Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Sex" (6) i El-bil

Startet av Ladefabrikken, fredag 07. august 2009, klokken 17:55

« forrige - neste »

Ladefabrikken

#45
Og her er det noen bilder av BMS systemet
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Boogie

Sitat fra: 2EL på fredag 21. august 2009, klokken 21:54
Er det noen som hvet hva Closed loop Hall current sensor er til? Det står ingen ting om hvor den skal stå i BMS systemet. Bare hvor den skal kobles inn.

BMSen trenger å vite hvor mye strøm som går ut eller inn på batteriene. Denne sensoren skal tres inn på hovedkabelen for å måle strømmen.
En enkel og grei måte å gjøre det på, og så slipper du å kutte ledningen eller sette en måleshunt inn i kretsen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ladefabrikken

Sitat fra: Boogie på lørdag 22. august 2009, klokken 07:40
Sitat fra: 2EL på fredag 21. august 2009, klokken 21:54
Er det noen som hvet hva Closed loop Hall current sensor er til? Det står ingen ting om hvor den skal stå i BMS systemet. Bare hvor den skal kobles inn.

BMSen trenger å vite hvor mye strøm som går ut eller inn på batteriene. Denne sensoren skal tres inn på hovedkabelen for å måle strømmen.
En enkel og grei måte å gjøre det på, og så slipper du å kutte ledningen eller sette en måleshunt inn i kretsen.

Tusen takk for svaret. Det var godt å få avklart det.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Nå er det lenge siden det har kommet noe nytt på denne siden, men jeg har vært på ferie og jobbet en del så det har ikke vært så mye tid til mekking.
Men nå har jeg kommet igang igjen. Jeg har montert motor kontroleren og koblet på de første kablene til motoren, og er fornøyd med at jeg fikk plasert den så nærme motoren.
Nå venter jeg på deler nok en gang :(, denne gangen venter jeg på forhjuls lager og noe annet smått.
Og så venter jeg på bakre batterikasse skal bli ferdig, får ikke tatt på 2CV huset før jeg har fått montert batterikassen. Så her er det mye venting, men jeg har klart å finne en Dc/dc converter på ebay til 99$ mens jeg har ventet  ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

Sitat fra: 2EL på onsdag 23. september 2009, klokken 10:57
jeg har klart å finne en Dc/dc converter på ebay til 99$ mens jeg har ventet  ;D
Det var svært billig. Håper den klarer å levere nok strøm, jeg tror 25A skal være nok til lys, vinduspussere og friskluftvifte. Andre ting trenger man vel ikke i en elbil?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Et alternativ til, eller supplement til en (svak) DC-DC converter er en generator tilkoblet drivverket.

Den kan så styres til å gi mye strøm ved bremsing, eller når en slipper strømpedalen. Da oppnår en også en viss regenerering.

Ulempen er mye cycling på 12V batteriet, siden denne løsningen ikke lader batteriet i stillstand eller lav fart, og nok er mye mindre effektiv enn DC-DC convertering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

DC/DC converteren er på 400W det burde holde i en 2CV, har kommet fram til at det ikke er noe serlig mer en 200W 2CV bruker.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Nå har jeg blitt ferdig med bakre batterikasse og fått satt inn batteriene på plass i boxsen. og alle ledningene som skal gå til BMS systemet.

Takker til Tom på Itas som lagde den etter mine tegninger og den passer perfekt på den gamle plassen til bensintanken. Jeg skal montere den på plass i bilen i morgen ;D

Når den er på plass kan jeg endelig få satt på 2CV huset og montert resten av det elektriske plus de fremre batterikassene. De fremre batterikassene må jeg tenke litt mer igjenom hvordan skal være, jeg har jeg ikke så mye mer vekt og gå på så disse kassene må jeg lage sterke og lett. Må nok bruke aleminium for å spare vekt.

Fikk svar fra biltilsynet i dag, og det var gledlig lesning. :)
kopi fra brevet


Da har vi sett litt på saken din om ombygging av 2CV 1984 mod. om til eldrift. Det du må ha i orden når du viser bilen hos oss etter ombygging er følgende:

- Må ha dokumentasjon fra fabrikant av elmotor om at denne tilfedstiller krav til elektromagnetisk støy jf. Kjøretøyforskriften § 27-1 § 27-2 § 27-3

- Du må få et godkjent bilverksted til å gå god for alle ombyggninger gjort på bilen (tenker her på alt fra  innfesting av ny motor, til kabler m.m ikke er utsatt for bl.annet kortslutninger eller lignende). Verkstedet skriver en erklæring om at de har sett over bilen og funnet alt i orden, før bilen fremvises til oss.

- Du må huske på at du skal holde deg innenfor vektgarangtiene på bilen. Vi vil veie bilen når den er ferdig for å se at du ikke overeskrider vektgarantiene fra fabrikant. Antall sitteplasser er avhengig at du har igjen nok nyttelast nok til å oppretholde disse etter ombygging. 

- Pass på at det ikke er større effekt på ny elmotor en det var på gammel bensinmotor (KW), hvis det er mer effekt i ny motor må dette godkjennes av fabrikant av bilen / godkjent uavhengig labratorium.

Med vennlig hilsen
Kai Ståle Hansen
Avd. ingeniør
Drammen Trafikkstasjon


1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ken

Det ser lovende ut fra Biltilsynet. Gjerne hiv inn noe bly hvis bilen blir for lett!

Jeg kikker på den siste bildet. Jeg håper at blokkene skal monteres med polene på toppen fordi jeg har lest at til og med litium bør monteres oppreist.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ladefabrikken

Sitat fra: Ken på tirsdag 06. oktober 2009, klokken 14:39
Det ser lovende ut fra Biltilsynet. Gjerne hiv inn noe bly hvis bilen blir for lett!

Jeg kikker på den siste bildet. Jeg håper at blokkene skal monteres med polene på toppen fordi jeg har lest at til og med litium bør monteres oppreist.

Disse 5 cellene skal ligge men resten skal stå opp. Jeg fikk høre fra produsenten at det ikke skulle være noe problem.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ken

Her er teksten jeg lest tidligere fra Thundersky forum på Yahoo!

 
I have asked both TS and SE if it is a problem to lay the cells on their sides and both have said that the only concern would be if they were overcharged the vent caps could open and electrolyte could be released.  If you are using a good BMS then you should never overcharge them.  I have ran the TS cells on their sides for 2 1/2 years  and had no problems with any of the cells in any of the Rav4's we have done

Dave Kois


There are definitive answers to this, that were posted two or three years
ago by Jukka Jarvinen. He found that it is OK to mount LCP cells on their
sides, but that with LFP cells there could be trouble with corrosion of the
connections inside the cells and with the now discontinued LMP cells there
definitely will be trouble with corrosion of the connections.

Cedric Lynch.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ladefabrikken

Sitat fra: Ken på tirsdag 06. oktober 2009, klokken 22:34
There are definitive answers to this, that were posted two or three years
ago by Jukka Jarvinen. He found that it is OK to mount LCP cells on their
sides, but that with LFP cells there could be trouble with corrosion of the
connections inside the cells and with the now discontinued LMP cells there
definitely will be trouble with corrosion of the connections.

Cedric Lynch.

Humm dette håper jeg ikke gjelder for mine batterier. Ser at det er en del på evalbum.com som har liggende celler men ingen har skrevet noe om problemer med det. Jeg har ikke plass nok til at cellene kan stå opp i bakre kasse. Jeg hadde planer om å bruke 100a batterier og de kunne stå oppreist, forde de er en del mindre. Men etter mye om og men så havna jeg på 120a og de er en del større. Håper det går bra med disse 5 cellene :o

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

I dag har Klara fått luftet seg i det fine været :D Og Bakre batteribox er på plass. Nå er det bare og hente 2cv huset og få satt på det. Ting byner og falle på plass :)

Jeg har diskutert litt med en venn av meg, og vi kom fram til at jeg burde endre litt på motorfeste. Hvis jeg lager en liten vinkel på vjernet så kan jeg bruke det orginale motorfestet foran. Da er jeg på den sikre siden.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA