Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reell batterikapasitet

Startet av LMOR, søndag 12. april 2015, klokken 22:18

« forrige - neste »

LMOR

Den nye tyske prislisten sier fremdeles 21.6 nominell og 18.8 utnyttbar.

Spørsmålet er da om det er den % vise utnyttbare kapasiteten som er utvidet, eller om de har laget en mer dynamisk utnyttelse av det som er mulig, altså når jeg får 20.0, så er batterikapasiteten 23.0?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#76
LMOR:
Et spørsmål jeg har stilt meg er hvordan man beregner max batterikapasitet. Hos meg så er max kapasitet avlest alltid konstant mellom ladningene. Ved neste lading får jeg nye tall. Max jeg har sett er 19.1, minimum 18.3. Det mest vanlige jeg ser er 18,7-18,9.
Så spørsmålet er, hvordan beregnes MAX ?
Nå stopper vel ladingen ved en gitt spenning på Li-on batterier. Kalkulerer man da hvor mye energi man har tilført batteriene under ladingen, plusser det på det batteriet allerede har, eller bruker man "chips" i hver modul ?

Man tar neppe hensyn til batteriet evne til å levere fra seg denne effekten. Den vil variere med batteritemperatur. Jo lavere den er, jo større er batteriets egen indre motstand. Hos meg varierer aldri max kapasitet avlest, med temperatur etter ladingen. Leser jeg 18.9 etter lading, er den fremdeles 18.9, enten temperaturen går ned eller opp.

Så spørsmålet kan stilles, er variasjon i max på batteriet mer en funksjon av algoritmen som måler, enn virkelig kapasitets endring ?
Et batteri skal svekkes over tid og bruk, så reelt skulle man se en gradvis svekkelse av max.

LMOR

Gode spørsmål. Jeg har ikke svar. Har du gammel software?
Jeg har stort sett alltid 19,8 eller 19,7.
Det jeg har sjekket mange ganger nå, er at jeg faktisk får ut det som står der, så jeg tror det er reelt.
Jeg har konsekvent høyere kjørelengde nå enn jeg hadde på samme temperatur i fjor, med samme kjøremønster.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#78
LMOR:
SW fra ifjor
I001-14-11-502

Vel, en ting er i hvertfall sikkert. Batteriet ditt får ikke fysisk høyere kapasitet med bruk. Så da må forklaringen være at enten regner SW anderledes, eller så tillater man mer av batterikapasiteten brukt.

LMOR

#79
Enig, og det ligger mye informasjon ute på nettet  om at det siste faktisk har skjedd. Har sett det selv nå på 3 biler. Så få deg ny software så ser vi hvordan det går hos deg.

Men de kan ha frigitt mer ift helsen til batteriet, i stedet for tidligere fast ca 18.8, det var poenget. Nominelt er batteriet på 21.6, men kanskje det kan går opp til 23?, slik at 19.8 blir som 18.8 vs 21.6.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

rth

Vi har snart hatt bilen i ett år, og runder snart 30 000 km.

I går kom madammen hjem fra jobb, (90km), og hadde for første gang brukt under halv "tank". Det lover i hvertfall godt for levetiden til batteriet, at vi overhode ikke merker noe reduksjon i kapasitet i løpet av første året. (Vet den ikke er vitenskaplig. :) )

moonbuggy

Bra,

Rundtur idag med 3 korte stopp, totalt 67 km i by og bynære strøk - brukt 33% av batteriet, 67 prosent igjen.
Det skulle faktisk bety over 200km på en lading. (8,9 på siste rundtur i dag).

TM

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:00
Bra,

Rundtur idag med 3 korte stopp, totalt 67 km i by og bynære strøk - brukt 33% av batteriet, 67 prosent igjen.
Det skulle faktisk bety over 200km på en lading. (8,9 på siste rundtur i dag).
Dette høres lovende ut. Planlegger en tur fra Asker til Rødberg (154 km) i august når jeg får min i3. 200 m høydeforskjell. Høres det realistisk ut i ECO + og tørr vei ?  Må jeg regne med at en ny biler trenger noen ladesykluser før batteriet får full kapasitet ?

moonbuggy

Det bør gå i 15+ og uten AC...

Olemann


Du er nok på grensen her, du må i alle fall klare styre høyrefoten fra Asker til Drammen + på de kjappe strekkene til Kongsberg.  Hastighet over 80 spiser strøm.  Samme gjør høydemeter gal vei. Om det i tillegg er kjølig/kveld/natt så tror jeg du lett vipper over gal side her.....

Sitat fra: TM på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:17
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:00
Bra,

Rundtur idag med 3 korte stopp, totalt 67 km i by og bynære strøk - brukt 33% av batteriet, 67 prosent igjen.
Det skulle faktisk bety over 200km på en lading. (8,9 på siste rundtur i dag).
Dette høres lovende ut. Planlegger en tur fra Asker til Rødberg (154 km) i august når jeg får min i3. 200 m høydeforskjell. Høres det realistisk ut i ECO + og tørr vei ?  Må jeg regne med at en ny biler trenger noen ladesykluser før batteriet får full kapasitet ?

TM

Tenkte å kjøre med hatt  ;). Hvis jeg kan unngå en saktelading underveis ved å redusere hastigheten med 10 %, så kommer jeg raskere fram til Rødberg. De 15 km jeg da må "ta igjen" vil jeg bruke ca 15 minutter på, men vil kreve en ladestopp på ca 45 minutter. Fortum har lovet en hurtiglader i Kongsberg (Moane) i august / september, så da blir denne turen uproblematisk med normal fart.

moonbuggy

Det ble et par nye turer i kveld på samme lading, litt kjøligere og overskyet. Status nå er 109km kjørt og 46% igjen på batteriet. Fremdeles skulle det gi over 200km.

Ferry

TM, du kan ikke legge inn en liten stopp på et kjøpesenter på Kongsberg da? Jeg ladet i kjelleren på et senter der i vinter (Berja senter). Jeg tror turen din er akkurat i grenseland for hva som går, og da kan det hende en time saktelading er det lille som trengs for å nå fram. Gjør noen innkjøp eller ta en matbit.

Sirka

#88
Sitat fra: TM på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:17Planlegger en tur fra Asker til Rødberg (154 km) i august når jeg får min i3. 200 m høydeforskjell. Høres det realistisk ut i ECO + og tørr vei ?  Må jeg regne med at en ny biler trenger noen ladesykluser før batteriet får full kapasitet ?

Jeg kjørte dette strekket i fjor sommer (du kan lese om det i tråden min "Bergen-Oslo ..."). Jeg ladet til 100 % i Drammen, men hadde ikke tjangs til å nå Rødberg uten et pitstop i Kongsberg. Ladet der en times tid, og kom fram til Rødberg med 9 km i rest (hvis jeg husker rett) ... Men da kjørte jeg i EcoPro med AC, altså - så mulig du har marginene på din side hvis du kjører i EcoPro+.
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

TM

Takk for gode råd. Jeg skal gi en rapport når jeg har tatt turen. Har god trening i å kjøre økonomisk i trilling med boblejakke på  ;)
Nå leste jeg en test hvor NAF kjørte 182 km med i3 med blandet kjøring. Det gir jo håp. Har også gjort noen observasjoner av kontakter på veien. Ved Flesberg e-verk fant jeg mange Schuko stikk, og i Rollag har politiet en del. Planen er å ta en stans på en av disse stedene og få på en kwh eller to.
Er litt bekymret over at Sirka ikke klarte Drammen - Rødberg 128 km uten pitstop i Kongsberg, men det er jo mange faktorer som påvirker rekkevidden.
Turen blir nok i uke 32 etter at jeg har fått min 2016 modell.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA