Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Snittforbruk på min i3

Startet av HelectriC, tirsdag 14. april 2015, klokken 18:47

« forrige - neste »

HelectriC

jeg hentet bilen min på lørdag og ser at jeg har firmware 6.0. Som jeg forstår det så er blant annet adaptiv cruisekontroll med i 6.1? Hvor lang tid tar det før bilen laster ned denne? det har ikke skjedd noe i løpet av helgen og bilen står utendørs med aktivert "maintain connectivity".
eller finnes det noen metode for å laste ned det selv uten å vente på bilen?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

B_Tesla

Burde dukke opp ganske snart da. Tar litt tid å laste ned over 3g, så mulig den kommer raskere derssom du kobler bilen opp mot wifi. Du får push-varsel på mobile når den er klar, samt en beskjed over store deler av skjermen når du setter deg inn og den er klar for å instalere.

Tror kanskje 6.1 er den som gir deg automatisk avblending av langlys. Det er nice på langtur. Mye bedre enn jeg har forventet. Forholder meg ikke lenger til hva lysine star på. Har de på auto 24/7.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

BMW850

Wifi eller 3G har ingenting å si. Den kommer når den kommer, rett og slett.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

B_Tesla

Poenget mitt var at wifi er raskere, så når den starter å laste ned går det raskere. Vil tro filen er ganske stor. Samt wifi kan være mer stabilt, dersom avstanden ikke er så lang. Det er rett at det må sendes ut fra Tesla.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

RaBalder

Sitat fra: B_Tesla på mandag 23. mars 2015, klokken 10:22
Poenget mitt var at wifi er raskere, så når den starter å laste ned går det raskere. Vil tro filen er ganske stor. Samt wifi kan være mer stabilt, dersom avstanden ikke er så lang. Det er rett at det må sendes ut fra Tesla.
Hvorfor skal firmware-filen være ganske stor?

Det er jo ikke akkurat en månerakett det er snakk om her. Hvis det er gjort litt smart, så trenger det ikke være store mengder data....


Noen som vet hvor store mengder en firmware-oppdatering utgjør?

  • Lastes det ned en komplett ny firmware
  • Eller er det splittet i moduler slik at mindre deler kan lastes ned

Haldenser

Oppdateringen fra 6.0 til 6.1 var på ca 250 MB (iflg loggen i egen router), ellers har de mindre inkrementelle oppdateringene som har kommet vært relativt små (noen få MB)
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

B_Tesla

Tatt i betraktning at iOS var ca 1,4 GB nedlasting for Online install sist, så er det ikke utenkelig at slike oppdateringer for en bil kan ta litt plass.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cirys1

B-Tesla har jo et poeng, med midt på treet 3g signal kan det fort ta 10 timer og laste ned 250mb,(og ihverfall visst bilen blir brukt som også spiser båndbredde) mens det kan ta minutter på en sterk wifi. For du varsel når det er en ny nedlasting  eller bare klar til installasjon allerede lastet ned..?

BMW850

Har aldri opplevd at nedlastingen tar mer enn 45-60 minutter og jeg laster ned på ikke optimale 3g-signaler.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tuxedo

Sitat fra: BMW850 på mandag 23. mars 2015, klokken 11:48
Har aldri opplevd at nedlastingen tar mer enn 45-60 minutter og jeg laster ned på ikke optimale 3g-signaler.
Du tenker kanskje på selve installasjonen.  Når du får beskjed om at en oppdatering er klar til å installeres, har bilen allerede lastet ned alle filene, så det er vanskelig å vite hvor lenge den operasjonen tar.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

BMW850

Joda, du kan si det sånn. Men nedlastingen trenger jo ikke jeg å vite tida på. Den bare kommer og er der. Noen ganger får jeg den tidlig andre ganger litt senere.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

B_Tesla

Poenget mitt er at man kan kutte noen timer. Det er ikke tvil om at WIFI vil være raskeste vei. Forskjelden mellom 6.0 og 6.1 er jo to verdner. Bilen er blitt et helt annet produkt. Så dersom man kan få den en dag tidligere, er nok det tipp topp.

Tror nok at overgangen til 6.2 blir enda bedre. Spesielt den delen med estimate på hvor lenge jeg må lade. Sist jeg kjørte Trondheim-Oslo traff jeg ganske bra på ladetid, men det er ikke hver gang (tok faktisk igjen samme fosil som jeg kjørte forbi ut av Trondheim, da jeg var ferdig med lading i Elverum. Så man kan kjøre Trondheim-Oslo på lik tid som en fosil:) Det var med middag på osss I Tesla'n.)
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

BMW850

Har inntrykk av at det er Tesla som styrer utdelingen av nedlastningene. 3g eller Wifi betyr ingenting. Om bilen bruker 1 eller 4 timer iløpet av natta på å laste ned er det vel det samme det?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Ko_deZ

Mulig du kan kjøre til tesla, og så kan de plugge i en kabel og oppgradere for deg. Det burde ikke ta mye av verksted-tiden deres. Si du skal på langtur og veldig gjerne vil ha de nye featurene.

RaBalder

Sitat fra: Ko_deZ på mandag 23. mars 2015, klokken 13:35
Mulig du kan kjøre til tesla, og så kan de plugge i en kabel og oppgradere for deg. Det burde ikke ta mye av verksted-tiden deres. Si du skal på langtur og veldig gjerne vil ha de nye featurene.

Akkurat den prosedyren må da være en ekstrem misbruk av ressurser.

  • Kjøre til et service-center
  • Få noen på service-center til å tvinge igjennom en oppdatering i din bil
  • Kjøre hjem igjen.

For noe som dukker opp i din bil til slutt i alle fall.

Hvis alle skulle gjøre noe sånt, så er det ikke rart det er kø på service-center og lange ventetider.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA