Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke pære sokkel er det på rygge lyspæra? Effekt?

Startet av cstromme, søndag 12. april 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

kjellan

Sitat fra: cirys1 på lørdag 21. mars 2015, klokken 00:58
Sitat fra: krister461 på fredag 20. mars 2015, klokken 20:26
Jeg vil absolutt anbefale momentnøkkel da Teslaen skal ha en god del mer moment enn biler flest. Strammer man som normalt så får man for lite moment (så sant man ikke har stramt for mye tidligere) ;)
Så hva er momentet? De aller fleste drar til for hardt sånn "typisk" hopper på hjulkrysset...  :P
[/quote

175 Nm Har momentnøkkel frå Biltema.
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

cstromme

Da dropper jeg å kjøpe hjulkryss siden jeg har tilgang på muttertrekker, men bør jeg istedenfor plukke opp en momentnøkkel fra Biltema?

Er det en gitt retning på standardekkene, eller går det for det samme hvor jeg plasserer de?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

satheesh.net

Dette er diskutert i mer detaljer i tråden:
Noen som har/skal skifte dekk selv?

Anbefaler deg å ta en titt der også ... ;)

cirys1

Sitat fra: cstromme på lørdag 21. mars 2015, klokken 08:44
Da dropper jeg å kjøpe hjulkryss siden jeg har tilgang på muttertrekker, men bør jeg istedenfor plukke opp en momentnøkkel fra Biltema?

Er det en gitt retning på standardekkene, eller går det for det samme hvor jeg plasserer de?

Jeg hadde ikke brydd meg om momentnøkkel men det må du nesten bestemme selv, det er bare verksteder som bruker momentnøkkel ingen dekksjapper (som jeg har vært hos) alle ber deg ettertrekke, og det er komplett umulig og ettertrekke et moment.. :P

Det er ingen seriøse verksteder som ber deg ettertrekke hjulene etter at de har hatt de av, en momentnøkkel er alltid lurt, men jeg betviler kvaliteten til Biltema på dette området, i tillegg så skal disse kalibreres jevnlig, glemmer man de med moment på en gang så skal de kalibreres etterpå (på gamle jobben var dette hvert år, men det varierer)

Jeg vet ikke på dekkene til TMS men nesten alle sommerdekk har rulleretning, klart merket med pil, dette er selvfølgelig veldig viktig, da mange dekk er konstruert for og drenere i en retning.. :)

Muffinman

Har vært borti 4 typer sommerdekk til Model S. De hadde ikke rulleretning, men må monteres med riktig side ut.

cstromme

Mye motstridende informasjon her. :P
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

cirys1

Sitat fra: cstromme på lørdag 21. mars 2015, klokken 11:09
Mye motstridende informasjon her. :P
He he.. Det blir litt opp til deg selv, hva du ønsker og legge i det..?
Er det en engangsgreie så bruker man det kjipeste utstyret og blir ferdig skal du skru litt på noen andre biler og sånt er det alltid greit med litt utstyr som en muttertrekker, latmannsarm skikkelig jekk osv.. :)

cstromme

Men har jeg muttertrekker tilgjengelig så er det ikke behov for noe annet? Så for meg at det hadde vært greit å sjekke strammingen med et hjulkryss eller noe sånt, men tydeligvis ikke? :)

Noe smøring jeg bør ha på noe sted?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Brede

Les brukerveiledning, bruk hodet og riktig verktøy så er det null problem å skifte HJUL!  ;)

Jeg bruker momentnøkkel og har bestandig gjort det, da jeg fikk bilen tilbake etter skifte av dekk fra en lokal dekksjappe så var momentet på boltene 120Nm som er betydelig lavere enn det som er spesifikasjonen på Model S.
Smører aldri med noen form for kobberpasta, olje eller lignende. Bolter som er oppgitt med momenttrekk skal aldri smøres dersom dette ikke er spesifisert, du vil da oppnå et helt annet moment på bolt enn det som er tiltenkt.

cirys1

Sitat fra: cstromme på lørdag 21. mars 2015, klokken 11:47
Men har jeg muttertrekker tilgjengelig så er det ikke behov for noe annet? Så for meg at det hadde vært greit å sjekke strammingen med et hjulkryss eller noe sånt, men tydeligvis ikke? :)

Noe smøring jeg bør ha på noe sted?

Man bør aldri dra til med muttertrekker, dra av og dra inntil er ikke noe problem, du kan også bruke en stor skralle for og kjenne at det sitter skikkelig, husk og krysstight..

Det er alltid lurt og ha på litt kobberpasta, fåes i spray og tube og koster veldig lite på biltema, det er for at mutterene/boltene ikke skal sette deg så fælt til neste gang..

Og husk for guds skyld og kjenn at det sitter etter at du har kjørt noen mil, 2-4 mil..

cirys1

Sitat fra: cstromme på lørdag 21. mars 2015, klokken 11:09
Mye motstridende informasjon her. :P

Ha ha.. Lykke til, alle gjør det på sin måte tydeligvis.. :P

Muffinman

#26
Bilder av de jeg har i kjelleren for øyeblikket, begge i 245/35-21. Contisport 5p og Michelin Supersport er heller ikke retningsbestemte. Det betyr naturligvis ikke at det ikke finnes sommerdekk som er retningsbestemte, men det er mange år siden jeg har hatt slike. Vinterdekk er i hovedregelen retningsbestemte.

Legger også med et par bilder av hjulmutre som har fått medfart av muttertrekker (på verksted!). Disse er virkelig latterlig skjøre.

cra

Evt. rotasjonsretning og innside/utside er merket på dekket hvis man skal ta hensyn til det. Er vel aller viktigst på piggdekk, slik at du ikke river ut piggene om du setter det på feil veg.

Ellers ser man gjerne på mønsteret hva som er riktig veg de skal rulle; mønsteret er laget sli at det presser vannet ut til sidene når det er vått. Tenkt traktordekk. "Pilene" skel peke frmover når du ser hjulet "ovenfra". Noen dekk har mønster som blir likt/riktig uansett.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dag A.

Dette gjelder BARE dersom du har en P85D.

Du har fått mange gode svar, men en ting kan jeg ikke se er blitt nevnt.

Det har blitt diskutert på forumet tidligere(http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18547.msg303218.html#msg303218), og det kan se ut som om konklusjonen var at 21" sommerdekkene til P85D så kommer dekkene i 245 foran og 265 bak.
Jeg kan enda ikke bekrefte dette da jeg først får bilen min til fredag (med sommerdekk på  :))

Men hvis dette er tilfelle, og dekkene i tillegg har rulleretning (noe veldig mange dekk har - indikert med pil på siden av dekket), så vil hvert dekk ha sin unike plassering.

Du vil ikke kunne flytte rundt på noen av dekkene i det hele tatt.
Og lar du noen "proffe" ta jobben så sjekk selv etterpå.

Jeg lot "Dekk1" skifte mine på en annen bil og der kom det meste ut feil  :(
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA