Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 768hk i Tesla Model S P85D - Stemmer dette?

Startet av Hassy, mandag 13. april 2015, klokken 08:34

« forrige - neste »

Hassy

Hei.

Som elbilister inn til Oslo på E18 besyldes vi for at bussene kke kommer frem. Merk dere at dette er det eneste (!) argumenter fossilbilistene har mot at vi skal få lov å kjøre der.

Argumentet stemmer ikke, det vet vi som kjører der, men fossilbilistene og bussjåførene hevder dette og fossilbilistene skaper kø ved å ikke flytte seg inn i sine kjørefelt før de står stille ved kollektivfeltets begynnelse og lage køen vi beskyldes for.

Det er på tide at vi løser denne situasjonen en gang for alle. Vi kan gjøre det svært fort. Det er veldig enkelt, men vi kan bare gjøre det om vi samhandler -alle sammen. Jeg synes at tilgangen til kollektivfeltet er svært verdifull og jeg regner med at dere er enig.

Her er løsningen som slår tilbake på fossilbilistene og fjerner deres argument:

-> Når du ser en buss i bakspeilet - bytt felt. Legg deg i nærmeste ordinære kjørefelt til bussen har passert.

Dette tiltaket slipper bussene frem og forsinker samtidig fossilbilistene. Det tar kanskje 15 sekunder å la bussen passere. Samtidig løses trafikken litt opp slik at det blir raskere å passere påkjøringsrampene der det gjerne blir kø pga fossilbiler som setter oss i er dårlig lys fordi de ikke flytter seg.

Hvis vi alle følger denne enkle regelen flytter vi bussforsinkelsen litt til oss selv (kanskje 45 sekunder totalt), men aller mest til fossilbilene. Samtidig forsvinner hele argumentet om at elbilene forsinker kollektivfeltet.

Jeg foreslår en massiv mobilisering blant elbilister slik at vi sammen gjennomfører dette så fort som mulig. Hva tror dere? Kan det gjøres? Vil det fungere?

Jeg er overbevist om at vi har alt å vinne her.




elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Terjer

Dette gjør jeg alltid når jeg blir innhentet av en buss i kollektivfeltet, enten jeg kjører elbil eller motorsykkel.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Hassy på fredag 20. mars 2015, klokken 23:46
Hei.

Som elbilister inn til Oslo på E18 besyldes vi for at bussene kke kommer frem. Merk dere at dette er det eneste (!) argumenter fossilbilistene har mot at vi skal få lov å kjøre der.

Argumentet stemmer ikke, det vet vi som kjører der, men fossilbilistene og bussjåførene hevder dette og fossilbilistene skaper kø ved å ikke flytte seg inn i sine kjørefelt før de står stille ved kollektivfeltets begynnelse og lage køen vi beskyldes for.

Det er på tide at vi løser denne situasjonen en gang for alle. Vi kan gjøre det svært fort. Det er veldig enkelt, men vi kan bare gjøre det om vi samhandler -alle sammen. Jeg synes at tilgangen til kollektivfeltet er svært verdifull og jeg regner med at dere er enig.

Her er løsningen som slår tilbake på fossilbilistene og fjerner deres argument:

-> Når du ser en buss i bakspeilet - bytt felt. Legg deg i nærmeste ordinære kjørefelt til bussen har passert.

Dette tiltaket slipper bussene frem og forsinker samtidig fossilbilistene. Det tar kanskje 15 sekunder å la bussen passere. Samtidig løses trafikken litt opp slik at det blir raskere å passere påkjøringsrampene der det gjerne blir kø pga fossilbiler som setter oss i er dårlig lys fordi de ikke flytter seg.

Hvis vi alle følger denne enkle regelen flytter vi bussforsinkelsen litt til oss selv (kanskje 45 sekunder totalt), men aller mest til fossilbilene. Samtidig forsvinner hele argumentet om at elbilene forsinker kollektivfeltet.

Jeg foreslår en massiv mobilisering blant elbilister slik at vi sammen gjennomfører dette så fort som mulig. Hva tror dere? Kan det gjøres? Vil det fungere?

Jeg er overbevist om at vi har alt å vinne her.
+1
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Powerflux

#4
Dette er en veldig god idè og I alles interesse!!

Men.....hvordan skal det organiseres? De et er nok bare en liten andel av elbilfolket som er på forumet og leser dette.
Problematikken "parkere på ladeplass" som har vært diskutert her inne illustrere godt mentaliteten MEG FØRST! Det same vil nok gjelde her også dessverre!

Det må nok hardere og bredere skyts til for å få til en oppvåkning!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Kjell Leaf

Sitat fra: Powerflux på lørdag 21. mars 2015, klokken 11:13
Dette er en veldig god idè og I alles interesse!!

Men.....hvordan skal det organiseres? De et er nok bare en liten andel av elbilfolket som er på forumet og leser dette.
Problematikken "parkere på ladeplass" som har vært diskutert her inne illustrere godt mentaliteten MEG FØRST! Det same vil nok gjelde her også dessverre!

Det må nok hardere og bredere skyts til for å få til en oppvåkning!!
Vi med elbil kan kjøre i de ordinære feltene sammen med de andre bilene, hvorfor bruke kollektivfeltet ? Elbilen er verden beste kø-kjøretøy, stille, vibrasjonsfri, utrolig lavt forbruk i kø.. Vi har mange økonomiske goder, kollertivfeltet klarer vi oss fint uten.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kjell Leaf

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

pwb

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 22. mars 2015, klokken 09:07
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 21. mars 2015, klokken 23:13
kollertivfeltet klarer vi oss fint uten.
Forutsatt vi beregner oss lengre tid.
Så da stemmer det at hvis man får bort elbilene fra kollektivfeltet så vil det bli flere passasjerer på bussene.

Powerflux

Takk til Kjell Leaf som sporer av IGJEN ::)
Poenget er å beholde muligheten til å bruke kollektivfeltet, ikke servere svada om at ingen trenger det!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Leaf_2014

Jeg tror:
De trafikale problemene løses vel uansett ikke av at alle skal kjøre en og en i stadig større biler (elektrisk eller ikke). Små elektriske bybiler som muliggjør dobbel parkeringstetthet og radikal forbedring av sykkelveier er mulige løsninger.

Så må det også sies at det er mange katastrofale kryss i Oslo. Bedre kryss sammen med mer automatisert avstandskontroll burde kunne mate gjennom mange flere biler enn idag.
Leaf 2014

Kjell Leaf

#11
Sitat fra: Powerflux på søndag 22. mars 2015, klokken 14:23
Takk til Kjell Leaf som sporer av IGJEN ::)
Poenget er å beholde muligheten til å bruke kollektivfeltet, ikke servere svada om at ingen trenger det!
Det er ikke en avsporing, det er min mening som el-bilist. Vi må etter hvert gi fra oss goder, og dette bør være den første vi mister. Vi får ikke beholde alt i all evighet, og jo mer vi irriterer andre bilister, jo fortere forsvinner godene.
En løsning for å minke biltrafikken inn til byene, i alle fall 7-8 mnd i året tror jeg kanskje ville være å tillate at man kan kjøre lett motorsykkel på bilsertifikat om man er f.eks over 25 år. Da tror jeg mange ville kjøpt seg 125 ccm scooter.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

ElGreeen

Bra forslag. Vi må jobbe for å beholde muligheten til å kjøre K-feltet. Jeg er uenig med de som mener vi må bare innfinne oss i at fordelen omsider forsvinner, og mener at i store byområder som Oslo, så vil bortfallet av dette insentivet påvirke salget i store befolkningsområder.

Jeg kjørte selv fra Asker til Lysaker i dag, midt i den værste tiden, og det var ingen som helst problemer i kollektivfeltet i dag (..og dette på en mandag som er en av de mest trafikerte dagene). Bare for to uker siden var det betydelig mer trafikk og busser i "stampe". Slik at det er ved spesielle uker at trafikken blir betydelig i K-feltet.

Ved at vi "presser" oss inn blant fosilbilene for å hjelpe bussene vil kanskje misunnelsen gi seg og sørge for  bedre forståelse over å benytte de tre feltene inn til Norges største by på en optimal måte.
Jeg har selv tenkt på dette, men vært litt redd for irriterte bilister i fosilene ved filbytte, men dette er jo et tiltak for å lette frustrasjonen til sjåførene av bussene (selv om de til tider kan være unødvendige aggressive).
Ellers har jeg lagt merke til at buss sjåførene er svært takknemlige for all hjelp de kan få fra elbilistene, ved f.eks hjelpe bussene ut av busslommene.  Så det er viktig å ha en passiv kjørestil i K-feltet for alle type kjøretøy.

Til slutt vil jeg sende en oppfodring til alle Audi og BMW bilistene om å lære å se av andre hvordan fletting skal foretas (f.eks ved Blommenholm). Det er stort sett disse bilistene som kjører helt i enden av akselerasjonsfeltet, stopper fullstending opp i slutten av påkjøringsfeltet og lager unødvendig kø for alle  >:( . Disse gjør mer skade for bussene enn behjelpelige elbilister. Ikke tenk kun på dere selv! (som for så vidt er en oppfordring til oss alle)
Nissan Leaf Tekna 2015

Kjell Leaf

Mengden elbiler øker raskt, og kollektivfelt er kollektivfelt. Man bør ikke være egoistisk, det er det dessverre for mange som er, det er ødeleggende. Jeg tror ikke lenger at kollektivfeltet har så mye å si for valget av elbil lenger, den har så mange andre store fordeler. Her jeg bor har vi nok av kø, men ingen kollektivfelt, likevel er økningen av elbiler enorm.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

ElGreeen

#14
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 23. mars 2015, klokken 12:28
Mengden elbiler øker raskt, og kollektivfelt er kollektivfelt. Man bør ikke være egoistisk, det er det dessverre for mange som er, det er ødeleggende. Jeg tror ikke lenger at kollektivfeltet har så mye å si for valget av elbil lenger, den har så mange andre store fordeler. Her jeg bor har vi nok av kø, men ingen kollektivfelt, likevel er økningen av elbiler enorm.

Er det andre insentiver der du bor som kan være årsaken til at det er enorm utvikling av elbiler? Tror nok mange i Stor-Oslo er uenig med deg angående viktigheten til tilgangen til K-feltet. Men når det er sagt, er vi inneforstått med at det vil bli gjort justeringer. Justeringer er ønskelig fremfor total utestengelse. Men i mellomtiden må vi prøve å utsette det med tiltak, som nevnt over.

edit: ...og leser du/dere innlegget nøye, så er det også et snakk om å utnytte alle feltene optimalt, samt bedre flettekultur-/systemer vil lette presset i K-feltet.
Nissan Leaf Tekna 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA