Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbildebatt i garasjen

Startet av kjølholdt, tirsdag 14. april 2015, klokken 11:06

« forrige - neste »

kjølholdt

Det blir referert til at gjennomsnittlig statsstøtte til El bil av typen golf og  leaf altså biler i denne klassen er 160 tusen pr bil. Stemmer dette. Hold bruk utenfor
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cirys1

Sitat fra: kjølholdt på søndag 22. mars 2015, klokken 17:44
Det blir referert til at gjennomsnittlig statsstøtte til El bil av typen golf og  leaf altså biler i denne klassen er 160 tusen pr bil. Stemmer dette. Hold bruk utenfor

Det er ingen støtte... Det er fjerning av avgifter, staten har bare tatt seg en pause i og "stjele med begge henna" når det kommer til elbil..

hoffa

Viktig å påpeke at det ikke finnes noe som heter statsstøtte for elbiler, men avgiftsfritak derimot...  ;)
For sent ute ja....
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

kjølholdt

Drit i semantikk Dvs hva vi kaller det ute  etter å vite gj snitt avgiftsfritak for denne typen elbil
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

mariowing

Slik systemet er lagt opp i dag med avgift lagt på hestekrefter og vekt og med fradrag for utslipp kommer biler som Leaf og Golf ut med omtrent 0 i engangsavgift (http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2014/Bilkalkulator/) selv om de ikke hadde vært fritatt i utgangspunktet. Så det er mva som er den avgift som faller bort for denne typen elbiler.

Det er forøvrig viktig med semantikken, som ikke-røyker vil jeg ikke godta at en røyker sa jeg blir subsidiert siden jeg ikke betaler tobakksavgift. Staten ønsker å påvirke vår adferd gjennom bruk av avgifter, det er ikke det samme som subsidier eller statsstøtte.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Porsgrunn

Velger vi en 110 hk  Golf som eksempel blir det

Resultat (i norske kroner)
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:    44 378,50
Avgift for motoreffekt:    2 450,40
Avgift for CO2:    7 158,24
Avgift for NOx:    1 187,17
Totalt i engangsavgift:    55 174,31
Vrakpantavgift:    2 400,00
Total i avgifter for dette kjøretøyet:    57 574,31

I tillegg kommer 25 prosent merverdiavgift på ca 50-60 000

Ifølge http://www.toll.no/no/bil-og-bat/import-av-bil/innforsel-av-bil/kalkulator-import-av-kjoretoy/

For en Golf GTE hybrid blir det

Resultat (i norske kroner)
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:    39 764,70
Avgift for motoreffekt:    14 447,20
Avgift for CO2:    - 63 013,13
Avgift for NOx:    706,65
Tillegg for minstesats:    5 694,58
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:    - 8 094,58
Bruksfradrag (0 %):    0,00
Totalt i engangsavgift:    0,00
Vrakpantavgift:    2 400,00
Total i avgifter for dette kjøretøyet:    2 400,00

Kun vrakpant som også elbil har pluss mva

staleand

#6
Noen mener at frafallet av avgifter på elbiler er en "støtte" fra staten. Gjerne misunnelige sosialister som faktisk var de som innførte godene (mange av de synes nok det var veldig greit å tenke "miljøbil" når folk frøs i en buddy, nervørs som f* for om de skulle komme fram). Mitt inntrykk er at det ofte er de samme menneskene som mener at vår nye regjering *gir* skattelette. Som om man gir noe når man velger å TA mindre. Folk må skille mellom det å *gi*, dvs tilføre kapital, kontra det å unnlate å KREVE/TA.

La oss ta et eksempel;

Hvis jeg var mafia og krevde penger hos innbyggere for å ikke rane de / holde de trygge og tok 1.000,- /mnd for denne "tjenesten" - hvis jeg da en måned hadde sagt "denne måneden trenger du ikke betale meg", har du da *fått* noe hos meg?

*Signing out*
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Sandvika

Sitat fra: kjølholdt på søndag 22. mars 2015, klokken 17:57
Drit i semantikk Dvs hva vi kaller det ute  etter å vite gj snitt avgiftsfritak for denne typen elbil

Nei, satt på spissen er spm like relevant som å diskutere hvor mye man "snylter" på staten ved å ikke betale tobakksavgift for å "ikke røyke" 10, 20 eller 40 sigaretter om dagen.

Fritak for 25% mva og bompenger er det eneste som er relevant i denne sammenhengen.

Rødkleiv

Sitat fra: staleand på søndag 22. mars 2015, klokken 18:30
Noen mener at frafallet av avgifter på elbiler er en "støtte" fra staten. Gjerne misunnelige sosialister som faktisk var de som innførte godene (mange av de synes nok det var veldig greit å tenke "miljøbil" når folk frøs i en buddy, nervørs som f* for om de skulle komme fram). Mitt inntrykk er at det ofte er de samme menneskene som mener at vår nye regjering *gir* skattelette. Som om man gir noe når man velger å TA mindre. Folk må skille mellom det å *gi*, dvs tilføre kapital, kontra det å unnlate å KREVE/TA.

La oss ta et eksempel;

Hvis jeg var mafia og krevde penger hos innbyggere for å ikke rane de / holde de trygge og tok 1.000,- /mnd for denne "tjenesten" - hvis jeg da en måned hadde sagt "denne måneden trenger du ikke betale meg", har du da *fått* noe hos meg?

*Signing out*

Mulig innlegget er ironisk ment Staleand, men elbilfordelene som eksisterer i Norge i dag er selvsagt støtte fra Staten. Jeg kaller det subsidier, eller for å være helt presis skjulte subsidier (siden de ikke bevilges direkte over statsbudsjettet til den enkelte elbileier).

Det blir akkurat det samme som at det er redusert arbeidsgiveravgift i Finnmark.

La meg legge til at jeg synes elbilsubsidiene er helt på sin plass og ganske sikkert er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Jeg har selv benyttet meg av dem. Men jeg forstår godt at noen stille spørsmålstegn ved de av oss som kjøper et fartsmonster med 700hk skal bli subsidiert av Staten.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

B_Tesla

Hvor mange HK en bil er vel rivende likegyldig synes da jeg. Man må i så tilfelle si at det er ikke riktig å ha et avgiftsfritak uten.... Klarer ikke å formulere det en gang. Ser ikke sammenhengen mellem avgiftsfritak og effektiviteten til en inverter.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cirys1

Sitat fra: B_Tesla på søndag 22. mars 2015, klokken 22:13
Hvor mange HK en bil er vel rivende likegyldig synes da jeg. Man må i så tilfelle si at det er ikke riktig å ha et avgiftsfritak uten.... Klarer ikke å formulere det en gang. Ser ikke sammenhengen mellem avgiftsfritak og effektiviteten til en inverter.
Siden hk avgiften stiger proporsjonalt med antallet så kan det virke ganske urimelig at en bil med 700 hk selges uten avgifter, en fosil med 700 hk har nesten 700.000 kr bare på denne delen av avgiften.

Det hadde gitt mer mening med kun hatt utslipp som kriteriet, tror ikke det var i regjeringens tanker at man skulle slippe mva på slike superbiler, bare felger til Tesla er mer enn 10% av en ny e-golf..

Men på en annen side så fremmer disse superbilene hva som er mulig i elbilverden, det som kanksje er den "rareste" avgiftslettelsen sett med mine øyne er årsavgiften, noe som skal gå til veibygging ( egentlig bare en fiskalavgift) men prinsippet er merkverdig..   :)

samotholt

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. mars 2015, klokken 21:58
...elbilfordelene som eksisterer i Norge i dag er selvsagt støtte fra Staten. Jeg kaller det subsidier, eller for å være helt presis skjulte subsidier (siden de ikke bevilges direkte over statsbudsjettet til den enkelte elbileier).

Med denne logikken er vel de fleste i Norge subsidiert. Mange hevder de betaler 36% av lønnen i skatt, men saken er jo at man *får* 64% av staten (som kunne valgt å ta alt). Spørsmålet blir vel da  om det er staten som subidierer befolkningen eller motsatt?
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

kos

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 22. mars 2015, klokken 21:58
Sitat fra: staleand på søndag 22. mars 2015, klokken 18:30
Noen mener at frafallet av avgifter på elbiler er en "støtte" fra staten. Gjerne misunnelige sosialister som faktisk var de som innførte godene (mange av de synes nok det var veldig greit å tenke "miljøbil" når folk frøs i en buddy, nervørs som f* for om de skulle komme fram). Mitt inntrykk er at det ofte er de samme menneskene som mener at vår nye regjering *gir* skattelette. Som om man gir noe når man velger å TA mindre. Folk må skille mellom det å *gi*, dvs tilføre kapital, kontra det å unnlate å KREVE/TA.

La oss ta et eksempel;

Hvis jeg var mafia og krevde penger hos innbyggere for å ikke rane de / holde de trygge og tok 1.000,- /mnd for denne "tjenesten" - hvis jeg da en måned hadde sagt "denne måneden trenger du ikke betale meg", har du da *fått* noe hos meg?

*Signing out*

Mulig innlegget er ironisk ment Staleand, men elbilfordelene som eksisterer i Norge i dag er selvsagt støtte fra Staten. Jeg kaller det subsidier, eller for å være helt presis skjulte subsidier (siden de ikke bevilges direkte over statsbudsjettet til den enkelte elbileier).

Det blir akkurat det samme som at det er redusert arbeidsgiveravgift i Finnmark.

La meg legge til at jeg synes elbilsubsidiene er helt på sin plass og ganske sikkert er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Jeg har selv benyttet meg av dem. Men jeg forstår godt at noen stille spørsmålstegn ved de av oss som kjøper et fartsmonster med 700hk skal bli subsidiert av Staten.

Det er vel en erkjennelse at uten denne luksus bilen til 700 000 så hadde utsikten til å lage en bil som er elektrisk drevet og går over 40 mil vært en ren utopi - ikke teknologisk men viljestyrt. Tesla må lage disse bilene for i det hele å lage det som er deres mål - en bil til massene som kan masseproduseres. Så derfor er det viktigere med insentivene for tesla enn for en reva eller en Leaf.

Tuxedo

Det er ikke noe prinsipp i dette.  Hele det norske avgiftsfritaket kom som en følge av et forsøke på å redde den norske industribedriften Think.  Hadde det ikke vært for Think sin problemer, hadde vi hatt omtrent samme el-bilforder som de fleste andre land.  Fordi Think var gode i å be for sin syke mor, har vi dagens fordeler.

(Det var dog ikke nok til å redde Think).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA