Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bomring og bombrikke

Startet av elektrolux, tirsdag 04. august 2009, klokken 09:35

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. mai 2009, klokken 10:51
Men ved pådrag over 20-30 amp har de store variasjoner. Ved 100 amp er det titt og ofte rundt 1 volt lavere enn resten og ved skikkelig pådrag har jeg sett dem helt nede i 4,0 volt ved over 80%.

Kan dette skyldes en dårlig kontakt?
Spenningen dropper stadig, men ikke systematisk, og de leverer strøm like lenge som de andre..?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

#16
Sitat fra: Elmo på torsdag 28. mai 2009, klokken 10:51
Men ved pådrag over 20-30 amp har de store variasjoner. Ved 100 amp er det titt og ofte rundt 1 volt lavere enn resten og ved skikkelig pådrag har jeg sett dem helt nede i 4,0 volt ved over 80%.
Sitat fra: Baltor på torsdag 28. mai 2009, klokken 23:45
Kan dette skyldes en dårlig kontakt?
Spenningen dropper stadig, men ikke systematisk, og de leverer strøm like lenge som de andre..?
Med at "de har store variasjoner ved pådrag" mente jeg variasjon i forhold til resten av blokkene i pakken, og forskjellen øker med økende ampere. Blokkene er jo seriekoblet og PakTrakr måler hver enkelt blokk sepparat (egen ledning) så jeg vet ikke helt hvordan dårlig kontakt, hverken mellom blokkene eller på PakTrakr, skulle kunne gi dette utfallet.
Det er nok heller noe med blokkenes indre "liv" tror jeg. Det at den ene er blitt bedre og den andre dårligere over tid tyder vel også på det. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Baltor på torsdag 28. mai 2009, klokken 23:45
Kan dette skyldes en dårlig kontakt?

Før tilbakemontering i bil, anbefales å måle spenningsfallet mellom blokkene. Gjøres ved å tilføre, eller trekke mest mulig strøm, samtidig som en måler millivolt på batteripolene mellom blokkene. Dermed måles spenningsfall på ledningen mellom blokkene, og ev. dårlig kontakt avsløres. Sammenlign tallene, og adresser avvik, som tyder på dårligere kontakt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. juni 2009, klokken 13:02
... Har forøvrig avbestillt alarm ved lengre perioder med høy belastning Jeg mener nå at differensialspenningsalarmen vil dekke også dette behovet. Så lenge alle cellene er med på leken tror jeg pakken tåler en god del last. Robometeret skal i utgangspunktet være et passivt instrument, som "selv mor" kan bruke, og da ønskes ikke alarm i utide.

Hvordan vil de som kjøper Robometer nå/tidlig kunne få installert oppdatert software eller anbefalte parameterendringer ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#19
Sitat fra: Elmo på tirsdag 16. juni 2009, klokken 13:16
Hvordan vil de som kjøper Robometer nå/tidlig kunne få installert oppdatert software eller anbefalte parameterendringer ??

Enkelt: All software er brendt inn på Robometerets Eprom. En slik sendes enkelt i posten og byttes av bruker.

Det skal også programeres inn innstillbar max ladetid i fase 2. Med andre ord en ladestopper som er justerbar for max 2, 3, 4 eller 5 timer, og med åpen ladetid for hver 10ende gang. Skal denne funksjonen benyttes, må et bussrele kobles inn på flatkabelen, samt til egnet sted for å stoppe laderen. F.eks til bryter på ladeluken på PSA, og kanskje på bryteren til serviceluka på Think.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. mai 2009, klokken 07:44
Partner versjonen er ikke testet, men kan utvides med en ekstra spenningssensor, eller omprogrameres til bruk i Thinken din om det blir problemer med falske alarmer grunnet den store sjevdelingen Partnermonteringen betinger.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. mai 2009, klokken 22:14
Kan jo prøve å sette alarmnivåene på Partner versjonen til 0,04V og 0,08 volt utregnet, som gir 0,4 V og 0,8V på 10er siden, og 0,68 V og 1,36V på 17er siden. Dette blir kanskje det beste kompromisset.
Alternativet blir å sette på en tredje spenningssensor, og dele kassene opp i 10-11-6.

Hva ble det til med Partner-versjonen. ???    Er noen montert i Partner/Berlingo enda?
Skulle gjerne hatt én, og jeg tror en med 10-11-6 løsning er å foretrekke.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Partner versjonen er desverre ikke klar enda.

Når den kommer vil den ha 4 spenningsensorer, slik at hver kasse blir målt.

Visning vil da bli med automatisk visning av kassen med høyest gjennomsnittspenning, og den med lavest gjennomsnittspenning.

Dermed trenger vi ikke lage kompromiss angående følsomheten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jornheim

#24
Vi har modtaget robometre for 2 PSA/Saxo her i Danmark, men er ikke rigtig klar over hvordan det dejlige apparat skal tilsluttes.
Billedet http://parat24.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=2031.0;attach=916;image (fra Elektrolux) er fint, men hvor tilslutter man bedst kablerne, og hvad gør man konkret med LEM-sensoren?
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Boogie

Her er siste versjon av monteringsbeskrivelsen.

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

jornheim

Flot monteringsanvisning, tak!

I pakken vi fik findes nu også fladkabelkoblinger til 12V tilslutning ved vandpumpen, så vi skal ikke lodde!
Ingen blå ledning, ingen skrue heller - men det klarer vi nok selv. Ingen temperatursensor - men den kommer måske senere.
Pakken kom jo direkte fra Thunderteam i Tyskland, men uden brugsanvisning. Det norske forum er simpelthen fremragende!

jornheim og PC
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

RoadRunner

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mai 2009, klokken 06:38
Instrumentet er tiltenkt bruk sammen med NiCd biler, men kan endres for bruk sammen med andre typer batterier også.

Jeg bare bøyer meg i støvet for dere som greier å realisere slike nyttige instrumenter!

Er dette noe for Buddyen min ?

Regner med at det er serie-tilkobling slik at jeg kan hente ut data "i fart" til en pc - som jeg har forstått PakTracer gjør. Kan man evt. konfigurere hvilke data som sendes ut underveis, eller er det de samme som er tilgjengelig på displayet?

Er det mulig å legge inn styring av rele slik at over-lading fra laderen min slås av (og heller gjøres med andre, mer egnede ladere) ? Mao. ikke styring av rele på tid, men på ladespenning/strøm el.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

#28
Robometeret har ikke loggemulighet. Ønskes dette anbefales Paktr som også er mer tiltenkt blybatterier.

Styring av bussrele ligger allerede i softwaren, og åpner et bussrele ved 145V. Dette er tiltenkt styring av hurtiglader på Saxo/P106/Think.

For bruk på bly eller litium batterier, må vi kjenne til egenskapene til disse batteriene. Er de like synkrone i spenning som NiCd? Nå er jo cellespenningen høyere på denne typen celler, noe som gjør at vi kan redusere følsomheten.

Desverre vil vi nok konsentrere oss om NiCd batterier i overskuelig framtid, da denne typen batteri har mest nytte av Robometeret. Dette grunnet dyre erstattningsblokker, utladeegenskaper som oppmuntrer til tomkjøring av celler, samt generelt større entusiasme blandt eierene av denne typen batterier/biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. august 2009, klokken 14:28
Robometeret har ikke loggemulighet. Ønskes dette anbefales Paktr som også er mer tiltenkt blybatterier.
Jeg er generellt veldig fornøyd med PakTrakr, men må dessverre si at min erfaring med loggefunksjonen er dårlig. Periodisk for mye rubbish data gjør det vanskelig å automatisere. Mulig problemet ligger i RS232->USB overgangen men jeg har prøvd 3 ulike med stort sett like dårlig resultat.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. august 2009, klokken 14:28
Styring av bussrele ...........
Hmmm. det første jeg tenkte på da jeg leste den setningen var "åpne rushtidsbommene for bussen i Oslo"  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA