Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke pære sokkel er det på rygge lyspæra? Effekt?

Startet av cstromme, søndag 12. april 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

cstromme

Planer om å skifte til sommerdekkene i morgen, og jeg har til nå kun skiftet dekk på bil 1 gang.

Skaffet meg en jekk fra Jula som skal tåle 2 tonn (dette burde vel holde, all vekten går jo ikke på jekken?) Var det slik at det var spesifike punkter under bilen som man skulle plassere jekken på?

Skal kjøpe et hjulkryss i morgen, og har fått lånt meg en elektrisk en for å gjøre jobben litt enklere. Noe jeg bør passe på her?

Er det samme hvor jeg setter de originale 19" dekkene? Har de en gitt retning? Hva var anbefalt dekktrykk?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

elbilertilalle

Skal du skifte dekk eller hjul?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

cirys1

Se et par videoer på youtube kanskje.. :P

Fra fleip til fakta et par ting man bør være obs på er blant annet hva skal du bruke en muttertrekker eller hjulkryss..
Skal du bruke hjulkryss så MÅ du løsne boltene mens bilen står på bakken det samme med stramming, med muttertrekker er det ikke så nøye med dette.

Bilen Må stå på et plant underlag, en kombinasjon av dette og hjulkryss med bilen hevet kan bety katastrofe.

IKKE gå under bilen eller sjekk noe annet uten og sikre med bukk..

Andre småting er kobberpasta, ettertrekking osv. (hadde jeg vært proff så hadde jeg anbefalt momentnøkkel men det har  jeg aldri brukt til dette formålet og det har gått fint i nesten 20 år) :)

Lykke til..

krister461

Jeg vil absolutt anbefale momentnøkkel da Teslaen skal ha en god del mer moment enn biler flest. Strammer man som normalt så får man for lite moment (så sant man ikke har stramt for mye tidligere) ;)

GeirHM

På min gamle mæsj lærte jeg at dette setter jeg bort. Til fagfolk. Ikke til det lokale bilvaskeriet heller, nei. Og med nittentommere og bil i aluminium  (har du kjent hvor lett det er å krølle sammen en lettølboks?) som i tillegg veier over to tonn, vel de hundringsene er en vel anvendt investering. Jeg kan heller skru sammen noen flere flatpakker fra ikea. Du kan få min hjultrekker fra biltema. Den ødela mange bolter før jeg skjønte min begrensning. Jeg har til og med seriøst vurdert å ta i bruk denne morsomme ordkonstruksjonen som noen må ha tjent seg rik på: dekkhotell. Lykke til!

Muffinman

Bruk 21mm av god kvalitet, og vær forsiktig med mutrene. De har en kappe av simpelt blikk som ødelegges lett.

BMW850

Skifte dekk gjøres som man alltid har gjort, ikke noe nytt. Bare husk på å aldri dra til med muttertrekker, kun med håndkraft. (eller momentnøkkel)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

Ja og du må alltid entre gjengene med fingrene før du skrur med muttertrekker, jeg har "brent meg på det engang ( eller var det en kompis av meg, lol) skaper bare masse ekstraarbeid som og gjenge opp på nytt og slikt..  :P
Og når jeg skriver skru til så betyr det inntil...

Muffinman

Ikke bruk muttertrekker på disse. De blir ødelagt.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på fredag 20. mars 2015, klokken 21:36
Ikke bruk muttertrekker på disse. De blir ødelagt.
Hva blir ødelagt?? Muttertrekker er kanskje det det aller beste verktøyet som fins visst du skrur litt oftere enn og bare legge om hjulene..  :)

Muffinman

Svaret finner du i innlegget mitt lenger opp.

Høgis

#11
Antagelig unødvendig å nevne, men ikke glem og sette bilen i "jack mode"  og sett jekken på "stiplet"/merket felt
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

BMW850

Muttertrekker er greit til å løsne men dra til for hånd for å gjenta meg sjøl ennå en gang!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

Sitat fra: krister461 på fredag 20. mars 2015, klokken 20:26
Jeg vil absolutt anbefale momentnøkkel da Teslaen skal ha en god del mer moment enn biler flest. Strammer man som normalt så får man for lite moment (så sant man ikke har stramt for mye tidligere) ;)
Så hva er momentet? De aller fleste drar til for hardt sånn "typisk" hopper på hjulkrysset...  :P

amund

Kjøp riktig pipe og en latmannsarm, da får du god kontroll, og når du løsner kjenner du cirka hvor hardt du må dra til til slutt. Hjulkryss er søppel!

Muttertrekker er fint det og, men du må bli kjent med den, dra over alle muttrene for hånd til slutt for å være sikker på at du er enig med trekker'n. Entre muttrene for hånd så du ikke drar de på skjevt.

Momentnøkkel på dette blir som å Leie inn Buzz Aldrin til å skyte opp nyttårsraketter :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA