Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Sex" (6) i El-bil

Startet av Ladefabrikken, fredag 07. august 2009, klokken 17:55

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. mars 2010, klokken 22:37
Ser genial ut. Takk for linken

Ja fin liten sak dette her, men litt dyr :o men det er den vert.
Vilkene batterier har du planer om å bruke på denne mopedbilen?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Har 72V 100 Ahr Litium Iron Magnesium Phoshate Valence av første generasjon tiltenkt denne bilen.

Se her for andre generasjon: http://www.valence.com/products/battery_modules/u-charge_rt

Kom komplett med aktiv ballanserings kretser.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Angående Fuel gaugen:

Savner spenningssensing på den? Dersom den kun måler strøm inn og ut av batteriet, vil den over tid drifte, da det ofte går mer strøm inn i batteriet enn ut av det.

Vet du noe om dette.

Ev. kan den nullstille seg seg selv når den senser overlading, og kun telle nedover fra det nivået, likt Robometeret sin funksjon.

Hva ble forresten totalprisen din? Blir det for mye tror jeg fuel gaugen i Mopedbilen får bli slik den er og indikere hvor mye diesel jeg har ugjen til oppvarming.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. mars 2010, klokken 12:31
Angående Fuel gaugen:

Savner spenningssensing på den? Dersom den kun måler strøm inn og ut av batteriet, vil den over tid drifte, da det ofte går mer strøm inn i batteriet enn ut av det.

Vet du noe om dette.

Ev. kan den nullstille seg seg selv når den senser overlading, og kun telle nedover fra det nivået, likt Robometeret sin funksjon.

Hva ble forresten totalprisen din? Blir det for mye tror jeg fuel gaugen i Mopedbilen får bli slik den er og indikere hvor mye diesel jeg har ugjen til oppvarming.
De batterien så dyre ut? Er nok lurt å ha BMS innbygd i batteriet.
Jeg tror ikke den nullstiller seg selv ved overlading. Det står at man nullstiler den ved å kutte av 12V spenningen. Så løsningen er å legge inn en bryter på den.
Total summen ble på 180 au$
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. mars 2010, klokken 12:31


Ev. kan den nullstille seg seg selv når den senser overlading, og kun telle nedover fra det nivået, likt Robometeret sin funksjon.


Håper du ikke har planer om å overlade litihum batterien din, da dreper du dem veldig raskt.
Har faktisk lest at det lønner seg å lade dem litt under det fabrikanten anbefaller, man mener at da vil man få flere sykluser.
Jeg oppdaget på min litihum pakke at når jeg satt BMS til å lade opp til max 3.5V istedenfor 3.6V som fabrikanten mener. Så balangserer pakken seg mye bedre. Slet litt med å få pakken i balangse får jeg endret til 3.5V
Nå ligger de 24 cellene fra 3.346V til 3.350V når pakken er fulladet, det er ingen balangserer i BMS min.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

Sitat fra: 2EL på torsdag 25. mars 2010, klokken 18:16
Håper du ikke har planer om å overlade litihum batterien din, da dreper du dem veldig raskt.
Det stemmer med det fabrikkantene av litium batteri til modellfly anbefaler: aldri lade mer enn 1,05 ganger kapasiteten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Overlading av Litium er vel strengt tatt å tilføre strøm i sluttfasen som så blir shuntet forbi alle bortsett fra de fulladede cellene. Dermed vil strømmåleren se mer "overlading" enn cellene faktisk får.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2010, klokken 12:27
Overlading av Litium er vel strengt tatt å tilføre strøm i sluttfasen som så blir shuntet forbi alle bortsett fra de fulladede cellene. Dermed vil strømmåleren se mer "overlading" enn cellene faktisk får.

Ok da er jeg med, balangsering av cellene er vel mer riktig å si. Jeg var bare litt redd for at du tenkte overlading sån som dere gjør med Saft batteriene.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken



Siste nytt fra 2EL.
Fant ut at jeg måtte lage et system som gjør at det er umulig å starte bilen når den står til lading.
Fruen er veldig flink til å glemme å ta ut kontakten til motorvarmeren, så da er jeg 100% sikker på at lader kontakten kommer hun til å glemme :o
Etter litt tenking kom jeg fram til at jeg legger inn et 220V rele som kutter all strøm i bilen når jeg putter inn ladekontakten. Men BMS trenger 12V for å kunne styre ladingen så her har jeg satt inn en 12V strømmforsyning som gir 12V til BMSen. Alt fungert fint helt til jeg koblet opp 12V til BMS, da forsynte jeg hele bilen også med 12V >:( det tenkte jeg ikke på. Men problemet bil løst med et rele til som kutter strømmen etter BMS så det ikke går videre til resten av bilen. Etter at det siste rele er monter burde alt funke håper jeg.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

#114
Dette er helt vanlig på fabrikkbygde elbiler (Th!nk, Kewet, Buddy, PSA). Kanskje motorstyringen din har en slik funksjon innebygget, f.eks. to kontakter som er forbundet. Når de brytes får man ikke startet.

Kanskje kan også bruke 87a kontakten på et vekslende rele og bryte tenningspluss når laderen er i bruk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

Sitat fra: El rayo på torsdag 01. april 2010, klokken 16:55
Dette er helt vanlig på fabrikkbygde elbiler (Th!nk, Kewet, Buddy, PSA). Kanskje motorstyringen din har en slik funksjon innebygget, f.eks. to kontakter som er forbundet. Når de brytes får man ikke startet.

Kanskje kan også bruke 87a kontakten på et vekslende rele og bryte tenningspluss når laderen er i bruk.

Motorstyringen har ikke noe sån funksjon >:( den har en halv fart styrings kontakt. Men når du nevner motrstyringa så kunne jeg ha brytet strømmen til den istedenfor å bryte DC/DC konvørteren som jeg har gjort nå.
Er det dette rele du tenkte på? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/
Så var det faktisk akurat det jeg tenker å gjøre.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

I går var jeg ute på åres første test tur med 2ELen :D Veldig godt å komme ut i det fine været, kalesjen ble tatt av og bilen kruste i vår vært.  Hadde bare et problem og det var fjæringen foran, bilen har blitt litt tyngre foran pga. batteriene foran. Så fjærene bonna over fartsdomper. Får prøve først å justere fjære litt opp, går ikke det har jeg funnet en Engelsk nettside som selger fjærer som er laget for tyngre motor enn den orginale 2CV motoren.

Har kommet fram til at kjørelengden på en lading er 60km, da har jeg 20% igjen. Det kan forbedre seg litt etter 30-40 oppladinger sies det. Under gårsdagen test kjøring hadde bilen vinterdekk og litt lite luft, blir nok litt bedre med sommer dekk og nok luft i dekkene.

Under 80kmt var amp meter oppi 170A ved kø kjøring 2A ;D oppver bakker kom den opp i over 300A :o
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

Sitat fra: 2EL på søndag 11. april 2010, klokken 21:44
Under gårsdagen test kjøring hadde bilen vinterdekk og litt lite luft, blir nok litt bedre med sommer dekk og nok luft i dekkene.

Under 80kmt var amp meter oppi 170A
Gratulerer så mye! Interessant med slike tall for å sammenligne.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

Sitat fra: El rayo på søndag 11. april 2010, klokken 21:51
Sitat fra: 2EL på søndag 11. april 2010, klokken 21:44
Under gårsdagen test kjøring hadde bilen vinterdekk og litt lite luft, blir nok litt bedre med sommer dekk og nok luft i dekkene.

Under 80kmt var amp meter oppi 170A
Gratulerer så mye! Interessant med slike tall for å sammenligne.
Takk takk.
Å lade opp batteripakken fra 30% til 100% tok 4 timer og 50 miuter. Laderen gir 19A og cellene steg til 20 grader under lading, tempen ute var da rundt 2 grader.

En liten video av turen kommer om ikke lenge.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

bosonic

Sitat fra: 2EL på søndag 11. april 2010, klokken 21:44

Under 80kmt var amp meter oppi 170A ved kø kjøring 2A ;D oppver bakker kom den opp i over 300A :o

Husk at motoren din ikke er så robust som en seriemotor, men betydelig dyrere, så min anbefaling er begrense maks strøm over tid.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA