rekord. Ved hjelp av et sink-luftbatteri kjørte de en golfbil over 1600 kilometer før batteriet var tomt.
Det var bare en hake med dette, batteriene måtte demonteres, og positive og negative plater måtte lades i hvert sitt elektrolyttbad, og deretter monteres igjen før en ny kjøretur.

Clare Bell som arbeidet på Think i 1999 var med på dette stuntet, og fortalte at batteriet ikke var tomt etter 1000 miles, men de hadde oppnådd målet, og orket ikke mer!
Gjennomsnittshastigheten var på 30 km/t, fordi sink/luftbatteriet bare kunne levere begrenset effekt.
Kjøreturen ble foretatt på flystripen på Alameda, den nedlagte Nimitz marinebasen hvor Mythbuster foretar noen av sine eksperimenter.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA