Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektrisk bobil (bygge om partner/berlingo/NV200)

Startet av NIls1, tirsdag 14. april 2015, klokken 13:36

« forrige - neste »

Rasmus.B

Sitat fra: SJD på mandag 23. mars 2015, klokken 10:12
Hei
Jeg blir noe usikker når jeg leser om både maks anbefalt lengde på skjøteledninger og feil/kortslutning.
For å kunne lade på hytta (altså ingen daglig ladinger) hadde jeg tenkt til å bruke skjøteledning 20m+15m da avstanden er totalt 35m fra utekontakten til P-plassen. Satser derfor på en 2,5mm2 skjøtekabel fra jordet ute stikkontakt 16A og kommer til å bruke standard ladekabel(10a). Hele det elektriske anlegget på hytta er maks 5 år gamelt. Kan dette være brannfarlig, eventuelt ødelegge noe?
Det er anbefalt å dimensjonere kablene slik at spenningsfallet ikke er mer en 4% av påført spenning. ved 230V bør altså spenningsfallet i kabelen ved max belastning ligge på max 9V.
For å regne ut spenningsfallet ved 10A blir det 10A*0.0175 *70Meter/2.5mm2=4.9V

Altså godt innenfor med en 35Meter lang kabel.

Ved 16A blir spenningsfallet 7.84V og begynner å nærme seg max ønsket spenningsfall. Så er det mulig at det er litt tap i kontakter og plugger i tillegg.


Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Marius Engel

#16
Sitat fra: Ferry på mandag 23. mars 2015, klokken 17:58
Sitat fra: Marius Engel på mandag 23. mars 2015, klokken 15:41
Men er du relativt nær trafo, kan det godt hende at det ikke er noe problem, men det bor sjekkes på så lange kurser.

Jeg ble nysgjerrig, så jeg foretok en "sjekk" av anlegget. Gikk ut i garasjen og kortslutta i stikkontakta. Sikringen løste ut "umiddelbart". Umiddelbart som i et kort schmack! Forsåvidt ingen overraskelse, anlegget er bygd etter datidens normer (-95) Det sitter en B13 i sikringsskapet. Jeg aner ikke hvor nærmeste trafo er, og hva nettet kan levere. Jeg regner med at en må temmelig langt utenfor spek. før en opplever det som lang tid før sikringa løser ut?

Hehe. "Ikke prøv dette hjemme".

Dette er ingen god eller pålitelig måte å finne det ut på!

0,01 sekunder og lavere er "momentan utkobling". Det er klin umulig p måle de med å telle manuelt.

Når det er sagt, en automtsikring er designet for å tåle mange utkoblinger ved overbelastning. Noen hundre, eller tusen.

Ved kortslutning er de designet til å overleve ca. 10 kortslutninger. Etter dette kan de feile på en eller flere måter. Så nå har du "brukt opp" en kortslutning ;)

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på mandag 23. mars 2015, klokken 18:39
Hehe. "Ikke prøv dette hjemme".

Ta det med ro, jeg vet hva jeg gjør! Famous last words.. ;)

Sitat
0,001 sekunder og lavere er "momentan utkobling". Det er klin umulig p måle de med å telle manuelt.

Så kort tid!? 1 millisekund og lavere? Det er uhyggelig raskt i den fysiske verden. Jeg tenkte på muligheten av å henge på scopet og måle. Det teller raskere enn jeg klarer manuelt, for å si det forsiktig.

Sitat
Ved kortslutning er de designet til å overleve ca. 10 kortslutninger. Etter dette kan de feile på en eller flere måter. Så nå har du "brukt opp" en kortslutning ;)

Brukt opp én til, mener du vel? Ingen vet hvor mange karameller den har fått fra før. Jeg har aldri hørt om begrensning i antallet kortslutninger en automatsikring tåler. Er du sikker på at det er slik? Er det oppgitt i databladet, eller er det bare en tommelfingerregel? Det vil jo si at enhver automatsikring er potensiell usikker. Jeg blir nysgjerrig på de fysiske fenomener som gjør seg gjeldende. Blir noe slitt? Brent?

Marius Engel

Beklager, mente 0,01 sekunder.

Men ja, en tommelfingerregel er 10 ganger. I databladet står det muligens, men det er angitt fra fabrikanten at det tåler noe mellom 5-20 stk. vanligvis. Det kommer også an på kortslutningsstrømmen ved kortslutningene, temperatur, fabrikat osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA