Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektrisk bobil (bygge om partner/berlingo/NV200)

Startet av NIls1, tirsdag 14. april 2015, klokken 13:36

« forrige - neste »

NIls1

Lurer stadig på ting.

Har ikke utekontakt for å lade Leafen ennå, vurderer derfor en 2,5mm2 skjøtekabel frem til jeg får utekontakt.
Kommer til å tilkobles en 16a kurs, og det er ikke noe annet på den kursen.
Kommer til å bruke standard ladekabel(10a).
Kursen som jeg kommer til å ha skjøteledningen fra er nyopplagt.
Blir vel sjeldent ladet mer en fra ca. 50% batterikapasitet i strekk.
Dette er kun en midlertidig løsning.
Vil dette være et problem?
Nissan Leaf Tekna(2015)
Hverdagsbruk.

Nissan X-Trail 2,5 (2005)
Lengre turer og tlilhengerkjøring.

emil

Bortsett fra å passe på at kabel ikke blir skadet og kontakter ikke blir utsatt for fukt bør ikke dette være noe problem.

Ikke bruk lengre skjøteledning enn nødvendig (ikke bruk 25m hvis 10m holder).

Pass også på at velfungerende midlertidig løsning ikke blir fast, dvs få opp en ordentlig ladekontakt der du skal lade.

fredsjo

Har selv 20m 2,5mm2 som jeg bruker daglig på 10a-laderen. Jeg har ikke problemet med det. Det er mindre belastende for stikkontakten mtp vekt på kontakten og iom at jeg lader kun med 10a blir ikke belastningen stor. Kontaktene er iskalde under lading så er ikke bekymret for det :)

Skal ordne en mer permanent løsning ganske snart, men det er mer fordi det er upraktisk/stygt med ledningen som ligger over plassen utenfor huset. :)
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Marius Engel

Jo lengre kabel jo mindre strøm går det, pga. motstand/tap i kabel. Det skumle ved lang ledning er om kortslutningsstrømmen i enden på kabelen blir for lav. Ved feil/kortslutning/jordslutning kan man risiker å ha en feil som blir stående så lenge at det blir brann i anlegget før vernet kobler ut.

En 20 meter lang kabel, i tillegg til kursen fra skapet, blir fort for langt.

Bruker man en stikkontakt innenfra huset, vær sikker på at den er jordet. Jeg tror ikke man får startet lading fra ujordet stikkontakt heller.

SJD

Hei
Jeg blir noe usikker når jeg leser om både maks anbefalt lengde på skjøteledninger og feil/kortslutning.
For å kunne lade på hytta (altså ingen daglig ladinger) hadde jeg tenkt til å bruke skjøteledning 20m+15m da avstanden er totalt 35m fra utekontakten til P-plassen. Satser derfor på en 2,5mm2 skjøtekabel fra jordet ute stikkontakt 16A og kommer til å bruke standard ladekabel(10a). Hele det elektriske anlegget på hytta er maks 5 år gamelt. Kan dette være brannfarlig, eventuelt ødelegge noe?

KjellG

Som nevnt over så er det muligheten for sen utkobling ved kortslutning en er litt betenkt over. Forhold som bedrer situasjonen er: om hytta ligger "nær" transformatoren, da er strømmen ved kortslutning større og sikringen ryker fortere. At en bruker tykkere kabel.

Å sette inn en 10A sikring (i boks på skjøteleding) vil kanskje redusere utkoblingstiden noe.

Jeg hadde sett over materiellet slik at det er i topp stand og kjørt på.

fredsjo

På hytten måtte vi improvisere kraftig sist jeg var der ettersom noen hadde gravd opp veien vår. Måtte legge ca 60 meter skjøteledning tilkoblet utendørs stikkontakt. Gikk fint det og ;) men er vel ikke å anbefale....
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

SJD

Det blir nok ikke veldig mange ladinger i løpet av et år men jeg setter sikkerhet i høysetet. Det er dessverre ingen hurtigladere på mange mils omkrets så dette blir nok den eneste løsningen jeg har. Er det noe mer jeg bør sjekke under lading enn varm skjøteledning?

RaBalder

Hva med grov (skikkelig overdimmensjonert) skjøteledning og en portabel ladestasjon med innebygget sikring og jordfeilbryter nær bilen?

Marius Engel


Sitat fra: fredsjo på mandag 23. mars 2015, klokken 10:55
På hytten måtte vi improvisere kraftig sist jeg var der ettersom noen hadde gravd opp veien vår. Måtte legge ca 60 meter skjøteledning tilkoblet utendørs stikkontakt. Gikk fint det og ;) men er vel ikke å anbefale....

Kan nesten grantere at 60 meter 1,5 kvadrat vil redusere kortslitningsstrømmmen så mye at det kan bli problemer med utkobling ved feil.

Det går helt fint, til du får en feil.

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på mandag 23. mars 2015, klokken 12:46
Kan nesten grantere at 60 meter 1,5 kvadrat vil redusere kortslitningsstrømmmen så mye at det kan bli problemer med utkobling ved feil.

På hvilken måte? At utkobling tar lenger tid enn kravet? For kobler ut gjør det vel? Jeg har ca. 60 m 1,5 kvadrat nedgravd ut til garasjen, deretter 10 m 1,5 kvadrat skjøtekabel. Har lada 1100 kWh på 4 mnd. Mister en del spenning på kabelen, ca. 7%. Sikret med 13 ampere. Det er ikke optimalt, men det virker.

Marius Engel

#11
Nå hadde jeg ikke montørhåndboken for hånden, men der står tabell på maks lengde kabel, utifra hvor lav/høy IKmin som er i skapet ditt. Den kan du følge, om du vet ca. verdier. Verdiene i fordelingen får du opgitt av nettselskapet ditt.

Kursen vil koble ut ja, men det kan ta så lang tid at kabel eller annet utstyr tar skade eller tar fyr. Med mindre feilstedet brenner av før sikringen kobler ut.

Evt. kan det måles i enden på kabelen med en installasjonstester. Da blir det ganske nøyaktig, og det er gjort på ett par minutt.

Men som sagt, ingen feil, ingen problem. Men feil med elektrisk skjer jo veldig ofte.

70 meter 1,5 mm2, det er langt. En 13a C-automat krever jo sitt og for å koble ut. En B-automat er bedre sånn sett, og 10a hvis det holder.

Men er du relativt nær trafo, kan det godt hende at det ikke er noe problem, men det bor sjekkes på så lange kurser.

KjellG

Sitat fra: RaBalder på mandag 23. mars 2015, klokken 11:19
Hva med grov (skikkelig overdimmensjonert) skjøteledning og en portabel ladestasjon med innebygget sikring og jordfeilbryter nær bilen?

En bør ha sikring og jfb der kabelen starter, ikke der den slutter.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på mandag 23. mars 2015, klokken 16:05
Sitat fra: RaBalder på mandag 23. mars 2015, klokken 11:19
Hva med grov (skikkelig overdimmensjonert) skjøteledning og en portabel ladestasjon med innebygget sikring og jordfeilbryter nær bilen?

En bør ha sikring og jfb der kabelen starter, ikke der den slutter.

Jepp, slik at kabelen også beskyttes mot bl.a jordfeil. Derfor anbefaler jeg alltid jordfeilbryter plassert i skap og ikke i ladestasjon. Evt. kan det brukes jordfeilautomat kl.A i skapet om ladestasjonen uansett har innebygd B-vern.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på mandag 23. mars 2015, klokken 15:41
Men er du relativt nær trafo, kan det godt hende at det ikke er noe problem, men det bor sjekkes på så lange kurser.

Jeg ble nysgjerrig, så jeg foretok en "sjekk" av anlegget. Gikk ut i garasjen og kortslutta i stikkontakta. Sikringen løste ut "umiddelbart". Umiddelbart som i et kort schmack! Forsåvidt ingen overraskelse, anlegget er bygd etter datidens normer (-95) Det sitter en B13 i sikringsskapet. Jeg aner ikke hvor nærmeste trafo er, og hva nettet kan levere. Jeg regner med at en må temmelig langt utenfor spek. før en opplever det som lang tid før sikringa løser ut?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA