Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er lakken dårlig også?

Startet av Erik182, mandag 13. april 2015, klokken 17:02

« forrige - neste »

Erik182

Må bare beklage på forhånd hvis det er en egen tråd til det fra før.
Er ny på forumet og akkuratt blitt eier av en Nissan Leaf Acenta  ;D

Har et lite problem på ladefronten. Har tilgang til lading på arbeidsplassen men ikke hjemme.
Bor i et sameie med 4 leiligheter. Vi har tidligere blitt enige om at om det skal legges strøm ut dit så må det gjøres på egen regning og det må være en samsvarserklæring fra elektrikern.

Det jeg ønsker meg på plassen er en kombinert Schuko og CEE (3-fase 16A) uttak.
Utfordringen er at det er 50 meter fra min sikringsskap og parkeringsplassen er åpen. Dvs ikke noe form for carport.

Pratet med en elektriker og sa at det ikke var lovlig å sette opp et sånt uttak som er ment til å lade elbil. Ble fortalt at selvom kursen er på 16A så er det kun lovlig å lade en elbil med 10A.
Og hvis han skulle montere på et CEE uttak så måtte han kutte ladekabelen som følger med bilen og montere på et CEE støpsel. Han anbefalte ikke overgang fra schuko til CEE av en eller annen grunn...
MEN, dersom jeg sa til han at jeg skulle bruke det på motorvarmer/høytrykkspyler osv så var det lov med et schuko uttak på 16A.

Ønsker 16A lading siden det går raskere å lade. Kjører minimum 5 mil tur/retur hver dag unntatt i helgene.

Er det noen her som har erfaring med å sette opp en lignende ladeløsning i heimen? :-)
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

elbil-1

Sett opp en type2 ladeboks, så kan du lade med type 2 til type 1 kabel på 32A / 6.6KW (om leafen din har slik lader) ellers blir det 16A / 3,3KW på samme kabelen.

Erik182

Utfordring er at dette ikke står under noe tak..
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

emil

Elektrikker kan ikke sikre med mer enn 10A hvis det monteres schuko for elbillading. Monteres CEE kan man sikre med 16A. Hva du så kobler i den CEE-kontakten trenger egentlig ikke elektrikker å legge seg opp i.

Om du bruker overgang for å lade med schuko ladekabel hjemme, eller bruker overgang for å lade med CEE-kabel på jobb har ikke så mye å si. Men det er helt klart best å ha den kontakten du bruker oftest på ladekabelen og så bruke overgang til det andre alternativet. Husk også at enkelte ladekladder har temperatursensor i schuko så det er ikke bare-bare å bytte den med annen kontakt.

Det er helt klart tryggest å bruke CEE uten overganger hvis du skal lade på 16A (eller, det beste er jo fast laderegulator/veggboks).

Johnny

Litt pussig at det ikke er lov å sette opp 16A uttak, så lenge det blir solgt 16A ladekabler. Kansje det hade vert en bedre ide å fjerne de fra markedet.
TMS og eGolf.

kos

Sitat fra: Erik182 på lørdag 21. mars 2015, klokken 21:41
Utfordring er at dette ikke står under noe tak..

Du har en utfordring med dette lade punktet, fordi at jeg er rett for at du pådrar det utgifter som man muligens må ta to ganger.

Pris er alltid et moment som man må ta med, men i din situasjon ville jeg lagt opp et anlegg med en ladesøyle med laderegulator og "nok" strøm" sikret kabelen med min. 6 kvadrat og muligheter for trefase.
Med ladesøylen så må du ta med kostnadene til ladekabel. Type 2. 

Montert inn en minus måler og med klare føringer for resten av sameiet om det blir aktuelt å bruke søylen.
Så ville jeg lagt inn prisen og når neste mann ønsker å bruke søylen så var det bare å dele på andelen osv slik at "alle" kostnadene var klar til å dele på 2 - 3 - 4.

Dyrt i dag , ja men i fremtiden så tror jeg også dine naboer kommer til å ønske seg tilgang til ladesøylen. Og det tror jeg ikke blir så lenge til.

emil

Sitat fra: Johnny på lørdag 21. mars 2015, klokken 21:50
Litt pussig at det ikke er lov å sette opp 16A uttak, så lenge det blir solgt 16A ladekabler. Kansje det hade vert en bedre ide å fjerne de fra markedet.

Det er lov å bruke 16A ladekabler på eksisterende schuko. Det er riktignok ikke anbefalt, men lader man jevnlig fra kjente ladestolper der man vet det ikke blir varmgang er sansynligheten for at noe skjer minimal. Vekten av kladd som henger i schuko og lader på 10A er mye mer skadelig for kontakten enn å lade på 16A uten vekt av kladd.

Levering av 16A kabler med schuko er også litt på kanten, men fortsatt innenfor. Uansett kan man lovlig bruke overganger mellom schuko og CEE uavhengig av kontakter på vegg og ladekabel.


Ebe

Hvilken kabel skal du lade med? Du skriver du skal lade med kabelen som følger med bilen. Er dette originalkabelen? Den lader ikke mer enn 9-10a uansett...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Erik182

Sitat fra: kos på lørdag 21. mars 2015, klokken 22:10
Sitat fra: Erik182 på lørdag 21. mars 2015, klokken 21:41
Utfordring er at dette ikke står under noe tak..

Du har en utfordring med dette lade punktet, fordi at jeg er rett for at du pådrar det utgifter som man muligens må ta to ganger.

Pris er alltid et moment som man må ta med, men i din situasjon ville jeg lagt opp et anlegg med en ladesøyle med laderegulator og "nok" strøm" sikret kabelen med min. 6 kvadrat og muligheter for trefase.
Med ladesøylen så må du ta med kostnadene til ladekabel. Type 2. 

Montert inn en minus måler og med klare føringer for resten av sameiet om det blir aktuelt å bruke søylen.
Så ville jeg lagt inn prisen og når neste mann ønsker å bruke søylen så var det bare å dele på andelen osv slik at "alle" kostnadene var klar til å dele på 2 - 3 - 4.

Dyrt i dag , ja men i fremtiden så tror jeg også dine naboer kommer til å ønske seg tilgang til ladesøylen. Og det tror jeg ikke blir så lenge til.

Dyrt blir det. Vi i sameiet har tidligere blitt enige om at dersom man ønsker strøm på parkeringsplassen gjøres dette på egen regning.
Vi er riktignok bare 4 leiligheter i sameiet.
2 av dem har sagt klart ifra at elbil ikke er noe for dem. Mens siste man kunne ha vurdert det en dag.
I første omgang tenker jeg på å få opp et ladeuttak kun til meg.

Sitat fra: Ebe på lørdag 21. mars 2015, klokken 22:16
Hvilken kabel skal du lade med? Du skriver du skal lade med kabelen som følger med bilen. Er dette originalkabelen? Den lader ikke mer enn 9-10a uansett...

Tenkte jeg skulle få bestilt meg en kabel som man kan justere fra 6A-10A -16A.

Tanken med å ha en 16A ladeuttak er at det går fortere på vinteren.
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

kos

Sitat fra: Erik182 på lørdag 21. mars 2015, klokken 22:44
Sitat fra: kos på lørdag 21. mars 2015, klokken 22:10
Sitat fra: Erik182 på lørdag 21. mars 2015, klokken 21:41
Utfordring er at dette ikke står under noe tak..

Du har en utfordring med dette lade punktet, fordi at jeg er rett for at du pådrar det utgifter som man muligens må ta to ganger.

Pris er alltid et moment som man må ta med, men i din situasjon ville jeg lagt opp et anlegg med en ladesøyle med laderegulator og "nok" strøm" sikret kabelen med min. 6 kvadrat og muligheter for trefase.
Med ladesøylen så må du ta med kostnadene til ladekabel. Type 2. 

Montert inn en minus måler og med klare føringer for resten av sameiet om det blir aktuelt å bruke søylen.
Så ville jeg lagt inn prisen og når neste mann ønsker å bruke søylen så var det bare å dele på andelen osv slik at "alle" kostnadene var klar til å dele på 2 - 3 - 4.

Dyrt i dag , ja men i fremtiden så tror jeg også dine naboer kommer til å ønske seg tilgang til ladesøylen. Og det tror jeg ikke blir så lenge til.

Dyrt blir det. Vi i sameiet har tidligere blitt enige om at dersom man ønsker strøm på parkeringsplassen gjøres dette på egen regning.
Vi er riktignok bare 4 leiligheter i sameiet.
2 av dem har sagt klart ifra at elbil ikke er noe for dem. Mens siste man kunne ha vurdert det en dag.
I første omgang tenker jeg på å få opp et ladeuttak kun til meg.

Sitat fra: Ebe på lørdag 21. mars 2015, klokken 22:16
Hvilken kabel skal du lade med? Du skriver du skal lade med kabelen som følger med bilen. Er dette originalkabelen? Den lader ikke mer enn 9-10a uansett...

Tenkte jeg skulle få bestilt meg en kabel som man kan justere fra 6A-10A -16A.

Tanken med å ha en 16A ladeuttak er at det går fortere på vinteren.

Jeg tror at for deg så er løsningen til Emil det billigste og beste løsning. Det eneste jeg ville gjort i tillegg var å legge ut en kabel med 6 kvadrats.

elektrolux

Jeg ville lagt ut 3x4mm og satt opp et kombistikk sikret med 16A for bruk til høytrykkspyler / Motorvarmer / Sveising.

Siden kan du lovlig lade med original 10A kladd via Schuko, eller koble til 16A ladestasjon / Ladekabel via Cee.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Erik182 på lørdag 21. mars 2015, klokken 22:44
Dyrt blir det. Vi i sameiet har tidligere blitt enige om at dersom man ønsker strøm på parkeringsplassen gjøres dette på egen regning.
Vi er riktignok bare 4 leiligheter i sameiet.
2 av dem har sagt klart ifra at elbil ikke er noe for dem. Mens siste man kunne ha vurdert det en dag.
I første omgang tenker jeg på å få opp et ladeuttak kun til meg.

Den optimale, men definitivt ikke billigste, løsningen vil jeg tro er LS-3-stolpen til Garo i denne katalogen: http://www.garo.no/media/wysiwyg/GARO_Ladestasjoner_for_elbil_2014_1.pdf

Jeg ville valgt utgaven med 2x3.7kW Type 2. Du må da betale hele kostnaden i første omgang, men når nestemann ønsker lademulighet kan du kreve tilbake 50% av kostnaden med å sette opp stolpen for å gi ham tilgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik182

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. mars 2015, klokken 08:59
Jeg ville lagt ut 3x4mm og satt opp et kombistikk sikret med 16A for bruk til høytrykkspyler / Motorvarmer / Sveising.

Siden kan du lovlig lade med original 10A kladd via Schuko, eller koble til 16A ladestasjon / Ladekabel via Cee.

Det er nok den løsningen jeg vil gå for. Men spørsmålet er da om dette blir godkjent for elbil? Og pris da.
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

emil

Sitat fra: Erik182 på søndag 22. mars 2015, klokken 10:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. mars 2015, klokken 08:59
Jeg ville lagt ut 3x4mm og satt opp et kombistikk sikret med 16A for bruk til høytrykkspyler / Motorvarmer / Sveising.

Siden kan du lovlig lade med original 10A kladd via Schuko, eller koble til 16A ladestasjon / Ladekabel via Cee.

Det er nok den løsningen jeg vil gå for. Men spørsmålet er da om dette blir godkjent for elbil? Og pris da.

Da må du ikke nevne elbil for elektrikker, men som @elektrolux skriver be om et stikk til høytrykkspyler/motorvarmer/sveising/støvsuger eller annet lignende strømkrevende utstyr. Det blir en omgåelse av regelverket, for i det øyeblikket kontakten er der kan du på et senere tidspunkt ta den i bruk til elbillading hvis du skaffer deg elbil...

Så parker Leafen langt unna når elektrikker er der...

Ville eventuellt lagt litt mer penger i kabelstrekket så man eventuellt kan oppgradere til noe kraftigere senere.

MEM76

Sitat fra: Erik182 på søndag 22. mars 2015, klokken 10:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. mars 2015, klokken 08:59
Jeg ville lagt ut 3x4mm og satt opp et kombistikk sikret med 16A for bruk til høytrykkspyler / Motorvarmer / Sveising.

Siden kan du lovlig lade med original 10A kladd via Schuko, eller koble til 16A ladestasjon / Ladekabel via Cee.

Det er nok den løsningen jeg vil gå for. Men spørsmålet er da om dette blir godkjent for elbil? Og pris da.

Spørsmålet er hvorfor CEE kontakt skulle være mindre godkjent for elbil-lading enn Schuko? Man får kjøpt portable EVSE med CEE  som kan styres fra 6 til 16A [1].

16A CEE kontakt blir brukt av mange f.eks. campingvogner og  vifteovner over 2kw. Sikkerheten på den er bedre en Schuko...

Personlig syntes jeg at en CEE kontakten burde være standard i en ny garasje, kan tross alt brukes av neste eier av huset (kontra type 1 eller type 2 ladepunkt). Virker som Norge har glemt at CEE kontakten ekisterer. :-(

[1] http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA