Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av RogerG, tirsdag 14. april 2015, klokken 10:21

« forrige - neste »

RogerG

Hei!

Vurderer stærkt å kjøpe meg en e-golf med varmepumpe, men er litt i tvil om det vil være en praktisk løsning for meg om vinteren. Jeg har en total kjørelendge til og fra jobb på 8 mil. Jeg har mulighet for å lade bilen via vanlig stikk-kontakt på jobb. Men problemet er att det er ikke alltid den muligheten er der. Er det da muligt for meg å komme meg hjem visst jeg ikke får ladet den på jobb? Dvs at bilen er forhånds varmet når jeg kjører til jobb, men kald når jeg kjører ifra jobb. Er villig til å kjøre med hansker og fullt vintertøy om det skulle være nødvendig. Skulle det vise seg at jeg må kjøre en del kilometer etter jeg har kommet hjem fra jobb så har jeg en hurtiglader ca 5-6km unna der jeg bor.

Jeg leier for tiden leilighet så jeg kan bare lade via vanlig stikk-kontakt. Fikk låne en e-golf fra fredag til lørdag denne helgen. Var ute å kjørte litt på fredag, når jeg kom hjem så hadde jeg 70 km igjen på "guess-o-meteret", plugget i laderen sånn ca kl 2100 stillte ladekladden på fullt (vet ikke om dette var lurt gjort av meg) sjekket kablene om dem ble varm regelemessig, det ble dem ikke. Bilen var iallefall fulladet når jeg skulle ut å kjøre igjen kl 0915 om morgenen. Kjørte forresten i eco mode siden jeg syntes at bilen var litt mer behagelig når den ikke var så følsom på pedalen.

EDIT: Glemte å informere om at jeg bor 35 km utenfor bergen.

Vennlig hilsen

Roger





nilskt

8 mil er nok ikke noe problem uansett når på året det er, og i alle fall ikke med VP. Med mindre du må over et fjell, eller ønsker å kjøre veldig fort.

Den medfølgende ladekabelen begrenser ladestrømmen til 10 A når du har stilt den på fullt.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Sirup

Jeg kjører e-Golf uten varmepumpe, og 8 mil går greit selv på de kaldeste dagene her i Bergen. Siden du bare unntaksvis ikke får ladet på jobb, så vil du nok klare denne kjørelengden helt fint i det daglige. De dagene du ikke får ladet, så er det bare å kjøre i eco+ modus hjem etter jobb.

Bare bestill, bilene er kjempebra:-)
VW e-Golf
Tesla Model X75

Nuvolari

Sitat fra: RogerG på søndag 22. mars 2015, klokken 16:21
Hei!

Vurderer stærkt å kjøpe meg en e-golf med varmepumpe, men er litt i tvil om det vil være en praktisk løsning for meg om vinteren. Jeg har en total kjørelendge til og fra jobb på 8 mil. Jeg har mulighet for å lade bilen via vanlig stikk-kontakt på jobb. Men problemet er att det er ikke alltid den muligheten er der. Er det da muligt for meg å komme meg hjem visst jeg ikke får ladet den på jobb? Dvs at bilen er forhånds varmet når jeg kjører til jobb, men kald når jeg kjører ifra jobb. Er villig til å kjøre med hansker og fullt vintertøy om det skulle være nødvendig. Skulle det vise seg at jeg må kjøre en del kilometer etter jeg har kommet hjem fra jobb så har jeg en hurtiglader ca 5-6km unna der jeg bor.

Jeg leier for tiden leilighet så jeg kan bare lade via vanlig stikk-kontakt. Fikk låne en e-golf fra fredag til lørdag denne helgen. Var ute å kjørte litt på fredag, når jeg kom hjem så hadde jeg 70 km igjen på "guess-o-meteret", plugget i laderen sånn ca kl 2100 stillte ladekladden på fullt (vet ikke om dette var lurt gjort av meg) sjekket kablene om dem ble varm regelemessig, det ble dem ikke. Bilen var iallefall fulladet når jeg skulle ut å kjøre igjen kl 0915 om morgenen. Kjørte forresten i eco mode siden jeg syntes at bilen var litt mer behagelig når den ikke var så følsom på pedalen.

EDIT: Glemte å informere om at jeg bor 35 km utenfor bergen.

Vennlig hilsen

Roger

8 mil klarer du i eGolf uten vp i -20 med full varme. Men du mener kanskje 8mil en vei altså 16mil t/r?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

john-r

kjerringa bruker vår golf uten varmepumpe nyaktig 8 mil til/fra, hun lader aldri på jobb. hun har vanligvis 2-3 mil rekkevidde kaldeste dagane og nå når de er mildere 3-5 mil. så de er null problem, men hun kjører i eco for å ungå lite strømm, den turen er 50/50 60 og 80 sone med litt opp og ned fra 0-200 høydemeter strekninga hareid-fosnavåg
e-golf
pure white, sort skinn, 18" salvador.
nesten alt av utstyr

RogerG

Takk for svar alle sammen :) Ja, det er 8 mil totalt. Jobber i anleggsbransjen så det varier litt, derfor det ikke alltid er garantert lading. Men det er sjeldent jeg må kjøre over 8 mil til og fra jobb.

Ja bilen var fantastisk å kjøre, er i en situasjon som gjør at jeg må ha ny bil helst før 1. April. Har snakket med møller, men det som er så trist er at det er 3 mnd leveringstid, så da blir jeg tvunget til å kjøpe bil som allerede er ferdig produsert. Så jeg har to valg, enten blir det en med varmepumpe, lys og sikt pakke, ryggekamera, keyless access og ambient belysning. Eller så må jeg ta en uten varmepumpe, men med feks lane assist og parkering-sensor.
Har jo veldig lyst på en med lane assist og skinnseter, men føler at jeg gjør ett veldig dumt valg kutter jeg ut varmepumpen.

valvolainen

Det kan være at andre forhandlere har andre avbestillingsbiler inne?
Mulig det finnes noe lenger sør eller nord?
Evt så kan man jo kjøpe en billigbillig fossil i ventetiden. Jeg kjøpte en bulket rustbørse som jeg skal bruke i 6mnd mens vi venter.  6000 som jeg garantert får igjen 3000 av.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Hyperstress

Med ditt behov så vil Du sannsynligvis ikke ha problemer med rekkevidde uten VP. Personlig ville jeg da valgt skinn før VP. Og siden mange er litt opphengt i VP, så kanskje du får en god pris hos møller, ev brukt på finn. Og så slipper du ventetid.

Og er det rekkeviddekrise en dag, så er det jo bare å skru av all varme så får du like god rekkevidde som med VP uansett.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

RogerG

Så du mener at jeg klarer meg fint uten varmepumpe? Når jeg lånte møller sin bil i helgen så var det 4 grader ute, men da klarte jeg meg fint med å skru varmen ned til 20 grader og sitte viften manuelt på trinn to. Men som sagt så er jeg villig til å fryse litt om vinteren visst jeg får rekkevidde angst. jobber jo utendørs så kulden er jeg vant til ;)

john-r

klare deg fint uten vp vill eg påstå! vi har kjørt 8 mil 4+4 turer i all slags ver ned til 15-. vill ogsa påstå at en har samme rekkeviddie ved null føre å surpe/sludd som ved tørr vei og 15-.
vi vurderer webasto dieselvarmer men de er kun for å ha meir rekkevidde etter jobb, då får du langt bedre rekkevidde en vp ;) som sagt kjører kjerringa 4+4 tur som regel uten forvarming, eco mosus 22grade å auto på vifta uten de er i nærheten av eit problem :)
e-golf
pure white, sort skinn, 18" salvador.
nesten alt av utstyr

Råde

Har fullt utstyrt bil med varmepumpe. Jeg klarer 40km x 2 i 120km/t på motorvei i 0 grader og regn. Har ikke testet i -10, men regn er drepen.

Du klarer deg helt sikkert uten VP, men veg vil anbefale skinn på det sterkeste... Og så er det vel som de andre her sier at det sikkert er noen forhandlere som har vp og skinn. Finn har også.

Lane assistent ville jeg blåse langt i var jeg deg :)
e-Golf | X75D

Ebe

Skinnseter er jo ytterst personlig. Jeg hadde valgt stoffseter foran skinn uansett om det kostet akkurat det samme.

Skal du ikke bruke bilen noe ellers i hverdagene, helgene? Rekkevidde er elbilenes suverene ulempe, ser ingen grunn til å ytterlig reduserer bruken til bilene. Men det er min mening.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

torgrand

Jeg har bil uten varmepumpe og 90 km totalt tur-retur til jobb, med mesteparten motorveg og mye 100-sone. Jeg klarer ikke dette på vinterføre uten "sparetiltak" med det med det mener jeg enten redusert hastighet eller redusert varme.
Hvis jeg skulle tur retur uten lading på de kaldeste dagene kjørte jeg eco, 20 grader på klima og 90-100 på cruicecontrol.
Min erfaring er at det er virkelig farten som dreper rekkevidde. Med diesel lå jeg alltid i 120 på cruicecontrol, nå gjør jeg bare det de dagene jeg lader på jobb...
I etterpåklokskapens lys hadde jeg nok ventet på varmepumpe.

RogerG

Takk for svar alle sammen. Har bestemt meg for å ta med varmepumpe.
Det er kanskje ikke riktig av meg å stille dette spørsmålet på denne tråden, men ville dere anbefale meg å kjøpe e golf fra privatperson? Helt ny ikke levert på møller enda?

nilskt

Tror jeg ikke det bør være noe problem, men jeg ville forsikret meg om at den var importert av Møller og ikke av tredjepart. (mtp garanti)
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA