Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 768hk i Tesla Model S P85D - Stemmer dette?

Startet av Hassy, mandag 13. april 2015, klokken 08:34

« forrige - neste »

ElGreeen

Etter all denne masingen med kompiskjøring, så ble det slik, men derimot ble dette gjeldende for hele strekningen fra Sandvika, og ikke bare fra Vækerø : Budstikka:

I forrige uke meldte Vegvesenet at kollektivfeltet ville bli stengt for alle elbiler fra Vækerø til Filipstad i Oslo. Dette har de nå justert slik at elbiler uten passasjer mister tilgangen til kollektivfeltet i et langt større område enn tidligere meldt.

Dette skulle eventuelt tre i kraft fra høsten.

Dette er "bad news" for min del. Det vil tlsynelatende gjelde mellom 07:00 - 09:00.
Nissan Leaf Tekna 2015

Rødkleiv

Hvis jeg har forstått det riktig så kan man ikke kalle dette en seier.
Først ble elbilene kastet ut av kollektivfeltet på en begrenset strekning.
Så ble det bestemt at nan må være to i bilen på en mye lenger strekning, i tillegg er man fortsatt utestengt fra kollektivfeltet på ring 3 uavhengig av antall passasjerer.

Salget kommer til å stupe i elbilens kjerneområde Asker/Bærum nå.

McEL

Synes det er trist at Statens Vegvesen skal stå for miljøpolitikken på norske veier.

Nå får hylekoret i de fosile bilene, som vil ha inn elbilene inn i de to forurensende filene, endelig viljen sin og mye tettere kø og kose seg i.

Har faktisk vanskelig med å se hvem som vinner på denne endringen....

Griffel

Sitat fra: McEL på torsdag 28. mai 2015, klokken 12:31
Synes det er trist at Statens Vegvesen skal stå for miljøpolitikken på norske veier.
De gjør ikke det.

Sitat fra: McEL på torsdag 28. mai 2015, klokken 12:31
Har faktisk vanskelig med å se hvem som vinner på denne endringen....
Bussen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Miljøet er vel den største vinneren, ikke "bussen" (antar det betyr Ruter).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rødkleiv

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 28. mai 2015, klokken 15:18
Miljøet er vel den største vinneren, ikke "bussen" (antar det betyr Ruter).

Thomas

Vinner miljøet hvis folk slutter å kjøpe elbiler?
Vi må innse at "å redde verden" ikke er hovedgrunnen til at folk skaffer seg elbil. Når tilgang til kollektivfeltet blir borte i fem år (eller for alltid?), er poenget borte for mange rundt Oslo. En time redusert reisetid som kan brukes til å jobbe lenger eller gjøre tidsklemma litt enklere, er for mange verdt mer enn de andre fordelene til sammen.
Kompiskjøring er ikke det samme. Ære være det lille mindretallet som gidder å holde på med det.

Carl Anton Stenling

Selv om det er trist at tilgangen til kollektivfeltet blir såpass begrenset og irriterende at SVV ikke optimaliserte restriksjonene bedre, så må vi nok innse at mengden elbiler i kollektivfeltet var i ferd med å bli såpass stor at tilgangen etterhvert måtte begrenses.

Siste ord er imidlertid ikke sagt når det gjelder rushtidsinsentiv fra Asker og Bærumsiden. Det pågår utredning av miljøfelt og her vil kampen stå om et mer varig insentiv som kan sørge for at elbilsalget opprettholdes i Asker og Bærum.

Det står fast at det skal lønne seg både økonomisk og tidsmessig å velge elbil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thomas Parsli

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 16:22
Vinner miljøet hvis folk slutter å kjøpe elbiler?

Petitio principii...

Det har -fra politisk hold- vært ønsker om samkjøring på E18 i flere år. SVV har vært imot og alternativet til samkjøring har vært å kaste elbilen helt ut av kollektivfeltet.
Jeg anser krav om samkjøring fra Sandvika som langt bedre enn ingen kjøring fra Vækerø (og muligens Sandvika fra oktober).

Du tror folk slutter å kjøpe elbiler?
Jeg tror folk fortsetter å kjøpe elbiler, flere tar med passasjerer og at en god del av passasjerene ender opp med å kjøpe elbil. For meg virker derfor økt elbilsalg langt mer sannsynlig enn stopp i elbilsalget.

Når arbeidet med Oslopakke 3 begynner settes bompengene opp til 120,- på strekningen Asker-Oslo. Det er 27.600,- i bombenger, i tillegg til (mulig) dieselforbud enkelte dager.
Spiller politikerene kortene riktig (og klarer å stogge SVV) fortsetter det gode elbilsalget de neste 10-15 årene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Vind

Det som er spennede er faktisk hva denne omleggingen betyr for køen totalt
- Ring 3 blier omtrent uframkommelig (fører til mere kø) - også på E18
+ Det har vært mye fokus på at man skal reise kollektivt (fører til litt mindre kø - om noen følger det)
- El biler med kun 1 person må kjøre i de vanlige feltene (Fører til betraktelig mere trafikk i de to gjenværende feltene)
+ Enda flere vil reise kollektivt - som fører til mindre kø
+ Sammkjøring - vil føre til både færre biler totalt og bedre plass på bussen.  I dag anslår jeg at bare 10% av elbiler har mer enn 1 i bilen i morgenrushet
+ Vi nærmer oss sommertid som normalt fører til mindre kø, og over sommeren er det lettere å bytte vaner.

Totalen vil vise seg om noen uker.  Men tids forskjell kollektivt eller vanlig felt kl 8 om morgenen fra Høvik til Lysaker er i dag ca 5-6 minutter.  Fra Blommenholm ca 12 minutter.  Hva det er lengre ut vet jeg ikke. 

Dette tror jeg vi overlever - men man skal vel ikke se bort i fra at prisen på de mest ukonfortable el biler vil falle.  Selv vil jeg fortsette med elbil uansett om det er tilgang til kollektivfelt eller ikke.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Rødkleiv

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 28. mai 2015, klokken 16:39
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 16:22
Vinner miljøet hvis folk slutter å kjøpe elbiler?

Petitio principii...

Det har -fra politisk hold- vært ønsker om samkjøring på E18 i flere år. SVV har vært imot og alternativet til samkjøring har vært å kaste elbilen helt ut av kollektivfeltet.
Jeg anser krav om samkjøring fra Sandvika som langt bedre enn ingen kjøring fra Vækerø (og muligens Sandvika fra oktober).

Du tror folk slutter å kjøpe elbiler?
Jeg tror folk fortsetter å kjøpe elbiler, flere tar med passasjerer og at en god del av passasjerene ender opp med å kjøpe elbil. For meg virker derfor økt elbilsalg langt mer sannsynlig enn stopp i elbilsalget.

Når arbeidet med Oslopakke 3 begynner settes bompengene opp til 120,- på strekningen Asker-Oslo. Det er 27.600,- i bombenger, i tillegg til (mulig) dieselforbud enkelte dager.
Spiller politikerene kortene riktig (og klarer å stogge SVV) fortsetter det gode elbilsalget de neste 10-15 årene.

Thomas
Bompenger på 27 600,- blekner i forhold til tidskostnaden ved å sitte i kø. Også for Aristoteles og hans fans i Asker og Bærum.

I snitt tjener en innbygger i Bærum rundt 420'/år, eller kr 260 i timen. Mange tjener betydelig mer enn det. Hvis snittpersonen sparer en time reisevei hver dag, er det verdt 60 000,- i året ved at man kan jobbe en time overtid hver dag.

Snittlønn for elbileiere er 900 000,-, noe som tilsvarer at den timen spart hver dag er verdt opp mot 130 000,- i året. Eller man kan være sammen med barna eller spille tennis en 5 ekstra timer i uka. Som kanskje er verdt enda mer. [Dette er et forenklet regnestykke, men prinsippet og poenget om at tid=penger, er gyldig]

Av de 20 000 elbilene som solgt i Oslo+Akershus, er en høy andel anskaffet for å kjøre i kollektivfeltet og spare tid. Det samme gjelder rundt de andre store byene. Jeg tror ikke elbilsalget går ned til null, men for en viktig kjøpergruppe faller hovedargumentet for elbil bort når kollektivfeltet ikke er tilgjengelig.

Finansdepartementet slår for øvrig fast noe av det samme: "Siv Jensens departements slår fast i budsjettdokumentene at det er høytlønnsgruppene som kjøper elbil - for å kjøpe seg ut av bilkøene."
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/05/14/Elbil/lnnsadelen-kjrer-elbil

Det er dessverre ønsketenking å tro at det kommer til å bli en folkebevegelse hvor folk først samkjører i epokegjørende skala, for så å løpe hen i kjøpe seg egen elbil. Samkjøring er for spesielt interesserte.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:24
Det er dessverre ønsketenking å tro at det kommer til å bli en folkebevegelse hvor folk først samkjører i epokegjørende skala, for så å løpe hen i kjøpe seg egen elbil. Samkjøring er for spesielt interesserte.

Jeg tror også at det er få som kommer til å samkjøre. Sannsynligvis er dette mest aktuelt der mann og kone jobber i byen og lettvint kan kjøre sammen. Noe av poenget med å kreve samkjøring er jo også at dette skal ta ned antall elbiler i kollektivfeltet kraftig slik at fossilbilene kan fortsette å stampe ved påkjøringsrampene uten større konsekvenser for bussene.

Hva som skjer med elbilsalget på vestsiden av Oslo er vanskelig å spå. Sannsynligvis vil omleggingen dempe salget. I så fall kan dette være et godt argument for å få på plass miljøfelt.

En betydelig fordel med omleggingen er at den fjerner konflikten mellom kollektivtransport og elbil. Dette påvirker positivt elbilenes omdømme og dermed aksepten for andre insentiver.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:24
Av de 20 000 elbilene som solgt i Oslo+Akershus, er en høy andel anskaffet for å kjøre i kollektivfeltet og spare tid. Det samme gjelder rundt de andre store byene. Jeg tror ikke elbilsalget går ned til null, men for en viktig kjøpergruppe faller hovedargumentet for elbil bort når kollektivfeltet ikke er tilgjengelig.

Finansdepartementet slår for øvrig fast noe av det samme: "Siv Jensens departements slår fast i budsjettdokumentene at det er høytlønnsgruppene som kjøper elbil - for å kjøpe seg ut av bilkøene."
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/05/14/Elbil/lnnsadelen-kjrer-elbil

Ett godt gammelt ordtak er jo "Aldri så galt at det ikke er godt for noe". Når nå en rekke høytlønnede personer i Oslo Vest/Bærum/Asker mister denne tilgangen til kollektivfeltet, så selger de vel sine elbiler, bunnen går ut av markedet og prisene på nyere gode elbiler faller, og gjør dem tilgjengelig for også lavere inntektsgrupper. Så, når miljøfeltet om noe tid er på plass, så kjøper de samme høytlønnede personene i Asker/Bærum/Oslo Vest seg nye elbiler. Vinn-vinn for både Norge og miljøet ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

K S

Får håpe de faller mye i pris! :-)
Så kan flere få øynene opp for elbil. Jeg selger uansett ikke min!

Olemann


Fant ikke i SVV sin pressemelding om samkjøringen gjelder fra 1. juni eller 2. juni.  Noen som vet?

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Sitat fra: Olemann på søndag 31. mai 2015, klokken 23:37

Fant ikke i SVV sin pressemelding om samkjøringen gjelder fra 1. juni eller 2. juni.  Noen som vet?

Jeg har hørt at det skiltes om 1. juni. Skiltene står da ettermiddagen 1. men trer i kraft når kl blir det som står på skiltet. Stemmer ikke det?
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA