Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Sex" (6) i El-bil

Startet av Ladefabrikken, fredag 07. august 2009, klokken 17:55

« forrige - neste »

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken


Da har jeg fått satt på 2cv huset og har startet med og kutte bort det rustene gulvet. Mer jeg kuttet bort jo mer rust fant jeg  :'(. Tar bare en gulv plat om gangen så jeg får ting på plass igjen uten alt for mye strev. Venter på de to nye gulvplatene som er bestilt hos 2cv Experten.

Har også fått på plass de to hoved kontaktene. Den en skal bli styrt av teningslåsen og den andre styres av en microkontakt i gasskontroleren under hovedkontakt boxsen. Har laget den fremstre batteriboxsen og har planer om å feste den i motorfestene foran. Vil helst unngå å sveise den fast i ramma.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Nå er jeg ferdig med to av tre batteriboxser foran og fått monter dem på plass. Nå er det bare en batteribox igjen før, jeg kan teste det elektriske systemet ;D Ved å sette de to ytre batteriboxsen litt skrå ut til siden, fikk jeg plass til alle batterien på sammen rekke. Men jeg måtte kutte i forskjermen for å få plass, men har god klaring til hjulene. 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

hkaspenberg

Hva med sprut fra hjulene og veien her? Står ikke disse litt utsatt ?
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ladefabrikken

#65
Sitat fra: hkaspenberg på fredag 06. november 2009, klokken 16:01
Hva med sprut fra hjulene og veien her? Står ikke disse litt utsatt ?

Nå er bare skjermen satt på for å teste den, jeg skal sveise på en plate i skjermen så sprut fra hjulen ikke kommer inn i motoromet. Skal også skru fast en plate under motoromet for å unngå sprut den veien også.
Det blir også  monter pleksiglass på toppen av batteriboxsene
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ken

Ser spennende ut, takk fot at du deler prosjektet med oss.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Skal si du er flink å stå på.

Vet smertelig godt selv ( mopedbilen ) hvor lett det er å hoppe videre på andre prosjekter når barrierer som rustne gulv etc. dukker opp.

Ellers et par tips:

Du nevnte selv viktigheten av like lange kabler for lik strømdistribuering. Nå er ikke dette så viktig på tilførselsledninger mellom motor og batteri, men når det gjelder ledninger til ballanseringskretsen din, og ledninger mellom cellene er dette et viktig poeng.

Her skal ballanseringskretsen ta hensyn til millivolt for å avgjøre om en celle er i ferd med å bli overladet eller ikke. Har du dårlig kontakt eller ulikt spenningsfall på feil sted her vil BMS'en slite.

En rask test er å sette batteriet på max ladestrøm og måle med et millivoltmeter spenningen over hver forbindelse mellom cellene. Se etter like verdier. Tar selv denne testen når jeg bygger opp kasser, og en gang i blandt oppdages en dårlig forbindelse som uoppdaget ville medført varmgang på NiCd pakker, og uballanse og destruksjon på litium.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Jippi da lever 2ELen :D Tok en liten test tur langs garsjen nå i kveld. Satt på en stol har ikke fått montert setet  ;D.  2cv suste lydløst bortover og det var ikke noe problem å starte den i 3 gir.
Jeg skal filem en liten test tur i morgen og legge du ut på denne siden.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på lørdag 07. november 2009, klokken 07:26
Skal si du er flink å stå på.

Vet smertelig godt selv ( mopedbilen ) hvor lett det er å hoppe videre på andre prosjekter når barrierer som rustne gulv etc. dukker opp.

Ellers et par tips:

Du nevnte selv viktigheten av like lange kabler for lik strømdistribuering. Nå er ikke dette så viktig på tilførselsledninger mellom motor og batteri, men når det gjelder ledninger til ballanseringskretsen din, og ledninger mellom cellene er dette et viktig poeng.

Her skal ballanseringskretsen ta hensyn til millivolt for å avgjøre om en celle er i ferd med å bli overladet eller ikke. Har du dårlig kontakt eller ulikt spenningsfall på feil sted her vil BMS'en slite.

En rask test er å sette batteriet på max ladestrøm og måle med et millivoltmeter spenningen over hver forbindelse mellom cellene. Se etter like verdier. Tar selv denne testen når jeg bygger opp kasser, og en gang i blandt oppdages en dårlig forbindelse som uoppdaget ville medført varmgang på NiCd pakker, og uballanse og destruksjon på litium.
Takk for tipset. Jeg har utrolig lite græie på dette med BMS og lading og har masse å lære om dette.
Jeg tar imot alle tips dere har med stor takk.


1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

#70
Her er en liten film fra test turen jeg hadde utenfor garasjen ;D

http://vimeo.com/7725652
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Gratulerer.

Skikkelig Reodor Felgen bil. Ser ut som om den akser brukbart også.

Har du målt toppfart og 0-50 akselerasjon.

Hvor mye veier den? Skulle ikke forundre meg om du ligger under 500 kg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. november 2009, klokken 16:20
Gratulerer.

Skikkelig Reodor Felgen bil. Ser ut som om den akser brukbart også.

Har du målt toppfart og 0-50 akselerasjon.

Hvor mye veier den? Skulle ikke forundre meg om du ligger under 500 kg.

Takk takk. Ja aksen er veldig bra, faktisk bedre enn bensin motoren. Aner ikke noe toppfart enda, har bare testa bilen ved garasjen. Må sette sammen resten av bilen før jeg kan leie prøveskilt og teste den fult ut.
Vekta blir nok litt mer en bilen er orginalt, 650kg men hvor mye hvet jeg ikke enda. Håper på maxs 50kg ekstra.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Meget bra 2EL!!

Det blir spennende i fortsettelsen å se hvordan det går hos biltilsynet.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA