Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Sex" (6) i El-bil

Startet av Ladefabrikken, fredag 07. august 2009, klokken 17:55

« forrige - neste »

twoika2

#150
ENDRING TIL EV OG GODKJENNINGSTIPS

Når det gjelder å kombinere et drivverk med deler eller resten fra annen bil kan slike ting fort bli veldig vanskelig eller nesten umulig å få godkjent.

Av den enkle grunn at om man tar utgangspunkt i en allerede godkjent og reg. bil er den i utgangspunktet testet med de sikkerhets-krav og bremse/kollisjonsegenskaper den har originalt. Og da har man også et godt utgangspunkt fordi all sikkerhet allered er på plass. Man gjør altså bare endringer og kompenserer for det man fjerner, og det er betydelig lettere å få godkjent. Rett og slett fordi det da er mindre nye ting, og man kan konsentrere seg om plassering og sikring av ny motor og batterier.

Dette må man blant annet ta hensyn til:
1) vektkompensasjon - bl.a.: fossil/start,motor,dynamo,eksosanlegg,drivstofftank(er)
2) elektrosikkerhet - erstatter gass/bensin/diesel - bryter av strøm ved uhell/kortslutning
3) elektroniske komponenter og sikkerhetsmekanismer - elektromagnetisme - brannsikkerhet.
3) sikkerhet ved en unormal situasjon - ulykke - unormal manøver - hvordan vil nye komponenter oppføre seg ved sammenstør/kollisjon eller unnamanøver.

Om man skal bygge om både rammer og karosseri vil det bli enda mer, og hvordan kan det testes om alt dette kommer ut for en unnamanøver eller kollisjon? Derfor er det mye enklere å endre enn å bygge ved å bruke drivverk fra noe og karosseri fra andre.

Ved konvertering - endring av eksisterende kjøretøy skal trafikkstasjonen ved godkjenning også ta hensyn til bilens alder og de forskrifter som gjaldt da den var ny, og ikke dagens krav til sikkerhet. Altså vil det være betydelig enklere å få godkjent en veteranbil enn en nyere bil. Men greier man å bygge sikkert og kan vise til at en EV blir tryggere å ferdes i når den er ombygd har man gode kort på hånden uansett alder.

Mange av dagens (nye) godkjente kjøretøy har faktisk en ELENDIG sikkerhet. Det er dokumentert i flere tester fra bl.a. sverige og tyskland.

Ladefabrikken

 dag hadde jeg 2EL på et elbilverksted for å få kontrulert alt det elektriske arbeidet jeg har utført. De gikk i gjenom hele bilen og hadde ingen ting å utsett. De skrev en bekrftelse at alt arbeidet på bilen er blit gjort på en tilfredstillende måte.

Det er akkurat dette jeg trenger når jeg skal til biltilsynet 20 mai

Fikk også testet en lang tur med bilen i dag. Kjørte litt over 50 km og da hadde jeg litt over 40% batteri kapasitet igjen, så dette virker veldig lovende
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Baltor

Vi krysser fingre og tær og venter i spenning på dette. Lykke til!
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Dj_Devil

Lykke til ja... Vi krysser alt som kan krysses om at imorgen\fredag så ser vi glad melding her :D
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

twoika2

 ;)  Ja, nå vet du at du har 100% støtte i arbeidet du har gjordt. Vi gleder oss til den store dagen, det blir et stort steg videre for konverteringstråden på elbilforum.no

Ladefabrikken

#155
Takk takk for all støtte, håper alt går bra i morgen. Men jeg er forbret på at det kan gå den andre veien, man vet aldri.

Nå skal jeg overhalle bak bremsene så de er i orden til morgendagen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Regner med at du vil be om EL skilter i samme slengen.

Krysser fingrene for deg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Ladefabrikken

Hadde en veldig bra visnings runde med 2EL på Drammen trafikkstasjon.
Hadde en veldig hyggelig kontrolør som tok seg god tid. Så i gjenom bilen og tok en masse bilder, etter på veide han bilen. 640kg veier bilen nå, orginalt veier den 590kg.
Men bilen veier formye foran så jeg må plasere fremre batterikasse bak, så det må gjøres før en godkjening.

Kontroløren skal ta et møte med resten kontrolører til neste uka og etter det skulle jeg få et endlig svar.

Men dette virker veldig lovende :)
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

twoika2


Ladefabrikken

Fikk svar fra Drammen trafikkstasjon i dag. De måtte ta opp min sak litt lengre oppe i systemet.
Jeg skal få svar fra dem 15 juni.

Da er bare å vente og håpe på det beste, mens jeg venter får jeg flytte den fremre batterikassen bak. Og EU godkjene bilen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Dj_Devil

Lykke til :D
Synd det sku ta så lang tid for å få endelig svar.
Krysser fingre for at du får det godkjent..
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Ladefabrikken

Sitat fra: Dj_Devil på torsdag 27. mai 2010, klokken 11:51
Lykke til :D
Synd det sku ta så lang tid for å få endelig svar.
Krysser fingre for at du får det godkjent..

Ja det er litt synd, men jeg hadde regna med at det ikke skulle gå uten problemer.
Men jeg er positiv og tror det skal gå til slutt :)
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Siste nytt fra Drammen trafikkstasjon. 2ELen blir godkjent når de fremre batteriene har blitt plasert bak og bilen har blitt veid på nytt ;D
Så nå jobber jeg som bara det for å få bilen klar til etterkontrols timen jeg har fått den 25 juni.  :P
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA