Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av tallyho, tirsdag 14. april 2015, klokken 08:47

« forrige - neste »

tallyho

Er det flere som er forvirret mht. reell batterikapasitet?

Forrige fredag kjørte jeg 114 km til hytta og brukte 14 kWh/100 km. 1/4 batteri igjen ved ankomst. Det gir en utnyttbar batterikapasitet på 114 x 0,14 x 4/3 = 21,3 kWh

I morges kjørte jeg hjem fra hytta, fortsatt 114 km, og brukte 17,5 kWh. Rest batteri ved hjemkomst: 1 km, dvs praktisk talt null. Det gir en utnyttbar batterikapasitet på 114 x 0,175 = 20,0 kWh.

Begge turer startet med helt fulladet batteri og forvarming.

Med litt pluss/minus for registreringsunøyaktighet er altså reell utnyttbar kapasitet på 20-21 kWh, før angitt rest-rekkevidde er på null.

Møller oppgir en kapasitet på 24,2 kWh!

Det åpner for to spørsmål:
1. Oppgir VW brutto kapasitet, eller utnyttbar kapasitet, når de sier 24,2? Noen som vet sikkert?
2. Hvor mye rekkevidde er det igjen når nåla står på null og estimert rekkevidde er 0 km (eller 1 km i mitt tilfelle)? Har man fortsatt et par mil igjen?

Er det noen som har tømt batteriet helt til alt stopper, og som dermed kan beregne reell kapasitet?

Mulig temaet er tatt opp før. Sorry, i tilfelle....

2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Kjell Leaf

Sitat fra: tallyho på søndag 22. mars 2015, klokken 14:15
Er det flere som er forvirret mht. reell batterikapasitet?

Forrige fredag kjørte jeg 114 km til hytta og brukte 14 kWh/100 km. 1/4 batteri igjen ved ankomst. Det gir en utnyttbar batterikapasitet på 114 x 0,14 x 4/3 = 21,3 kWh

I morges kjørte jeg hjem fra hytta, fortsatt 114 km, og brukte 17,5 kWh. Rest batteri ved hjemkomst: 1 km, dvs praktisk talt null. Det gir en utnyttbar batterikapasitet på 114 x 0,175 = 20,0 kWh.

Begge turer startet med helt fulladet batteri og forvarming.

Med litt pluss/minus for registreringsunøyaktighet er altså reell utnyttbar kapasitet på 20-21 kWh, før angitt rest-rekkevidde er på null.

Møller oppgir en kapasitet på 24,2 kWh!

Det åpner for to spørsmål:
1. Oppgir VW brutto kapasitet, eller utnyttbar kapasitet, når de sier 24,2? Noen som vet sikkert?
2. Hvor mye rekkevidde er det igjen når nåla står på null og estimert rekkevidde er 0 km (eller 1 km i mitt tilfelle)? Har man fortsatt et par mil igjen?

Er det noen som har tømt batteriet helt til alt stopper, og som dermed kan beregne reell kapasitet?

Mulig temaet er tatt opp før. Sorry, i tilfelle....
Hva med batteritemperaturen på de to turene ? Er det kaldere har du mindre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Råde

1. De oppgir i prinsippet tilgjengelig og ikke brutto, men det er jo, som Kjell Leaf sier, ved optimum av utetemp og batteritemp.
2. Jeg vet ikke, men du kan være sikker på st det er lagt inn en betydelig buffer. Sjekk NAF testen. De kjørte jo helt tom.
e-Golf | X75D

tallyho


Utetemperaturen va ca + 10 til hytta og + 2-4 hjem igjen. Klart det påvirker rekkevidden, fordi det påvirker forbruket pr. kilometer. Men påvirker det tilgjengelig batterikapasitet, dvs hvor mange kilowatt-timer man disponerer? Kan ikke huske å ha lest noe om det.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

eivhelle

#4
Jeg har tilsvarende erfaring.

Kjørte en tur tur i går på 56 + 61 km, der første del hadde oppgitt forbruk på 17.2kWh/100 km og andre del 16kWh. Til sammen skulle det gi 9.632 + 9.76 = 19.39 kWh med 9 km (1.44kWh) restkapasitet på batteriet.

Jeg får da en tilgjengelig kapasitet på 20.83 kWh på batteriet, som er ca. 86% av oppgitt.

Nå kan det selvsagt være feilkilder, som for eksempel at oppgitt forbruk ikke stemmer. Men det er noe som ikke ser helt riktig ut her. Ute temperatur varierte mellom 5 og 10 grader og skal derfor ikke ha noe å si for kapasiteten.

Garantien på batteriet tilsier at man skal ha minst 70% etter 8 år, og da er det ikke mye margin hvis en har 86% kapasitet når bilen er ny.

Er det andre som kan dele noen erfaringer her?

Edit. Kan legge til at det tok mindre enn 8 timer å lade tilbake til 100% kapasitet ved 13A. (dvs < 24kWh)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

lightningii

Noe jeg stusser på er at når batteriet fulladet så får jeg ca 170 km på den,
De første 70km er borte løpet 10 km, uansett om jeg har forvarmet eller er forsiktig på pedalen, noe som gir en vesentlig kortere praktisk rekkevidde.

Råde

Sitat fra: lightningii på søndag 12. april 2015, klokken 15:28
Noe jeg stusser på er at når batteriet fulladet så får jeg ca 170 km på den,
De første 70km er borte løpet 10 km, uansett om jeg har forvarmet eller er forsiktig på pedalen, noe som gir en vesentlig kortere praktisk rekkevidde.
Du vet ikke hva som er praktisk rekkevidde før du har kjørt den tom. GOM kan virkelig ikke stoles på og er etter min mening håpløs i eGolf...
e-Golf | X75D

Tbg

den som viser hvor mange kilometer det er igjen på tanken er ikke noe vits i å følge. kjørte fra Tønsberg til østre kullerød, hvor det sto 108 km i Tønsberg. Når jeg kom til kullerød sto det 84 km igjen, men når jeg var tilbake i tønsberg viste den 89. Jeg kjører stortsett bare frem og tilbake til jobb(5 km hver vei) med ganske aktiv kjørestil. så måleren regner vel at jeg skulle kjøre med samme stilen til Kullerød, men etter stoopp og start regnet den nok om og satt igjenværende kilometer etter forbruker fra kullerød og til Tønsberg( ca 13,4 kw/100 km

eivhelle

Sitat fra: Råde på søndag 12. april 2015, klokken 15:32
Sitat fra: lightningii på søndag 12. april 2015, klokken 15:28
Noe jeg stusser på er at når batteriet fulladet så får jeg ca 170 km på den,
De første 70km er borte løpet 10 km, uansett om jeg har forvarmet eller er forsiktig på pedalen, noe som gir en vesentlig kortere praktisk rekkevidde.
Du vet ikke hva som er praktisk rekkevidde før du har kjørt den tom. GOM kan virkelig ikke stoles på og er etter min mening håpløs i eGolf...
GOM er ganske villedende når man har tilnærmet fullt batteri, men jeg antar at når batteri indikatoren står på rødt og GOM anslår under 10 km rest så er man ganske nær tomt batteri.

Spørsmålet er om det er igjen en reserve når GOM anslår 0 km igjen, eller dette virkelig betyr tomt batteri.

Og hvordan kan man finne ut om batteriet virkelig har spesifisert kapasitet?

Burde ikke estimert effektforbruk ligge på nær 24kWh når GOM estimerer at rekkevidden nærmer seg 0?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gordon Retriever

Sitat fra: tallyho på søndag 22. mars 2015, klokken 14:15
Er det flere som er forvirret mht. reell batterikapasitet?


Sitat fra: tallyho på søndag 22. mars 2015, klokken 14:15
1. Oppgir VW brutto kapasitet, eller utnyttbar kapasitet, når de sier 24,2? Noen som vet sikkert?


24,2 er nok total kapasitet, ikke tilgjengelig.

Svaret på ditt første spørsmål later til å være et rungende "ja".  Nesten utrolig at VW ikke har vært klarere akkurat dette.

Gjemt et sted på dette forumet finnes et innlegg der noen har spurt Møller og fått bekreftelse på at oppgitt kapasitet er brutto.  Tyske sammenligningstester oppgir også samme batterikapasitet på Leaf og e-Golf - dvs. begge har mindre kapasitet enn Soul EV.

Råde

Jeg tror (...) det er tilgjengelig. Hvis ikke ville det være meningsløst å oppgi 12.7lWh/100km forbruk og 24.2kWh batterikapasitet.

24.2/12.7 x 100 = 190km
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 12. april 2015, klokken 22:18

Gjemt et sted på dette forumet finnes et innlegg der noen har spurt Møller og fått bekreftelse på at oppgitt kapasitet er brutto. 

Gjemt og gjemt, Fru Blom.

Det er ikke så veldig stor innsats som skal til for å finne det:

Sitat fra: Svg1974 på torsdag 11. september 2014, klokken 12:41

E-Golfs batteri er på 24.2 KWh brutto, og det er 21.2 KWh tilgjengelig. (Har fått dette bekreftet av Møller teknisk, og stemmer også med bilens egne beregninger på langkjøring.)


Og:

Sitat fra: flux på fredag 12. september 2014, klokken 00:19Insideevs skriver om egolf sitt batteri:

"It is composed of a total of 264 individual prismatic cells, which are integrated into 27 modules (each with six or twelve cells). Collectively, the cells have a nominal rating of 323 volts, with an overall capacity of 24.2 kWh"

Råde

Ser den. Regnestykket

21.2/12.7 x100 = 167km

Tilsier en mer fornuftig beregnet rekkevidde, men ikke den som står i brosjyrene. Something is rotten... :)
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på søndag 12. april 2015, klokken 22:2524.2/12.7 x 100 = 190km
Jeg kjøpte også det resonnementet første gang jeg fikk det servert. Men det var litt rart at det ikke gikk an å bruke oppgitte tall fra andre produsenter på samme måte.

eivhelle

Da vil det si at batteriet er på 323Vx25Ah x 3 parallelle banker, som gir en kapasitet på 24.225kWh.

Og hvis man får utnytte 87.5% av kapasiteten ender vi opp på 21.2kWh. Da stemmer kart og terreng bedre.

Men det betyr også at 190 km rekkevidde er en eventyr fortelling som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA