Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av tomrh, tirsdag 14. april 2015, klokken 16:24

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Arnie på tirsdag 24. mars 2015, klokken 10:31
Jeg gir TKL rett i at kollektivefeltet bør utnyttes - det gir bedre kapasitet. Og jeg gjør det også, må innrømme det. Jeg har gjort det senest mellom disse to innleggene. Jeg fremstilte meg kanskje litt mer mønsterdydig enn jeg egntlig er.
Jeg unngår gjerne kollektivfelt når det ikke er nødvendig, og observerer endel andre elbilister som også gjør det. Som f.eks. når det er bare 5-6 biler foran meg. Men som TKL sier så er det situasjoner der det gir bedre trafikkflyt for alle at man bruker det. F.eks. på vei inn til byen etter krysset Inherredsveien/Mellomveien så legger jeg meg til høyre i kollektivfeltet når jeg skal til høyre igjen i rundkjøringa v/Solsiden igjen, unngår et unødvendig feltskifte og skaper bedre flyt for fossilene i venstrefeltet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. mars 2015, klokken 09:47
Virker som om adressa kjører på med ny elbilhatkampanje. Liten montasje av overskrifter i dagens nettutgave.

Når vi kun ser overskriftene her er jeg helt enig tomrh.
På den andre siden har artiklene overraskende vendinger med erkjennelse av behovet for elbiler.

Det er bare å erkjenne at spissformuleringer er det som selger i en hardt presset avisbransje.

Personlig kunne jeg ønsket en adskillig mer nyansert fremstilling av de artiklene som produseres.
Det tror jeg avisa hadde tjent på i det lange løp.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

thoru

#17
i tillegg foregår det en debatt på facebooksidene til adressa:
https://www.facebook.com/adressa.no/posts/10152849227159016

Blir nesten kvalm av å lese enkelte kommentarer.
Virker som det er mye feilinformasjon ute å går. Samt mye misunnelse.
Hvor ofte i disse kampanjene trekkes Tesla frem som et eksempel? Alle svertekampanjene som skal regne ut at elbiler er miljøbomber tar alltid Tesla som eksempel. Hvorfor regnes det ikke en Leaf som eksempel? Uansett om de regner med Tesla(største batteriet) er det mye rare regnestykker der ute. Elbil er fremtiden. Det å kunne velge hvor man henter energi fra er en stor fordel (vind,bølge,sol,vann etc.).

kodalse

Jeg leste gjennom den facebook tråden du linket til der og kan vel kun konkludere på samme vis at man blir kvalm av uforstanden.
Såvidt jeg kunne se besto utsagnene av en - to setninges påstander uten referat til seriøs forskning.
En person hadde referat til en rapport fra 2012! av NTNU professor Strømman; http://www.universitetsavisa.no/notiser/article39216.ece
Ny rapport fra samme professor http://www.tu.no/industri/2014/11/19/ny-livslopsanalyse-elbilene-blir-renere-og-renere som tegner et helt annet bilde er selvsagt ikke med, ei heller at denne positive utviklingen i elbilens favør trolig vil fortsette.
Av forståelige grunner ikke mange kommentarer fra elbileiere i disse feltene.
Det tror jeg beror på at vi skjønner at å kommentere i to setninger aldri vil overbevise noen elbilhatere uansett og at et alt for stort arbeid må legges ned i en tekst hvor de med skarpest påstand uansett ikke har tålmod til å lese mer enn to setninger.
Vi lever i trollenes verden - senker vi oss til deres nivå blir vi bare tatt på deres trolleerfaring.
Kanskje en ide å lage en liste over elbilmyter og tilhørende dementi med referanse til seriøs forskning?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Dette illustrerer noe av holdningene til klima generelt i regionen:
http://www.bladet.no/__Skremmende_klima_likegyldighet-5-49-19700.html

Kan se ut som om trøndere flest ikke bryr seg om klimaendringer og synes det bare er greit at høsten varer til jul og våren starter i februar.

Da kan man heller ikke forvente seg særlig forståelse for viktigheten av elbilsaken, den jevne trønder ser ikke lenger enn til naboen som kjører gratis i bommen.  ::)

Trøsten er at "vi" blir stadig flere. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Gordon Retriever

Enkelte har bemerket at siden befolkningen i bysentra øker, vil Senterpartiet - som er et betydelig parti i landkommunene mange steder i landet - måtte øke oppslutningen i storbyene hvis det skal fortsette å beholde sin totale innflytelse.

Det kan derfor nesten virke som om strategene for den kommende valgkampen i Trondheim har kikket i VGs kommentarspalter for å finne en sak som kan slå an hos velgerne...


Samtidig huskes Ola Borten Moe for at han i 2012;
Sitatdro på personlige befaringer med bare partifeller til stede før han sørget for at milliardkraftlinjen Ørskog–Fardal ble lagt utenom eiendommene til fire Sp-politikere.
Ved ett tilfelle ble kraftlinjen flyttet inn i et nasjonalparkområde for å komme bort fra eiendommen til en lokal senterpartist. En av de lokale partivennene skal sogar selv ha fått lov til å tegne inn ønsket trasevalg på kartet.

Kanskje noen har ringt og lagt fram saken sin for Borten Moe denne gangen også?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA