Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min første el-bil evt hybrid. Moss -Nydalen (Oslo)

Startet av spigney, tirsdag 14. april 2015, klokken 10:34

« forrige - neste »

cra

Bomselskapene er flinke til å trikse med tallene for å få "mest mulig tap" pga elbilene.

Her i Sykkylven har det vært mye rabalder etter at bomperioden på Sykkylvsbrua ble utvidet med to år, og elbilene får skylda. De under 50 elbilene som var registrert på tidspunktet debatten i avisa var på sitt høyeste kan umulig være årsaken alene; hvis et slikt "frafall" av betalende kunder (noen av elbilene var her før brua kom) var nok til å velte økonomien i prosjektet skulle det aldri ha vært gjennomført!

Ikke er det alle de 50 bilene som kjører over brua heller, og mange av turene hadde nok ikke vært kjørt om det hadde kostet ~30kr. Mange hadde f.eks. ventet til ungene var ferdige på trening før de kjørte tilbake, i stedet for å kjøre hjem mens ungene trener, evt. blitt flinkere til å samkjøre med andre (Noe vi alle burde bli flinkere til uansett). Jeg for min del bor slik til at om det kostet å kjøre over brua hadde jeg kjørt rundt. Det er bare 1-2km kortere å bruke brua, og tidsmessig er det snakk om sekunder å spare på å kjøre brua.

For å toppe det hele regner de tapet i kroner og øre med full pris, ikke rabettert pris som selvfølgelig alle med eksosbil har.  :o

Jeg tipper at Sykkylvsbrua ikke er de eneste som regner slik, så det er bare å være på vakt og arrestere dem på det når det skjer. I beste fall er det slett arbeid, i verste fall er det forsøk på juks.

Forøvrig er jeg enig i at staten kanskje burde kompensere for tapet. Om ikke ved å betale full pris, så i alle fall noen få kroner pr elbil-passering. Det ville i alle fall ha sukret pillen noe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på mandag 23. mars 2015, klokken 11:28
Forøvrig er jeg enig i at staten kanskje burde kompensere for tapet. Om ikke ved å betale full pris, så i alle fall noen få kroner pr elbil-passering. Det ville i alle fall ha sukret pillen noe.

Nå kunne jeg her skrevet ett lengre innlegg om at de fleste bomprosjekter i Norge har blitt etablert etter at elbiler fikk fritak for bompenger, og at om de "taper" noe på elbilene så er det kun at de selv ikke klarte å forutse hvor populære de ville bli. Altså dårlig forarbeide når de har kalkulert inntekter. Men det skal jeg ikke.

Joda, kunne vært fristende å lukke kjeften på de mest høyrøstede klagerne bland bompengefirmaene ved å "sukre pillen" slik du sier her. Men ikke glem at i så fall BLIR faktisk elbilene subsidiert - statelig tilskudd som erstatning for "tapt" inntekt - og gir derfor elbilhaterene ett for en gang skyld korrekt argument mot elbilene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på mandag 23. mars 2015, klokken 12:27
Nå kunne jeg her skrevet ett lengre innlegg om at de fleste bomprosjekter i Norge har blitt etablert etter at elbiler fikk fritak for bompenger, og at om de "taper" noe på elbilene så er det kun at de selv ikke klarte å forutse hvor populære de ville bli. Altså dårlig forarbeide når de har kalkulert inntekter. Men det skal jeg ikke.
Olav den Hellige (som var alt annet enn hellig) kristnet N etter oppskriften:
"Tar du den nye troen eller vil du bli et hode kortere?"

Nåtidens velvillige stat (som er alt annet enn velvillig) kopierte oppskriften:
"Vil du ha bomvei eller null vei?"

Med denne "frivillige tvang" og fordi det er staten som innførte elbil incentivene,
har den et ansvar for at bomselskapene  ikke går konkurs
uansett om selskapene muligens burde ha forutsett elbil eksplosjonen.

Det ansvaret kommer staten ikke unna.
Og vi kommer ikke unna at vi får regninga.

BTW
Staten låner ut oljepenger til bl.a. veibygging i utlandet dels rentefritt og dels til bagatellrenter.
Staten nekter å låne til bomselskapene på de samme vilkårene.
I stedet tvinger den selskapene til å ta opp dyre lån i utlandet.

Men så har alltid den norske staten praktisert prinsippet:
"Bakerens barn skal betale dobbel brødpris"
i stedet for det som ellers er vanlig: Brødene til selvkost.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA