Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bomring og bombrikke

Startet av elektrolux, tirsdag 04. august 2009, klokken 09:35

« forrige - neste »

Boogie

Jeg har også samme erfaring som deg Elmo, men jeg har brukt en vanlig DB9 kontakt, og ikke USB. Samme resultat desverre.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

RoadRunner

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. august 2009, klokken 14:28
Desverre vil vi nok konsentrere oss om NiCd batterier i overskuelig framtid... samt generelt større entusiasme blandt eierene av denne typen batterier/biler.
Ser at "MetroBuddyen" gir mulighet for å gå bort fra bly, så det kan hende det blir flere entusiastiske Buddy-eiere med fokus på energi-bæreren sin framover  ;)

Sitat fra: Elmo
PakTrakr...Periodisk for mye rubbish data

Tolker dere slik at denne funksjonaliteten i praksis ikke er brukbar under kjøring.. og det var jo synd. Hvordan er det når bilen står stille / er under lading? Fungerer det bedre da ?

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

#32
Sitat fra: Elmo på torsdag 06. august 2009, klokken 13:54
På den ene bilen fungerer direktelogging til PC mye bedre (ca hver 100'rede linje feil), både når den står stille og kjører, mens på den andre bilen får jeg ikke til direktelogging i det hele tatt.
Direktelogging gir altså minst rubbish og er å foretrekke -hvis- man får det til å virke. Hmm..  tror jeg venter litt med å handle og heller følger med på deres erfaringer.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Lynet

Kan ikke administrator flytte innleggene om paktrakr til tråden for paktrakr?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Håper det, men tror dette forumet nå seiler i sin egen sjø.

Det betyr at større selvdisiplin blandt brukerene er nødvendig.

Vennligst opprett Paktr tråd nå. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#35
Vi har en PakTrakr tråd - her
men det er liksom litt vanskelig å henvise dit når man "bare" skal svare på er feilpostet spørsmål.

Men enig Elektrolux - vi må skjerpe oss

PS: Jeg har i etterhånd flyttet et par av mine PakTrakr innlegg herfra og til overnevnte tråd 
(http://parat24.com/forum/index.php?topic=1543.0)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Det er så få av oss nå at vi oppfører oss som flokkdyr og koser oss på Elektroluxs bekostning :-*.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

He he.

Er glad for at der framdeles er en hard kjerne igjen her. Leser det nye forumet, men har enda ikke satt meg inn i det eller bidratt der. Syntes det virker litt tregt i forhold til dette forumets glansdager.

Er glad så lenge dette funker, og applaudrerer samtidig  ElbilWikiet som virkelig har tatt form.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Er fullt ut enig. Selv om vi nå er færre en vi var så viser det at dette forumet faktisk er det som fungerer best fremdeles.
La oss holde liv i det!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ebil

 Antar at flere av dere har montert Robometer på PSA-bil. Har saxo 99. Har lest veiledningen flere ganger. Har spørsmål til steg 4, Montering av blå ledning til 6er kassen under bilen. Hvor lett er det å ta av beskyttelsedekslet? Har ikke noen "bil-grav" for å arbeide under bilen. Hvis jeg kjøper 2 "oppkjøringsramper" på biltema, tror dere en da har nok "arbeidsrom" for å løsne dekslet og feste den blå ledningen? Er dekslet festet med skruer som sansynligvis er rustet? Er taksam for komentarer fra noen som har gjort det. Har ikke bestilt enda, da jeg bør være sikkker jeg får det til, men skulle gjerne hat ett robometer til bilen, slik at en kan ta bedre vare på batteriene.
rgds
Bergen
Think 2001

Boogie

Jeg har valgt en litt annen variant på montering av den blå ledningen.
Jekk opp bilen på høyre side, og sett en bukk under for sikring.
Kryp under bilen. På baksiden av batterikassen finner du to holdere. En for en sikring, og en for en shunt/lamell.
Sikringen er koblet til plussen på batteriet, og er den som er lengst ut mot kanten av kassen. Shunten har forøvrig en hvit farge på toppen.

Ta ut sikringen, og bruk et Torx30 skrujern til å løsne ledningen som går inn i sikringsholderen. Kun et parr tørn!
Det sitter en korrugert strømpe på ledningen som jeg åpner litt, og fester den blå ledningen med en skrue et stykke inn under strømpen.
Bruker godt med teip eller vulkteip for å sikre koblingen.

På med den korrugerte strømpen igjen. Fest ledningen på plass. Sett i sikringen. Ferdig!

Jeg bruker også en liten sikring helt inne ved festepunktet i tilfelle noe går galt og det blir kortslutning lenger opp i ledningen.
Ledningen er festet rett inn på batteriene, og med det kvadratet vi har i ledningen, så brenner ikke den av så fort.
Du kan risikere at bilen brenner opp først.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Sitat fra: Boogie på søndag 23. august 2009, klokken 08:21
Jeg bruker også en liten sikring helt inne ved festepunktet i tilfelle noe går galt og det blir kortslutning lenger opp i ledningen
Clas Ohlson har en veldig kjekk fukttett sikringsholder for bladsikringer (bilsikringer). Art.nr. 34-7405 på side 127 i katalogen (finner den ikke på www.clasohlson.no)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Jeg fant den heller ikke på nettet, men min katalog har den på side 299. Må nok innrømme at det er vår og sommer katalogen som gikk ut 16 august...

Biltema har en tilsvarende til halve prisen med nummer 35-647.
Sikringen kan godt være kun 2A. Det skal ikke gå mye strøm gjennom denne.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#44
Ja se der ja. Jeg har sett etter slike på Biltema tidligere uten å finne dem.
                     http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76733
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA