Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bompengefritak

Startet av hsa77, mandag 13. april 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

hsa77

Jeg vurderer å kjøpe meg en Zoe. Selger kan levere bil både med gammel og ny motor, hva skal jeg velge?

Fordel ny motor:

• Lenger rekkevidde. For meg som innimellom er avhengig av å kjøre 2*70km med begrenset lademulighet kan den ekstra rekkevidden være forskjell på å slippe å hurtiglade eller ikke.
  • 5 års fri tilgang til Fortums ladere
  • Zaptec kladd inkludert

Fordel gammel motor:

• 10.000 kr billigere, men dersom jeg vil ha Zaptec-kladden må jeg betale den selv og da blir den dyrere...
  • 43kw lading

Jeg heller vel mest mot å gå for den nye motoren. Hvor mye praktisk forskjell er det egentlig på 43kw kontra 22kw. I teorien vil det ta dobbelt så lang tid å lade, men er det sånn i praksis? Jeg har prøvd å hurtiglade demobilen til bilforhandleren en del ganger, virker som om reell ladefart ligger på 30-35kw - er det noen som har andre erfaringer?

mvh

Håkon
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Barskog

Har nå kjørt 20.000 km i vår ZOE siden september.
Min opplevelse av hurtiglading på 43kw stolpe ikke gir i nærheten av denne kapasiteten på vinteren, og det er jo akkurat da det oftest er behov for ekstra påfyll pga kortere rekkevidde. Alt går liksom som i sirup når det er kaldt, så 22kw opplever jeg uansett er nok på den kalde årstiden. Når man nå ser at de aller fleste ladestolpene til Fortum blir etablert med 22kw så hadde mitt valg vært enkelt, jeg hadde kjøpt den med ny motor.
Lykke til
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

elektrolux

Den nye lader raskere alle plasser bortsett fra på de få 43 kW stolpene som finnes.

Er ikke i tvil om at jeg ville valgt den nye. Husk du kommer sannsynligvis til å lade med 10A eller 16A enfase uansett, ( F.eks med Zapcharger portable ) og da er det greit at mest mulig strøm går inn på batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

moby666

Det her er en nobrainer.  Gå for den nyeste,  hadde prisforskjellen vært nermere 50.000 hadde jeg skjønt det
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Barskog

Og én ting til: kjøp for all del 11kw løsningen hjemme, hvis du har anledning. Da har du nærmest "alltid" en bil som er klar til bruk. Ser i ettertid at dette er langt viktigere enn hva jeg skjønte når vi kjøpte oss elbil. De ekstra pengene vi la til her er forlengst spart inn da bilen blir mye mer tilgjengelig og anvendelig.
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)

moby666

Har du allerede TN nett hjemme er det mulig å spare litt penger å legge ut kabel selv. Får mye kabel for 20.000. Kanskje 22 kWh?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Urs4_2008

Jeg har ofte benyttet meg av 43 kw og er glad for jeg har den utgaven, selv om den nye sikkert har noen få km lengre rekkevidde. Uansett blir du sikkert fornøyd. Forøvrig blir det spennende å se hva den praktiske forskjellen på rekkevidde blir.

I følge min forhandler er det svært få igjen av 43 kw, spørs om du får den overhodet.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

Barskog

Sitat fra: moby666 på søndag 22. mars 2015, klokken 17:38
Har du allerede TN nett hjemme er det mulig å spare litt penger å legge ut kabel selv. Får mye kabel for 20.000. Kanskje 22 kWh?
Enig! Men har du IT nett som meg er 11kW med trafo luksus å få installert.

Mariush

Vi lurer også på en Zoe, dessverre er det ikke samsvar mellom reklame på div fora, egne nettsider og ute hos forhandlerene.
Savner spesielt info vdr gammel modell og vrakpant; fortsatt reklame på at de gir 25000 i avslag om du vraker din gamle. Denne kampanjen skulle vært avsluttet i februar, men finner fortsatt reklame som sier at dette gjelder fortsatt.
På nettsidene står NYE Zoe til 199.900,- (fra pris selvfølgelig), men min lokale forhandler sier at det ikke stemmer, den rimligste han kan levere er fra 223.000,-
Om jeg skulle ha den gamle modellen, måtte jeg kjøpe en egen ladekabel til 16.000,- stemmer dette?

Kona og jeg hadde flere spørsmål når vi gikk derfra enn når vi kom.

emil

Ville hørt med en annen forhandler. Hjelper lite hva folk på forumet sier hvis ikke forhandeleren vil selge eller levere.

Ellers sier prislisten på nettsiden til Renault 199.900,- for rimeligste inkludert veggboks, men uten leveringsomkosntinger. Kanskje printe ut denne før du går tilbake til forhandler (eller til ny).

Urs4_2008

Mariush: det står en igjen av den gamle typen i butikken i Tønsberg. Klar for levering nå. Koster 225 ferdig. Det er den best utstyrte versjonen. Sist jeg snakket med forhandler var det ca 10 igjen på vrakpantordningen, kan godt hende den er slutt nå.

Den foreløpige nye kampanjen på den nye zoe'n er 5 års lading ink via Fortum samt ny ladekabel (som er dyr).

Du må ikke ha den dyre kabelen om du går for gammel zoe - det er kun om du ønsker å kunne sakte-lade fra vanlig kontakt. Hvis du skal lade primært hjemme samt hurtiglading, så trenger du ikke å kunne lade via stikkontakt.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

zbk

Min vurdering er at med den nye motoren får man en bil som er enda bedre til daglig bruk, men på bekostning av muligheten for 43kW-lading på langtur.

I og med at antallet 43kW-punkter er ganske begrenset i store deler av landet hadde jeg gått for den nye om du ikke typisk har langturene i områder som allerede er godt dekket av 43kW-muligheter. Siden kun Zoe støtter denne ladingen ser det ikke ut til at det vil prioriteres hos andre enn Fortum.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TM

Sitat fra: emil på torsdag 26. mars 2015, klokken 12:10
Ellers sier prislisten på nettsiden til Renault 199.900,- for rimeligste inkludert veggboks, men uten leveringsomkosntinger. Kanskje printe ut denne før du går tilbake til forhandler (eller til ny).
Prisen som er oppgitt i prislisten og på nett (fra kr 199.000,- ) er inkludert frakt og levering. Enkelte forhandlere tar ekstra betalt for matter (ca 500 kr)

TM

Sitat fra: Mariush på torsdag 26. mars 2015, klokken 11:53
Vi lurer også på en Zoe, dessverre er det ikke samsvar mellom reklame på div fora, egne nettsider og ute hos forhandlerene.
Savner spesielt info vdr gammel modell og vrakpant; fortsatt reklame på at de gir 25000 i avslag om du vraker din gamle. Denne kampanjen skulle vært avsluttet i februar, men finner fortsatt reklame som sier at dette gjelder fortsatt.
På nettsidene står NYE Zoe til 199.900,- (fra pris selvfølgelig), men min lokale forhandler sier at det ikke stemmer, den rimligste han kan levere er fra 223.000,-
Om jeg skulle ha den gamle modellen, måtte jeg kjøpe en egen ladekabel til 16.000,- stemmer dette?

Kona og jeg hadde flere spørsmål når vi gikk derfra enn når vi kom.
Den rimeligste modellen til 199.000 ink. leveringsomkostninger kan alle forhandlere levere, men jeg har forstått det slik at det nesten ikke er marginer på den. Life modellen gir mye bil for pengene, men den leveres ikke med oppvarmede førerseter. Det betyr ikke så mye hvis bilen står i varm garasje eller forvarmer kupeen. Et litt uforståelig valg fra importøren er at det ikke følger med ledning til å lade fra vanlig kontakt. Det koster 15.900 hvis du bestiller det med bilen (eks. mva), men utrolige 20.000 hvis du kjøper det senere basert på dagens priser. Da er det nok bedre å bestille Intense utgaven hvor denne kabelen følger med.

emil

Sitat fra: TM på torsdag 26. mars 2015, klokken 13:40
Sitat fra: emil på torsdag 26. mars 2015, klokken 12:10
Prisen som er oppgitt i prislisten og på nett (fra kr 199.000,- ) er inkludert frakt og levering.

Har vært en del diskusjoner om leveringsomkostninger og leser du det med liten tekst under prisene for de forskjellige modellene står det litt utydelig at levering gjelder for Oslo. Forhandlere i andre deler av landet kan ha det med å legge på ekstra omkostninger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA