Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 768hk i Tesla Model S P85D - Stemmer dette?

Startet av Hassy, mandag 13. april 2015, klokken 08:34

« forrige - neste »

ElGreeen

Sitat fra: ElGreeen på mandag 23. mars 2015, klokken 13:40
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 23. mars 2015, klokken 12:28
Mengden elbiler øker raskt, og kollektivfelt er kollektivfelt. Man bør ikke være egoistisk, det er det dessverre for mange som er, det er ødeleggende. Jeg tror ikke lenger at kollektivfeltet har så mye å si for valget av elbil lenger, den har så mange andre store fordeler. Her jeg bor har vi nok av kø, men ingen kollektivfelt, likevel er økningen av elbiler enorm.

Er det andre insentiver der du bor som kan være årsaken til at det er enorm utvikling av elbiler? Tror nok mange i Stor-Oslo er uenig med deg angående viktigheten til tilgangen til K-feltet. Men når det er sagt, er vi inneforstått med at det vil bli gjort justeringer. Justeringer er ønskelig fremfor total utestengelse. Men i mellomtiden må vi prøve å utsette det med tiltak, som nevnt over.

edit: ...og leser du/dere innlegget nøye, så er det også et snakk om å utnytte alle feltene optimalt, samt bedre flettekultur-/systemer vil lette presset i K-feltet. Om alle elbilene skal sammen med de andre bilene, blir køyene flere kilomet lengre i morgenrushet, og det er ingen tjent med.
Nissan Leaf Tekna 2015

Ferry

Sitat fra: ElGreeen på mandag 23. mars 2015, klokken 12:17
Ved at vi "presser" oss inn blant fosilbilene for å hjelpe bussene vil kanskje misunnelsen gi seg og sørge for  bedre forståelse over å benytte de tre feltene inn til Norges største by på en optimal måte.
Jeg har selv tenkt på dette, men vært litt redd for irriterte bilister i fosilene ved filbytte, men dette er jo et

Blink til venstre, og du skal umiddelbart få se en luke åpenbare seg som du kan legge deg inn i slik at bussen bak kommer uhindret fram. Størrelsen på denne luka er proposjonal med fossilistenes reélle omsorg for bussen.

sølv-pilen

Når ble det "Oss" (med elbil) og "De" (med fossilbil)? Er vel ikke slik at man kan definere mennesker etter hvilket kjøretøy man sitter i når man kjører inn i Oslo en stakkar mandag morgen?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Powerflux

Sitat fra: Ferry på mandag 23. mars 2015, klokken 15:04Størrelsen på denne luka er proposjonal med fossilistenes reélle omsorg for bussen.
Hvilket antagelig er bortimot ikke-eksisterende når det kommer til stykke :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Kjell Leaf

Sitat fra: ElGreeen på mandag 23. mars 2015, klokken 13:40
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 23. mars 2015, klokken 12:28
Mengden elbiler øker raskt, og kollektivfelt er kollektivfelt. Man bør ikke være egoistisk, det er det dessverre for mange som er, det er ødeleggende. Jeg tror ikke lenger at kollektivfeltet har så mye å si for valget av elbil lenger, den har så mange andre store fordeler. Her jeg bor har vi nok av kø, men ingen kollektivfelt, likevel er økningen av elbiler enorm.

Er det andre insentiver der du bor som kan være årsaken til at det er enorm utvikling av elbiler? Tror nok mange i Stor-Oslo er uenig med deg angående viktigheten til tilgangen til K-feltet. Men når det er sagt, er vi inneforstått med at det vil bli gjort justeringer. Justeringer er ønskelig fremfor total utestengelse. Men i mellomtiden må vi prøve å utsette det med tiltak, som nevnt over.

edit: ...og leser du/dere innlegget nøye, så er det også et snakk om å utnytte alle feltene optimalt, samt bedre flettekultur-/systemer vil lette presset i K-feltet.
Bompenger er nok den viktigste faktoren her jeg bor. I tillegg er det mange som kjenner noen som har elbil, dermed sprer det seg hvor bra elbilen er, f.eks at drivstoffet er tilnærmet gratis selv om man lader hjemme.
Dersom, eller kanskje rettere sagt når det blir innført bompenger, håper og tror jeg at elbilen vil få sin egen sats for å fremdeles fremme elbilsalget.
Jeg tror salget av elbil vil akselerere enda mer når det blir flere merker å velge i, jeg har stor tro på utviklingen av elbilen de nærmeste åra, om noen år tror jeg at elbil vil være det som er vanlig å velge.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Elmo

Jeg støtter forslaget til Hassy fullt ut. 
Men jeg må innrømme at jeg kan telle på en hånd de gangene jeg hatt bussen rett bak med i løpet av det snart 10 årene jeg har kjørt i kollektivfeltet mellom Asker og Oslo.


Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 21. mars 2015, klokken 23:13
Vi med elbil kan kjøre i de ordinære feltene sammen med de andre bilene, hvorfor bruke kollektivfeltet ? Elbilen er verden beste kø-kjøretøy, stille, vibrasjonsfri, utrolig lavt forbruk i kø.. Vi har mange økonomiske goder, kollertivfeltet klarer vi oss fint uten.
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 23. mars 2015, klokken 12:28
Her jeg bor har vi nok av kø, men ingen kollektivfelt,  . . .
Da er du vel ikke akkurat meningsberettiget i denne debatten ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Elmo på mandag 23. mars 2015, klokken 23:36
Jeg støtter forslaget til Hassy fullt ut. 

Men det er nok ikke så lett å gjennomføre i praksis.
Innover på E18 fra Asker til Oslo idag var det uvanlig mye kø. Det var en buss ca. 15 biler bak meg og en ca. 20 biler foran meg i kollektivfelt køen. Vi brukte 15 min fra rett før Sandvika til rett etter Blommenholm.
På denne strekningen sto det så stille i midtfeltet at jeg tror det ville være fullstendig umulig å gjennomføre forslaget.
Fra Blommeholm gikk det noe bedre. Tok ca 9 min derfra til Ring3 tar av.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

mariowing

Mosseveien i dag morges ved Ulvøya, Jeg la meg inn noen hundre meter før kollektivfeltet sluttet, rett før det ble kø også i kollektivfeltet. Smatt bare inn i en naturlig luke som var i den "vanlige" køen. Ingen av de ca 10 andre elbilene gjorde det. Resultatet var at jeg kom først frem til der feltene gikk sammen i forhold til to av de elbilene som hadde ligget bak meg at bussen som kom bak de bilene igjen ble forsinket. Ville ikke vært snakk om mer enn et minutt eller to ekstra forsinkelse for elbilene om de alle hadde gjort som meg og bussen hadde det kunne kjørt de siste par hundre meterne uforstyrret og ikke kunnet klage på at elbilene fylte opp kollektivfeltet.

På den annen side, total ventetid fra jeg la meg inn (før det ble kø i kollektivfeltet) til der feltene gikk sammen var vel 5-6 minutter for meg. Så bussen tapte kanskje 4 minutter på å måtte ligge bak disse 10 elbilene før den fikk flettet inn. I praksis ikke et kjempe stort problem, men det handler kanskje litt om at vi som elbilister kan og bør vise litt ydmykhet ovenfor bussen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Griffel

#23
Sitat fra: Elmo på tirsdag 24. mars 2015, klokken 09:52
Men det er nok ikke så lett å gjennomføre i praksis.
Stemmer nok:

Trangt for alle: Morgenrushet inn mot Oslo på E18 fra Drammen i Sandvika. Vegdirektoratet skal vurdere endring av elbilfordelene og levere sin rapport innen 1. april. Foto: Åserud, Lise (Fra TU)

Bilene som her er før bussene i en kø som beveger seg noe vil neppe komme over i feltet til venstre hvor køen beveger seg mye mindre, og enda mindre stole på at elbilene etter bussen, og som da har fått opp farten vil slippe dem inn igjen i riktig rekkefølge (det er vel nesten en forutsetning for å "godta" forslaget).

Restriksjoner i den travleste timen er nok eneste realistiske løsningen, om kollektivfeltet skal reddes for elbiler.

Sitat fra: Elmo på mandag 23. mars 2015, klokken 23:36
Jeg støtter forslaget til Hassy fullt ut. 
Men jeg må innrømme at jeg kan telle på en hånd de gangene jeg hatt bussen rett bak med i løpet av det snart 10 årene jeg har kjørt i kollektivfeltet mellom Asker og Oslo.
Dersom du var den bilen nermest kamera og alle fulgte "Hassy" eksempel ville du raskt hatt bussen rett bak, og ville du stolt på at bilen bak bussen slapp alle inn deg og 5 andre foran seg? (Trolig er det enda et par biler fra den nermest kamera og fram til en annen buss.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kjell Leaf

#24
Sitat fra: Elmo på mandag 23. mars 2015, klokken 23:36
Jeg støtter forslaget til Hassy fullt ut. 
Men jeg må innrømme at jeg kan telle på en hånd de gangene jeg hatt bussen rett bak med i løpet av det snart 10 årene jeg har kjørt i kollektivfeltet mellom Asker og Oslo.


Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 21. mars 2015, klokken 23:13
Vi med elbil kan kjøre i de ordinære feltene sammen med de andre bilene, hvorfor bruke kollektivfeltet ? Elbilen er verden beste kø-kjøretøy, stille, vibrasjonsfri, utrolig lavt forbruk i kø.. Vi har mange økonomiske goder, kollertivfeltet klarer vi oss fint uten.
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 23. mars 2015, klokken 12:28
Her jeg bor har vi nok av kø, men ingen kollektivfelt,  . . .
Da er du vel ikke akkurat meningsberettiget i denne debatten ?!
Jo, det er jeg, meningen ville vært den samme selv om jeg kunne kjørt i kollektivfelt her jeg bor. Det var dette med egoisme da vet du... Økningen av elbiler er enorm, det er bare å innse, i 2017 er det enda flere, og da er det nok på tide å fjerne seg kollektivfeltet. Jeg har ingen små barn, men er likevel for både barnetrygd og kontantstøtte. Jeg lever ikke om 100 år, men er likevel opptatt av å ikke gjøre Norge til et muslimsk land uten frihet. Jeg er ikke rik, men er likevel mot formueskatt, Jeg er ikke ung, og jeg har jobb, men er likevel svært bekymret for at det ikke lenger finnes arbeid for ungsom uten/eller med lav utdanning fordi disse jobbene blir besatt av øst europeere og svensker... Man kan ha meninger og være engasjert for det man mener er den beste samfunnsløsningen selv om man ikke selv er direkte involvert.
Bare idioter tenker kun på sine egne goder  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sigurd

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 23. mars 2015, klokken 12:28
Sitat fra: Elmo på mandag 23. mars 2015, klokken 23:36
Da er du vel ikke akkurat meningsberettiget i denne debatten ?!
Jo, det er jeg, meningen ville vært den samme selv om jeg kunne kjørt i kollektivfelt her jeg bor. Det var dette med egoisme da vet du...
Det jeg tror Elmo mener er at å synes at andre ikke bør få en gode veldig lett kan sees på som egoisme når du ikke har behov for denne goden selv. Å være for barnetrygd uten å ha barn selv må vel heller anses som altruisme, og er en veldig dårlig sammenliikning i dette tilfellet. Så lenge du ikke har noen kollektivfelt å bruke elbilen din i, er du i samme båt som fossilbilisten i Bærum som vil ha elbilene ut av kollektivfeltet.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Griffel

Sitat fra: Sigurd på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:15
fossilbilisten i Bærum som vil ha elbilene ut av kollektivfeltet.
Fossilbilisten i Bærum vil nok egentlig ikke at køen skal bli enda lenger, men er kanske litt misunnelig. De som sitter på bussen og ikke rekker overgangen til neste derimot
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Tror ikke elbilistene i kollektivfeltet på E18 er noe mindre egoistiske enn fossilbilistene på samme vei.
Positive og negative karaktertrekk er temmelig likelig fordelt på alle grupper store nok til  å være statistisk signifikant.

Samferdselsspørsmål berører direkte eller indirekte hele Norges befolkning.
Derfor er enhver og alle i landet meningsberettiget.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kjell Leaf

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:28
Tror ikke elbilistene i kollektivfeltet på E18 er noe mindre egoistiske enn fossilbilistene på samme vei.
Positive og negative karaktertrekk er temmelig likelig fordelt på alle grupper store nok til  å være statistisk signifikant.

Samferdselsspørsmål berører direkte eller indirekte hele Norges befolkning.
Derfor er enhver og alle i landet meningsberettiget.
Dersom kun de som kjører i kollektivfeltet skal ha lov å ha en mening om dette, vil det bli det samme som at kun de som går på sosialtrygt får lov fil å ha en mening om hvor stor trygden skal være. 
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Carl Anton Stenling

Jeg kjører daglig i kollektivfeltet på E18 ved Sandvika og har gjort det så lenge elbiler har hatt tilgang. Pga. køen velger jeg imidlertid å kjøre såpass tidlig at jeg unngår å forsinke bussene.

Slik som påkjøringsrampene er konstruert så innebærer busskøen et vesentlig omdømmeproblem for elbilene. Samtidig er det synd å gi slipp på dette insentivet når vi vet at kollektivfeltet har en vesentlig ledig kapasitet.

Tror krav om passasjer i elbil for å kjøre i kollektivfeltet kl. 7.30-9.00 er det beste kompromisset vi kan oppnå. (Når det er sagt så hadde det vært en smal sak for Vegvesenet å bedre flyten rundt påkjøringsrampene med relativt enkle tiltak.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA