Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 768hk i Tesla Model S P85D - Stemmer dette?

Startet av Hassy, mandag 13. april 2015, klokken 08:34

« forrige - neste »

Arha

Jeg tror det beste alternativet for både elbilister, fossilister og kollektivtrafikk er at kun elbiler med minst 2 i bilen kan benytte kollektivfeltet. Da utnyttes noe av den ledige kapasiteten i feltet noe, bussjåførene slipper å irritere seg over alle elbilene, og fossilfeltene avlastes med endel elbiler.  I tillegg slipper vi å høre all klagingen om elbiler som forsinker kollektivtrafikken.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

mandresen

Sitat fra: Arha på fredag 27. mars 2015, klokken 17:57
Jeg tror det beste alternativet for både elbilister, fossilister og kollektivtrafikk er at kun elbiler med minst 2 i bilen kan benytte kollektivfeltet. Da utnyttes noe av den ledige kapasiteten i feltet noe, bussjåførene slipper å irritere seg over alle elbilene, og fossilfeltene avlastes med endel elbiler.  I tillegg slipper vi å høre all klagingen om elbiler som forsinker kollektivtrafikken.

+1
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Rikerud

Tilgang til kollektivfeltet bør fjernes samtidig som det blir innført moms på elbiler. Fritak for øvrige avgifter og bompenger bør beholdes.

Det er det beste alternativet for en langsiktig satsing på elbiler som lettere vil få allmenn aksept i samfunnet.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ladov

Enkel løsning:
Vi stenger EL-serien nå og lager nye nummerserier for nye elbiler (EL-serien er uansett snart brukt opp)
Biler med EL-skilter beholder adgang til kollektivfeltet mens nyere elbilers adgang til kollektivfelt blir gjenstand for lokale reguleringer(dvs at de fortsatt kan få tilgang til kollektivfelt der det er kapasitet til det).

Da sørger vi for at 'problemene' på E18 vest i Oslo ikke blir verre enn det de er i dag. Dessuten er det en uting at eksisterende elbil-eiere skal miste fordeler de allerede har(de som kjøpte dieselbil for drøye 10 år siden skjønner nok hva jeg mener). At nye elbil-eiere ikke får de samme fordelene er en annen sak..

Det vil nok øke bruktbilprisen på biler med EL-skilter men ikke nok til at noen blir rike.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Catalyzator

Nå har ikke jeg noen relasjon til kollektivfelt men ifølge bilder jeg ser i nyhetene vedrørende slike saker kan det for mitt naive blåøye se ut til å være minst tre felter på svært mange kollektivfeltstrekninger og da er jo løsningen enkel: Ett felt for busser og slikt (kollektivfelt) Ett felt for EL-BIL og ett felt for fossilbiler. Det vil garantert bli ramaskrik men er en vinn-vinn situasjon i lengden for alle. Fler vil velge kollektivt istedenfor fossilbil da fossilbilfeltet nærmest sprekker og fler vil velge EL-bil fordi dette feltet foreløpig er romslig. Så kan det rulle å gå til det igjen blir behov for endringer eller vi er fullstendig kvitt alle fossilbilene en gang i fremtiden.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

Vegvesenet går inn for løsningen med medpassasjer

http://www.tu.no/samferdsel/2015/05/08/vegvesenet-vil-kreve-medpassasjer

Veivesenet hopper på tanken om samkjøring:
"Data fra Ruter viser at elbilene forårsaker forsinkelser for buss på opptil 10 minutter fra Slependen til Lysaker på E18 mot Oslo, og forsinkelsen er økende.

Ni av ti el-sjåfører er alene i bilen. Vi vil derfor gjerne prøve ut virkningen av at elbiler får tilgang til kollektivfelt med minst én passasjer i bilen, sier Aksnes.

Fordi tilgang til kollektivfeltet er attraktivt kan det være at eiere av elbil da vil organisere samkjøring. Det er usikkert hvordan en slik regel vil påvirke fordeling mellom transportalternativene på de strekningene dette måtte bli tatt i bruk.

Vegvesenet foreslår en prøveordning på denne strekningen."

Så i bestefall kanskje slik som foreslått av elbilforeningen

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

qwertyasdf

#52
Sitat fra: Hassy på fredag 20. mars 2015, klokken 23:46
..fossilbilistene skaper kø ved å ikke flytte seg inn i sine kjørefelt før de står stille ved kollektivfeltets begynnelse og lage køen vi beskyldes for.
..
Dette er så riktig! Jeg lurer på om det finnes en måte å utforme påkjøringsfeltene på slik at det kan unngås (flette/vekslefelt ell.), eller om problemet da uansett ville forflyttes bakover.

Griffel

Sitat fra: qwertyasdf på søndag 10. mai 2015, klokken 11:35
Sitat fra: Hassy på fredag 20. mars 2015, klokken 23:46
..fossilbilistene skaper kø ved å ikke flytte seg inn i sine kjørefelt før de står stille ved kollektivfeltets begynnelse og lage køen vi beskyldes for.
..
Dette er så riktig! Jeg lurer på om det finnes en måte å utforme påkjøringsfeltene på slik at det kan unngås (flette/vekslefelt ell.), eller om problemet da uansett ville forflyttes bakover.
Riktig eller galt, det hjelper nok ikke. Veivesenet mener at E18 er det eneste sted for øyeblikket at noe gjøres.
Ordfører i Asker (kjørere e-up) og ordfører i Bærum ønsker fortsatt elbiler i kollektivfeltet, men innser at noe må gjøres, ganske snart. Dermed er nok det beste en kan håpe på en prøveordning slik elbilforeningen har foreslått. og som veivesenet anbefaler
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oflix

Jeg opplever at de aller fleste elbilister ønsker å være til minst mulig hinder for busser og drosjer. Vi ønsker heller ikke å være til unødig sjenanse for andre medtrafikanter. En del av oss fryder oss også over tanken om at vi ikke bidrar til lokal forurensing.

En ting er imidlertid rimelig sikkert. Hvis vi fortsetter som i dag med å ligge i kollektivfeltet selv om det er kø der, vil irritasjonen og køen øke. Jeg mener vi sitter på nøkkelen til problemet selv. Selv om det ikke er elbilene som skaper køen, men bilene som skal gjennom kollektivfeltet ved påkjøringene er det elbilene som fører til at bussene blir forsinket. Politisk ledelse i Asker og Bærum ønsker å opprettholde bruken av kollektivfeltet for elbiler, men de blir nødt til å legge restriksjoner på bruken dersom køen ikke reduseres. Det vil bety restriksjoner på de dagene hvor det faktisk er kø i kollektivfeltet, og på de dagene hvor det flyter greit. Resultatet blir flere biler i de to andre filene, og en unødig belastning for fossilbiler og nyttekjøretøyer. Et forbud, eller krav om to eller tre i bilen vil hindre effektiv bruk av kollektivfeltet, og det vil sannsynligvis dytte 1000 ekstra biler inn i de to allerede overfylte filene. Resultatet for elbilistene (som for de andre) blir lengere reisetid til jobb.

Løsningen er enkel. Dersom alle elbilister legger seg ut av kollektivfeltet med en gang trafikken stopper opp (eller gjerne litt før for å få til et smidig filbytte), og blir liggende i "vanlig" fil inntil vi er forbi påkjøringsfeltet vil vi fjerne køen i de korte perioden det er et problem med kø. Jeg tror det største hinderet for å få til en slik ordning er at vi i en periode vil se andre elbilister nyte godt av vår oppofrelse og suse forbi i kollektivfeltet uten kø. Hvis vi husker på at alternativet vil være å stå i kø hver dag burde dette imidlertid være et akseptabelt offer.

Jeg legger meg inn hver gang det er kø og jeg opplever faktisk ofte at jeg kommer raskere fram ved å ligge rolig i de to venstre filene enn når jeg ligger i kollektivfeltet. Det er ganske mange som gjør det på samme måte, men ikke nok til at køen forsvinner. Noen som har forslag til hvordan jeg kan spre det glade budskapet og få flere til å slenge seg med?
- Citroën Saxo 2002-2013, 101.000 km (Solgt)
- Nissan Leaf 2013- , 28.000 km
- P85D, grå, tech, pano, lyd, beige next gen, luftfjæring, hvit alcantara, vinterpakke. VIN P712XX, produkt. 23/1, transit 29/1, levert 27/3.
- I bestilling Model X #6XX

Hyperstress

#55
Sitat fra: qwertyasdf på søndag 10. mai 2015, klokken 11:35
Sitat fra: Hassy på fredag 20. mars 2015, klokken 23:46
..fossilbilistene skaper kø ved å ikke flytte seg inn i sine kjørefelt før de står stille ved kollektivfeltets begynnelse og lage køen vi beskyldes for.
..
Dette er så riktig! Jeg lurer på om det finnes en måte å utforme påkjøringsfeltene på slik at det kan unngås (flette/vekslefelt ell.), eller om problemet da uansett ville forflyttes bakover.

Lysregulering i påkjøringsrampene. Skjønner ikke hvorfor dette ikke er innført for lenge siden!?
En slipper ikke flere biler ut på E18 enn det som til en hver tid kan kan absorberes. Køen blir da flyttet opp på rampen (og kollektivfeltet er uforstyrret). Har sett dette systemet i bruk flere steder i USA.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Carl Anton Stenling

Ramp metering bør være løsningen for Blommenholm-påkjøringen. Merkelig at ikke Vegvesenet vurderer en slik løsning.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kim Gaardvik

Sitat fra: ElGreeen på mandag 23. mars 2015, klokken 12:17

Til slutt vil jeg sende en oppfodring til alle Audi og BMW bilistene om å lære å se av andre hvordan fletting skal foretas (f.eks ved Blommenholm). Det er stort sett disse bilistene som kjører helt i enden av akselerasjonsfeltet, stopper fullstending opp i slutten av påkjøringsfeltet og lager unødvendig kø for alle  >:( . Disse gjør mer skade for bussene enn behjelpelige elbilister. Ikke tenk kun på dere selv! (som for så vidt er en oppfordring til oss alle)

Som et sidesprang kan jeg oppfordre EL biler til å IKKE benytte K felt til forbikjøring i vanlig trafikk.
Det er ikke mye som er mer frustrerende en en liten EL bil som raser forbi i 100 når køen går i 90, og deretter presser seg inn helt over stripa i enden av K feltet.
Ellers så synes jeg det er helt ok at EL biler benytter K felt ved kø kjøring.

Kim Gaardvik

Sitat fra: mandresen på tirsdag 07. april 2015, klokken 16:58
Sitat fra: Arha på fredag 27. mars 2015, klokken 17:57
Jeg tror det beste alternativet for både elbilister, fossilister og kollektivtrafikk er at kun elbiler med minst 2 i bilen kan benytte kollektivfeltet. Da utnyttes noe av den ledige kapasiteten i feltet noe, bussjåførene slipper å irritere seg over alle elbilene, og fossilfeltene avlastes med endel elbiler.  I tillegg slipper vi å høre all klagingen om elbiler som forsinker kollektivtrafikken.

Kunne jo dra den enda lenger med å tillate fossilbiler med 3 eller flere i K felt :-)

Elmo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 24. mai 2015, klokken 21:46
Ramp metering bør være løsningen for Blommenholm-påkjøringen. Merkelig at ikke Vegvesenet vurderer en slik løsning.

+1   Og det har jeg sagt i alle sammenhenger hvor jeg har fått sjansen i flere år.

Det var faktisk en slik løsning i påkjøringen til Ring3 østover ved Gaustad mens de bygget Tåsentunnellen. Men det har vel byråkratene glemt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA