Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tips: hvordan fjerne nose cone?

Startet av Anterialis, mandag 13. april 2015, klokken 22:04

« forrige - neste »

Anterialis

Hei, og takk for et flott forum! Jeg har lest igjennom flere av sidene her på underforumet i3 og mye har gitt meg god informasjon. Allikevel sitter jeg igjen med noen spørsmål før jeg bestemmer meg for å _erstatte_ min eneste fosilbil.

1) Jeg ønsker altså benytte i3 som eneste bil her i Hamar området. Hva er dine første tanker rundt dette? Jeg ser på meg selv som en meget moderne 28-åring som ikke har noe problemer med å planlegge de få lengre turene (Oslo, Tønsberg, evt Tr.heim) jeg gjør pr. år, og jeg tror ikke jeg er den som plages mest av rekkeviddeangst. Kom gjerne med positive og negative sider ved å ha i3 som eneste bil! Jeg syns det høres moderne og kult ut :P

    1b) Dersom jeg blir å flytte inn i leilighetsblokk, hvordan blir det da med lading? Er borettslag villige med å la El-biler lade eller ikke? Forslag?

2) Bortsett fra farger, hva er forskjellen på interiørene Suite og Loft? Er det skinn i det hele tatt på Loft? Andre ting som følger med Suite-pakken som ikke direkte har med stoffvalg å gjøre? Jeg har satt opp en utstyrsliste (se nederst), men vurderer velge bort Suite for å heller legge på HK sound og comfort access. På bilder syns jeg ikke Lodge ser fint ut...

3) Hva inneholder ConnectedDrive services utstyret og hva er forskjellene fra det som kommer standard?

4) Bluetooth Professional er eget utstyr, hva er forskjellene mellom standard og dette?

5) Internett ser jeg koster 700 kr ekstra. Hva inneholder denne?

6) Hvordan er lyden på standard HiFi? (Her er jeg ute etter din personlige mening :))


Min konfigurasjon:
- 20" sommerhjul
- 19" vinterhjul
- Ekstra koppholder
- Hurtiglading DC
- Hurtiglading AC
- Park Assistant pakke
- DAB+radio
- Comfort Advance Pakke (m/ bla. Dynamisk cruise control, LED frontlykter, Navi Proff., regnsensor etc.)
- Suite interiør

Ca. 330.000 kr.

På forhånd takk for svar!
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Har bare et par kommentarer.

Så lenge du ikke kjøper standard interiør, så er det det samme "ekstra" med div lys som følger med. (Lodge er finest :-))

Kjøp HK lyd. Ikke hør på de som sier det ikke er så mye forskjell. Der ER stor forskjell hvis du har en god kilde (ikke radio).

Hvis du likevel skal bruke penger på oppgradert interiør, så synes jeg det synd å ikke velge: 5AT Driving Assistant Plus. Du får MYE for pengene der.

(ellers er det bare å gå langt tilbake i disse trådene, så finner du mye info og råd)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

#2
Hei,

1. Borettslag: Mye erfaring på dette her på Forum, søk også på de andre trådene enn i3.  Noen har klart å få til en fastprisavtale med borettslaget (noen hundrelapper pr mnd) for lading, andre sliter og har gitt opp. Så dette ville jeg sjekket før jeg gjorde meg avhengig av elbil i et gitt borettslag.

2. Lyd: Jeg regner meg som over middels opptatt av lyd (musikkanlegget i stua er i alle fall vesentlig dyrere enn hele min i3) men jeg valgte "bare" standard anlegget etter å ha sammenlignet.  Henger selvsagt sammen med bruksmønster, dessuten er jeg allergisk mot subwoofere og det jeg kaller "syntetisk surround". Men du bør i alle fall velge DAB+ tillegget.  DAB radioen med standard høyttalere fungerer veldig bra som radio og også for musikk i bilen for min del.

Lykke til!

leif.e.andersen.9

For meg er Driving Assistant Plus pakken hvilket inneholder Acc (adaptiv cruise control) et absolutt must have. Ikke la deg lure av dynamic cruise control, det du vil ha er adaptiv. Tror kanskje jeg faktisk hadde gått for HK anlegget også. Låter greit av det originale, men det er ikke noe mer syntes jeg da. Trodde da jeg kjøpte bil at NOE måtte jeg velge bort... Men jeg tok feil, jeg skulle bare tatt ALT:))

LMOR

Når det gjelder lyd så sjekk gamle tråder. Det blir alltid høy temperatur rundt dette. Hvis du skal teste, vær sikker på at musikken du tester med faktisk har god dynamikk, og ta med en minnebrikke med musikken mest mulig ukomprimert.

Jeg er opptatt av alltid å ha best mulig lyd rundt meg, innenfor det jeg har råd til. Så enkelt. At de som har råd til >300 000.- anlegg hjemme er opptatt av å spare noen kroner på et lydanlegg jeg hører stor forskjell på er interessant  ;)

Ellers støtter jeg leif.e..., ta ALT. Ta opp lån. Du lever bare 1 gang.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Sitat1b) Dersom jeg blir å flytte inn i leilighetsblokk, hvordan blir det da med lading? Er borettslag villige med å la El-biler lade eller ikke? Forslag?
Få klargjort dette FØR du evt kjøper leilighet. Og få det skriftlig. Er de ikke samarbeidsvillig, så er det bra at noen gir signaler om at det da blir uaktuelt med kjøp.

Ellers når det gjelder ekstrautstyr så sitter jeg med standard interiør, men greit utstyrt likevel. Pga standard interiør gikk jeg vel glipp av adaptiv cruise bl.a.. Men det er ikke noen krise for min del.
HK-anlegget er forøvrig verdt alle penga, slik LMOR også statuerer.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Kan du fortelle meg litt mer om 5AT pakken, nærmere bestemt spm. mine i parantes under? Når jeg ser over utstyrslisten er jo halvparten kun sikkerhetsutstyr som jeg føler jeg ikke trenger...)

5AT:
- Traffic-queue assistant (denne holder bilen i sin fil?)
- ACC med stop&go (Hva er forskjell på denne og Dynamisk cruice controll?)
- Kollisjonsvarsling
- Fotgjengervarsling
- City collision mitigation
- Speed limit info (dette er hva jeg liker best med 5AT. Hva slags skilt leser den?)
- Oppbremsningsassisten

Vil noe av dette utstyret bedre rekkevidden betydelig, feks ved at man kan bruke stop&go og får en mykere/bedre kjørestil?

Ift. lyd er jeg veldig enig med Olemann. Jeg er også over middels opptatt av lyd, og vet hva god lyd er. Men i bilen hører jeg mest på radio uansett. Sålenge standard lydanlegget er "ok" er dette godt nok =)

Ift. borettslag skal jeg gjøre litt fler søk. Jeg vet ikke pr. nå akkurat hvor det blir ny bolig/leilighet, dette skjer ikke før neste år.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på søndag 22. mars 2015, klokken 11:40
2. Lyd: Jeg regner meg som over middels opptatt av lyd (musikkanlegget i stua er i alle fall vesentlig dyrere enn hele min i3) men jeg valgte "bare" standard anlegget etter å ha sammenlignet.  Henger selvsagt sammen med bruksmønster, dessuten er jeg allergisk mot subwoofere og det jeg kaller "syntetisk surround".

I stua er et ikke noe problem å klare seg uten subwoofere (mine stuehøyttalere har 2x15" hver seg) men i en bil vil du vel aldri få brukbar bass uten en sub siden størrelse og plassering utelukker en konstruksjon med kraftig og dyp nok bass fra de vanlige høyttalerne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann

Sitat fra: LMOR på søndag 22. mars 2015, klokken 12:04
At de som har råd til >300 000.- anlegg hjemme er opptatt av å spare noen kroner på et lydanlegg jeg hører stor forskjell på er interessant  ;)

Regner med at denne var til meg, så svarer.  Joda, jeg hørte også stor forskjell på disse 2 anleggene, og prøvde si noe om at jeg ikke verken trengte eller likte det jeg fikk ved å betale noen tusen mer.  Subwoofere og "syntetisk surround" verken trenger eller liker jeg, og lyden fra standard anlegget, med DAB+ vel og merke, er ideelt for mitt bruksmønster og smak.  Tok heller en oval weekend med kona i Paris for de pengene jeg sparte, men for all del; full respekt for at andre har annen smak.

Anterialis

Og hva tenker folket om å ha i3 som eneste bil i by (Hamar-området)?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Sitat fra: Anterialis på søndag 22. mars 2015, klokken 12:58
Og hva tenker folket om å ha i3 som eneste bil i by (Hamar-området)?
Vi bruker i3 som eneste bil til hverdags i en tilsvarende by. Hadde jeg kunnet trekke tilhenger med i3, så hadde jeg solgt den andre bilen.

Du får mye sikkerhet for pengene med 5AT, kan egentlig ikke forstå at noen velger å ikke kjøpe den. Men ACC er det viktigste, og den vil du få mer rekkevidde fra. Den bremser når bilen foran bremser, og følger rett og slett etter bilen foran opp til den hastigheten du har valgt. Den gir optimal regenerering. Du finner masse info om dette. "nesten" tilsvarende som et radarbasert system. Noe er bedre og noe dårligere.

Men ut fra kommentaren om HK, så forstår jeg at du er ute etter å kutte kost med en logikk som er relativt fjernt fra min.  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

phnuxen

Sitat fra: Anterialis på søndag 22. mars 2015, klokken 12:36
Kan du fortelle meg litt mer om 5AT pakken, nærmere bestemt spm. mine i parantes under? Når jeg ser over utstyrslisten er jo halvparten kun sikkerhetsutstyr som jeg føler jeg ikke trenger...)

5AT:
- Traffic-queue assistant (denne holder bilen i sin fil?) -bilen styrer og justerer farten av seg selv (på motorvei vel og merke + du må ha 2 fingre på rattet for å si til bilen at du ikke "sover") Fungerer opp til 60kmt.
- ACC med stop&go (Hva er forskjell på denne og Dynamisk cruice controll?) -Bilen kan "henge på" en annen bil og du trenger kun å justere avstand du ønsker opp mot neste bil, samtidig som du kan sette en maks hastighet om bilen foran bestemmer seg for å sette bilen i "insane" modus..
- Kollisjonsvarsling -ligger i korta
- Fotgjengervarsling - ligger i korta
- City collision mitigation
- Speed limit info (dette er hva jeg liker best med 5AT. Hva slags skilt leser den?) -Siste leste fartsgrense vises i display
- Oppbremsningsassisten

Vil noe av dette utstyret bedre rekkevidden betydelig, feks ved at man kan bruke stop&go og får en mykere/bedre kjørestil? -litt usikker på dette, men det virker for meg at når jeg benytter cruise control er den mykere og kjører bilen mer optimalt enn hva jeg gjør. Så jeg vil svare at Ja den vil hjelpe deg å kjøre bedre så du får bedre rekkevidde

Ift. lyd er jeg veldig enig med Olemann. Jeg er også over middels opptatt av lyd, og vet hva god lyd er. Men i bilen hører jeg mest på radio uansett. Sålenge standard lydanlegget er "ok" er dette godt nok =)

Ift. borettslag skal jeg gjøre litt fler søk. Jeg vet ikke pr. nå akkurat hvor det blir ny bolig/leilighet, dette skjer ikke før neste år.

Klykken

Sitat fra: Anterialis på søndag 22. mars 2015, klokken 12:58
Og hva tenker folket om å ha i3 som eneste bil i by (Hamar-området)?
Hadde jeg vært enslig ville jeg klart meg fint med i3 som eneste bil i namdalen, hvor eneste komfortable lademulighet er hjemme. Jeg bor altså i en bygd. Har to biler grunnet samboerens jobb er i motsatt retning av min.

Til lengre turer, de få gangene det er på pletten (for min del), vil det høyst sannsynlig lønne seg mer å leie eller låne.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Herlige svar, takk!
Jeg har ikke utelukket sikkerhetspakken, interessante innlegg her!

Men er ikke dynamisk cruise kontroll også at bilen bruker radar/camera til å holde 3s bak neste bil, og justerer farten selv? Eller er dynamisk cruise kontroll det samme som "gammeldags cruise" hvor man bare kan entre en statisk hastighet?

Kan noen fortelle meg litt om de forskjellige interiørene og erfaringer med dem? Suite, Lodge og Loft? Jeg har kun sett bilder av Lodge i brosjyre, og derfra jeg har fått dette "dårlige" inntrykket av hvordan det ser ut.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Dynamisk cruise control er et gammeldags system ja. Adaptiv er det du skal ha. ACC ikke DCC.

Du bør se fargene live. Tror ikke noe kan si hva du bør ha. Jeg synes bare 1 av alle 4 passer til fremtidsbilen, og det er Lodge. Er veldig fornøyd med design, farger og hvordan det holder seg. Alternativ 2 for meg ville vært Suite. Mange fordeler med skinn, men jeg vil helst ha det lyst inni.

Generelt bør vel en lys bil ha mørk interiør, og en mørk bil lyst  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA