Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av tomrh, tirsdag 14. april 2015, klokken 16:24

« forrige - neste »

tomrh

http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10779472.ece

Sitat
Senterpartiet i Trondheim vil kreve at elbilistene bidrar til fellesskapet på samme måte som alle andre.

– Elbiler tar opp parkeringsplasser, de bruker veinettet og nyter godt av de veiutbyggingene vi gjennomfører i Trondheim. Nå er det på tide at de også er med på å betale for fellesgodene slik alle andre må gjøre.

Det sier Marte Løvik og Ola Borten Moe, partiets listetopper i Trondheim foran kommunevalget. Ved neste års budsjettforhandlinger vil Sp kreve at fordelene for elbilene i Trondheim oppheves.
Og lengre nede:
Sitat
I første omgang ønsker Sp i Trondheim å pålegge elbilistene parkeringsavgift og forbud mot å kjøre i kollektivfeltene. Men partiet ønsker også en ny vurdering på om det skal innføres bomavgifter også for elbiler som kjører i Trondheim. Et slikt vedtak krever sannsynligvis godkjennelse av Stortinget som har vedtatt bompenefinansieringen i Trondheim.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Da er det viktig for oss å vise hva vi mener om dette ved neste valg...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. mars 2015, klokken 06:56
Da er det viktig for oss å vise hva vi mener om dette ved neste valg...
Ja. SP har heldigvis ikke så stor makt i selve Trondheim, men betydelig større litt utenfor. "Halve" Trøndelag har SP-ordførere. Kan være en sammenheng med at det har gått svært trått med utbygging av ladestasjoner i en del kommuner? F.eks. Stjørdal, Klæbu, Melhus og Skaun som alle er bynære kommuner og SP-bastioner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Her er det åpenbart et par politikere som uttaler seg mot bedre vitende.
Sitat fra: tomrh på søndag 22. mars 2015, klokken 23:13
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10779472.ece

Sitat
Senterpartiet i Trondheim vil kreve at elbilistene bidrar til fellesskapet på samme måte som alle andre.

– Elbiler tar opp parkeringsplasser, de bruker veinettet og nyter godt av de veiutbyggingene vi gjennomfører i Trondheim. Nå er det på tide at de også er med på å betale for fellesgodene slik alle andre må gjøre.

Det sier Marte Løvik og Ola Borten Moe, partiets listetopper i Trondheim foran kommunevalget. Ved neste års budsjettforhandlinger vil Sp kreve at fordelene for elbilene i Trondheim oppheves.
Det Marte Løvik og Ola Borten Moe ikke skjønner er at når jeg kjører elbilen står fortsatt Dieselbilen hjemme som jeg betaler maksimal veiavgift på, forsikring og bompasseringer når jeg tar den ut på lengre turer.
Fordelen for Trondheim kommune er at når jeg kjører elbilen bidrar jeg minimalt til forurensning.

Når det gjelder kollektivtrafikken bruker elbiler stort sett ordinærfelt, kollektivfeltet benyttes bare når vanlig kjørefellt er helt fyllt opp og senker ikke hastigheten for bussene i Trondheim.
Parkering, er det bedre at jeg kjører dieselbilen som ikke oppnår arbeidstemperatur på turen til sentrum og parkerer?

Dette forslaget vil føre til at jeg selger elbilen, kjører motorsykkelen de dagene av året det lar seg gjøre, men samtidig vil kjøre en halvvarm dieselbil altfor ofte i lokaltrafikken, med det partikkelutslippet denne bilen har.

Selv om jeg bor i Trondheim er kollektivtrafikken så dårlig at det ikke er forenelig med skole/barnehage/jobb/handling. Senest sist lørdag bommet vi med 20 minutter på bussen da vi skulle til sentrum. Neste buss gikk 1,5 time senere. Eneste alternativ var da å bestille Taxi for å rekke avtalen vi hadde.
For ordens skyld går bussen kun en gang i timen på normal hverdag.

La oss håpe at dette kun er et utsagn i desperat affekt for å stjele noen stemmer fra frp blokken.
Nå utkrystalliserer AP og SV seg som de to eneste partiene som ikke vingler i forhold til miljøspørsmål og hvordan elbilpolitikken skal være. I Trondheim har vi beklageligvis ikke mange alternativer lenger.

Hvis utsagnet i Adressa var alvorlig ment kan SP fortsette sin lange ferd inn i glemselen for mitt vedkommende.
Jeg kommer som alltid ellers til å bruke stemmeretten.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

#4
Enig med kodalse, vi øker bare dieselbilandelen igjen om fordelene forsvinner og elbilsalget strupes. Vi får da en skitnere by. Trondheim har nå den reneste bylufta på 20 år, og det til tross for at piggdekkandelen har økt fra 20% til 36%, jfr. http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10604749.ece
Sitat
For to år siden (altså 2012) hadde Trondheim den mest forurensede lufta av alle storbyer i Norge.
...
Det gjennomsnittlige innholdet av skadelig nitrogendioksid (NO2) i eksos er nær halvert på sju år i den tidligere verstinggaten, Elgeseter gate.
...
Elbiler og gassdrevne busser har hatt stor effekt, sier rådgiver Tore Nordstrand.
Det var i 2012 elbilsalget begynte å ta av. Artikkelen fokuserer på feiing og bydrift, men dét kan ikke forklare den store nedgangen i NOx-utslipp som må skyldes elbilene. Med SP's forslag vil vi igjen få en forurenset storby med store utfordringer for astmatikere og generell helseskadelig effekt for alle byens innbyggere.

(tips for å kunne lese pluss-artikler - skriv "cache:" foran url'en).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Takk så meget for "cache:" tipset, burde selvsagt ha tenkt på det selv, men nå "sitter'n!"

Apropos Tore Nordstrand sitt sitat:
Sitat
For to år siden (altså 2012) hadde Trondheim den mest forurensede lufta av alle storbyer i Norge.
...
Det gjennomsnittlige innholdet av skadelig nitrogendioksid (NO2) i eksos er nær halvert på sju år i den tidligere verstinggaten, Elgeseter gate.
...
Elbiler og gassdrevne busser har hatt stor effekt, sier rådgiver Tore Nordstrand.

Som det ble uttalt i heimen for fjortendager siden. "Hvorfor er vinduene dine renere enn hos meg? Du vasker jo aldri vinduene likevel!!!"
For ordens skyld foretas vindusvask med ujevne mellomrom med høytrykksspyler på "mannevis".
Svaret var forøvrig: "Jeg ser stor forskjell fra den tiden bussene gikk på Diesel og nå når de går på gass" Det er det synlige bevis på at bruken andre energibærere enn olje faktisk har god effekt, ikke minst helsemessig.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

#6
Tilsvar fra elbilforeningen:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10780926.ece

Lengre nede:
Sitat
Ordfører Rita Ottervik (Ap) mener det begynner å bli krevende at elbiler kjører i kollektivfeltet på grunn av høy busstrafikk.
– Kanskje er det på tide å ha en diskusjon rundt akkurat denne fordelen, sier Ottervik til Adresseavisen.
Dette er ikke sant, tror ikke Ottervik kan ha kjørt særlig mye bil i Trondheim i det siste. Realiteten er at flere og flere elbilister velger å ikke bruke kollektivfeltet. Det er sjeldnere å se dem der. Det har vært endel større veiutbygginger de siste åra (bl.a. Rotvollkrysset, Strindheimtunnellen, E6 v/City Syd) slik at kapasiteten i veinettet har økt betydelig og det er merkbart mindre kø både for fossilbilister, busser og elbiler.

Forøvrig interessant at SP foreslår dette lokalt når landsmøtet vedtok å videreføre elbilfordelene:
http://www.nationen.no/politikk/borten-moe-fikk-statte-til-ay-dele-opp-oljefondet/
Sitat
Landsmøte vedtok også å videreføre dagens ordninger for elbiler og raskt bygge ut flere hurtigladestasjoner.

– Som en følge av klimaforliket, har det vært gitt garanti for at kjøpsfordelene for elbiler skal være urørt frem til 2017 eller når den elektriske bilparken når 50.000 biler. Vi er i ferd med å nå dette "taket" på 50 000 biler. Senterpartiet mener derfor at det er viktig å gi nye og gamle elbilkjøpere beskjed om at det fortsatt skal være lønnsomt å kjøre og kjøpe elbil, heter det i en uttalelse fra landsmøtet.
Nå har jo SP vært en parti fullt av indre stridigheter de siste åra da. Utspillet bærer uansett preg av å være et lokalt stunt for å kapre stemmer fra elbil-sjalue trøndere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

#7
Er ikke Olje-Borten Moe i lomma på oljeselskapene da? Mener å huske å ha hørt noe spetakkel om ham vedrørende oljeleting og noe greier.

Edit:
OBM spår norsk oljefest i mange tiår:
http://www.smp.no/ntb/innenriks/article10780557.ece
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TKL

Det kan se ut som om forslagstillerne overhodet ikke har beveget seg i trafikken i Trondheim på vanlige hverdager. Jeg har en del erfaring fra å kjøre i kollektivfelt her. Og det gjør jeg gjerne dersom det er fullt i det vanlige kjørefeltet for alle som ikke får benytte kollektivfeltene. Det har den fordelen at det blir bittelitegrann mindre kø der. Samtidig er det alltid omtrent helt tomt i kollektivfeltene, kanskje en eller to elbiler i sikte samt et par busser og noen drosjer. Men jeg har aldri i løpet av det siste året opplevd noe som har vært i nærheten av en kø som forsinker bussene. At elbiler hindrer bussene er et særdeles sterkt oppkonstruert problem i Trondheim.
Angående parkering er det vel også slik at enhver som bruker elbil i stedet for bensin/dieselbil forurenser vesentlig mindre lokalt. Det er allerede påpekt av andre. Det må derfor sees som et relativt billig tiltak for Trondheim å tillate gratis elbilparkering innenfor den vanlige 5-timersgrensen for å redusere NOx utslippet Alternativet for å få ned NOx utslippet måtte være å forby bruk av dieselbiler i Trondheim sentrum. Jeg tviler på at det ville være et mer populært tiltak!
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

kodalse

Sitat fra: TKL på mandag 23. mars 2015, klokken 17:48
Det kan se ut som om forslagstillerne overhodet ikke har beveget seg i trafikken i Trondheim på vanlige hverdager. Jeg har en del erfaring fra å kjøre i kollektivfelt her. Og det gjør jeg gjerne dersom det er fullt i det vanlige kjørefeltet for alle som ikke får benytte kollektivfeltene. Det har den fordelen at det blir bittelitegrann mindre kø der. Samtidig er det alltid omtrent helt tomt i kollektivfeltene, kanskje en eller to elbiler i sikte samt et par busser og noen drosjer. Men jeg har aldri i løpet av det siste året opplevd noe som har vært i nærheten av en kø som forsinker bussene. At elbiler hindrer bussene er et særdeles sterkt oppkonstruert problem i Trondheim.
Det er akkurat den samme erfaringen jeg har selv, og likedan kjøremønster. Hvis jeg skulle forville med inn mot sentrum i perioden da det er kø passer jeg meg vel for ikke å benytte kollektivfeltet mellom innkjøringen til Øya og Samfundet. Der er det ofte kø av Busser som står og venter på å komme inn på et alt for trangt busstopp. Det står aldri elbiler eller drosjer i den køa, men en flaskehals er det, utelukkende bestående av busser. Det er også det eneste stedet hvor man kan konstruere påstander om at elbil skaper kø i kollektivtrafikken i Trondheim.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

hgs

Denne saken ble diskutert i Her og Nå på P1 i dag og, og her hadde de til og med funnet fram til en elbilist som betalt parkeringsavgift frivillig:

http://radio.nrk.no/serie/her-og-naa-hovedsending#t=33m11s
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Arnie

#11
Jeg har kjørt elbil i Trondheim i snart 14 år (samt eltaxi i noen av disse årene), og mener at elbiler i kollektivfeltet er et minimalt problem i Trondheim. Selv prøver jeg å kjøre minst mulig i kollektivfeltet - for ikke å provosere andre bilister og dermed bidra til å sette elbilgodene i fare.

For dette er et viktig poeng: Ikke misbruk eller demonstrer for tydelig når det gjelder elbilgoder. Det setter ordningen i fare.

Jeg har f.eks. sett Teslakjører som tråklet mellom kjørefelt og demonstrerte aksellerasjonsevne. Veldig dumt.

I artikkelen sier Gjermund Lykke (KrF): Mange bruker elbilen til gratis jobbparkering, og det var ikke hensikten.

Dette har han helt rett i, og dette kommer til å ødelegge denne muligheten i Trondheim. Skal jeg tippe blir det første elbilgode som ryker i byen Trondheim (gratis Fosenferge for elbiler har Fylket gjort slutt på).

Men jeg tror det vil være feil å gjøre helt slutt på fri elbilparkering. Det riktige vil være å redusere parkeringstiden, kanskje ned til en time. I artikkelen kan vi også lese: Antall elbiler i Midtbyen har økt voldsomt, og Marte Løvik mener elbilene tar for stor plass og skaper vansker for effektiv handel og transport i Midtbyen.

Dette er feil etter min mening. Jeg kan svare for meg selv: Min lille Think er supereffektiv for handel i Midtbyen, som jeg ofte foretrekker for handel fremfor kjøpesentre utenfor byen. Gratis elbilparkering åpner for mer handel i Midtbyen, og for handel er en time eller to som regel nok. Derfor: Reduser parkeringstiden nok til at jobbparkeringen forsvinner - det holder.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

TKL

Jeg er ikke helt enig med Arnie på punktet om å ikke bruke kollektivfelt når man kjører elbil. Dersom det er kø i feltet med bensin\dieselbiler og god plass i kollektivfeltet gjør man alle en tjeneste. Man gir plass til en bil mer i feltet med kø og reduserer dermed kølengden og ventetiden for de som er tvunget til å være der med en øreliten andel. Er det mange elbilister som gjør dette reduseres køen tilsvarende. Og med elbilandelen i Trondheim i dag er det nærmest hypotetisk at en slik praksis vil føre til merkbar øking i reisetiden med buss.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

tomrh

Virker som om adressa kjører på med ny elbilhatkampanje. Liten montasje av overskrifter i dagens nettutgave.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Arnie

#14
Jeg gir TKL rett i at kollektivefeltet bør utnyttes - det gir bedre kapasitet. Og jeg gjør det også, må innrømme det. Jeg har gjort det senest mellom disse to innleggene. Jeg fremstilte meg kanskje litt mer mønsterdydig enn jeg egentlig er.

Men jeg har en fordel vis a vis fossilbilistene: Jeg kjører en liten rød "Postman Pat Think". Den har lavere (høyere?) irritasjonsterskel.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA