Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min første el-bil evt hybrid. Moss -Nydalen (Oslo)

Startet av spigney, tirsdag 14. april 2015, klokken 10:34

« forrige - neste »

spigney

-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

Lokführer

De har vel visst om dette fra starten av, at elbiler kjører gratis. I tillegg har jo lånerenta var laaaangt lavere enn antatt, så summa summarum tror jeg de komme veldig godt ut av det.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

elektrolux

– Det er Stortinget som har vedtatt at elbiler skal kjøre gratis, og at bomselskapene skal dekke dette selv.

Blir nok vanskelig å finne ut hvor mye bomselskapene selv må dekke. Dette er en strekning som har opplevet større trafikk enn forventet og dermed er inntjeningen større enn forventet.

Hvor mye koster det egentlig bomselskapet at jeg f.eks har kjørt gjennom her 3 ganger?``Det som er 100% sikkert er at jeg ikke ville kjørt gjennom her om jeg skulle betalt bompenger. Slitasjen jeg har forårsaket med kjøringen min er nok neglisjerbar, så å pålegge bomselskapet utgifter med denne kjøringen blir helt feil.

De som må gjennom tunellen ville nok funnet andre alternativ om de måtte betalt bompenger for Elbil. Shuttle buss gjennom tunnellen, og bil videre etter bommen er en måte, MC et annet alternativ. Samkjøring et tredje. Kanskje med enda mindre trafikk som resultat.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Agumentene til bomselskapene er jo litt som plate/filmbransjen og piratkopiering der de regner at en hver ulovlig kopi er et tapt salg.

Muffinman

Hehe, ja som ivrig bruker av Atlanterhavstunnelen mellom Kristiansund og Averøy kjenner jeg meg igjen der. Nå er det enkelt å svippe over til Kristiansund i et ærend når man ikke betaler bompenger. Tidligere ble disse ærendene utført på Averøy.

Mine passeringer i tunnelen ville blitt redusert med minst 70% uten bomfritaket. Og passasjerbetalingen ville nok også gått noe ned.

timingbeltkiller

Tror samferdselsdeptet feilberegner sitt publikum når det tror stadig ferre fossilbiler
makter å betale stadig høyere avgifter. Før eller siden får deptet derfor valget mellom å:
- finansiere underskuddene  eller
- pålegge elbilene avgift

Velger de bort begge delene, går bomselskapene konkurs.
Og långiverne overtar bomstrekningene. De stenger de for all trafikk inntil de har fått pengene sine.
Forsøker staten å nekte stenging, kommer de til å tape rettsakene som kommer på løpende bånd.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rav4_EV

Styrelederen er et naut.
Bomselskapet taper ikke penger på elbil.
Dette blir ikke som en gratis frokost.
Det er penger de aldri har tjent og ei heller har noen utgifter på.
Makan til idiotisk argumentasjon.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Kent

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 22. mars 2015, klokken 19:07
Tror samferdselsdeptet feilberegner sitt publikum når det tror stadig ferre fossilbiler
makter å betale stadig høyere avgifter. Før eller siden får deptet derfor valget mellom å:
- finansiere underskuddene  eller
- pålegge elbilene avgift


Evt. finne andre mer kostnadseffektive måter å kreve inn penger til vei.
Drivstoffavgift, veiavgift og/eller over skatteseddelen.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

timingbeltkiller

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 22. mars 2015, klokken 19:17
Bomselskapet taper ikke penger på elbil.
Inntektene til bomselskapet går nødvendigvis ned når X %  av de passerende bilene endres fra fossil til el.
Mer ned jo høyere X er.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 23. mars 2015, klokken 09:22
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 22. mars 2015, klokken 19:17
Bomselskapet taper ikke penger på elbil.
Inntektene til bomselskapet går nødvendigvis ned når X %  av de passerende bilene endres fra fossil til el.
Mer ned jo høyere X er.

Men hvis alternativet til elbil gjennom bommen hadde vært ingen bil (=buss, motorsykkel eller annen reiserute/jobb) er det ikke noe reellt tap for bomselskapet.

timingbeltkiller

Sitat fra: emil på mandag 23. mars 2015, klokken 09:52
Men hvis alternativet til elbil gjennom bommen hadde vært ingen bil (=buss, motorsykkel eller annen reiserute/jobb) er det ikke noe reellt tap for bomselskapet.
Hypotetisk problemstilling i strid med fakta i tunnelen.
Andelen fossilbiler som kjører gjennom tunnelen synker tilnærmet likt med økningen av elbiler.

For tunnelselskapet er det ikke prosentandelen av elbiler i Norge som er problemet.
Men prosentandelen elbiler som kjører gjennom tunnellen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Lokführer på søndag 22. mars 2015, klokken 17:32
I tillegg har jo lånerenta var laaaangt lavere enn antatt, så summa summarum tror jeg de komme veldig godt ut avdet.
De aller fleste bomselskapene har fastrente lån.
Og har derfor ingen glede av at renten har synket til bunns de siste årene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 23. mars 2015, klokken 10:31
Sitat fra: emil på mandag 23. mars 2015, klokken 09:52
Men hvis alternativet til elbil gjennom bommen hadde vært ingen bil (=buss, motorsykkel eller annen reiserute/jobb) er det ikke noe reellt tap for bomselskapet.
Hypotetisk problemstilling i strid med fakta i tunnelen.
Andelen fossilbiler som kjører gjennom tunnelen synker tilnærmet likt med økningen av elbiler.

Du (og bomselskapet) vet ikke hvor mange av elbilistene som hadde valgt andre transportmetoder hvis det ikke var gratis for elbilene. Kanskje folk hadde byttet ut fossilbil med buss eller andre ting.

KjellG

Tunnellen og finansieringen er planlagt ut fra en antatt trafikkmengde med fossilbiler, busser, motorsyklister,  kompiskjøring , kajakker og hangglidere.

Planleggingen er gjort uten støtte fra skatt, men med et bidrag fra brukerne.

Så kom elbilen og "brukerne" forsvant. Tunnellselskapet får et problem. Lånene er der og må betales. På Fosenferga er det vel blitt betaling for el-bil?

Alternativet er at Staten/vi tar regninga.

emil

Sitat fra: KjellG på mandag 23. mars 2015, klokken 10:47
Fosenferga er det vel blitt betaling for el-bil?

På fosenferga ble veien omdefinert fra riksvei til fylkesvei og da var det plutselig ikke riksveiferge med gratis elbil og fylkeskommunen kunne la fergeeier ta betalt for elbil. Her er det i tillegg ikke betaling for personer, kun kjøretøy.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA