Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reell batterikapasitet

Startet av LMOR, søndag 12. april 2015, klokken 22:18

« forrige - neste »

LMOR

Sjekket batterikapasiteten i dag til 19.6. Ser flere har sett at det varierer over tid/temperatur gjennom året, så det betyr ikke at batteriet er blitt dårligere. Tror maks noen har sett er 19.9. (maks skal visstnok være 19.8 ). Har nå brukt bilen i 1 år. I verste fall har jeg da mistet ca 1% etter 1 år. Ladet hver natt og ofte flere ganger til dagen. Altså satt i laderen minst 500 ganger. Omregnet er det vel ca 120 fulle sykler.

Spørsmålet er hvorfor en fulllading i dag var oppgitt til 19.2, når jeg trodde 100% var 18.8?
Betyr det at det tar noen år, så er batterikapasiteten redusert til 18.8, som da vil være positivt for statistikken til BMW  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Hvordan sjekket du kapasiteten?

02jan

Og er kapasitet = netto ? 

Eller viser den brutto , som burde være ca 22.5. ?

Min viser andre tall enn du har - men jeg skal dobbelsjekke i morgen tidlig , når bilen er 100% ladet.

* og for å gå ut av service meny , fant jeg ingen annen måte , enn å sku av "motor" , gå ut av bil, lukke dør og låse.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Sitat fra: 02jan på fredag 20. mars 2015, klokken 20:20
Og er kapasitet = netto ? 

Eller viser den brutto , som burde være ca 22.5. ?

Min viser andre tall enn du har - men jeg skal dobbelsjekke i morgen tidlig , når bilen er 100% ladet.

* og for å gå ut av service meny , fant jeg ingen annen måte , enn å sku av "motor" , gå ut av bil, lukke dør og låse.
Det er det samme jeg lurer på. Men siden det står flere steder at maks er 19.8, så må det være det som er satt av til aktivt område, altså netto. Skal sjekke neste gang jeg "kjører nesten tom", men antar at de 0,4 som var differansen min i dag er et buffer de har for sikkerhetsskyld, og at når bilen sier 0%, så er det litt igjen, slik at netto som vi kan bruke er 18.8?
Det går fint å kjøre med Service menyen aktiv :-)
Har heller ikke funnet noen annen måte å skru den av.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Ja, antar at det er netto/tilgjengelig kapasitet.

Etter sjekk på nettet (og ikke litt overfladisk hoderegning) , ser det ut til at Max kapasitet/brutto er på 21,6.

Min viser nå med 75% ladet, kapasitet på 18.8 .
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Driver på i 2 parallelle tråder, og så noe interessant nå. Nå står det at maks er 19.6, den er 99% ladet, og har 19.6 i kapasitet.
Det kan vel tyde på at den lader opp til maks, og taper seg litt, men rapporterer 100% til den er nede i 18.8. Det kan stemme med at jeg noen ganger har kjørt 1km inkl varmeapparat, og den står fremdeles på 100%
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Hvordan sjekker dere kapasitet?
Og kanskje oppgi kjørte kilometer i tillegg til alder på bil. Evt om hurtiglading utføres hyppig, hvis det påvirker verdien noe.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Du må inne i service menyen på eget ansvar. Jeg har kjørt 12000 på 12mnd. Ladet så mye jeg klarer, men bare testet hurtiglading noen få ganger. Ser at flere som har sjekket dette ofte, har sett at maks går opp og ned, slik at det ser ut til at de ikke har tapt noe effekt på 1 år. Ser ut som det det bedre ut om sommeren, så vi får se om jeg kommer opp igjen på 19.8.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SE

Her er mine tall
Kjørt 31261km,
13.08 Batt Kap 19.5
13.09 SOC 99%
13.10 18.8
Jeg lader stort sett med 16A.

LMOR

Min var på 19.7 i dag. Disse tallene viser at batteriet holder seg bra, SE som er 1/3 på vei ut i garantitiden, har worst case 1,5% redusert kapasitet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Har du siste SW versjon SE?
Jeg testet på en annen i familien i dag, og den var maks 17.7  :(
Men leste er sted at det var en SW versjon som utnyttet batteriet mindre. Får håpe det er det som er problemet. Andre som har ca 17.7?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SE

#11
Sitat fra: LMOR på lørdag 21. mars 2015, klokken 14:09
Har du siste SW versjon SE?
Jeg testet på en annen i familien i dag, og den var maks 17.7  :(
Men leste er sted at det var en SW versjon som utnyttet batteriet mindre. Får håpe det er det som er problemet. Andre som har ca 17.7?
Vet ikke hvordan jeg tester SW versjon. Men den ble oppdatert ca 1.2.2015 etter en 'drivetrain'/full stopp.  >:( Det ble sagt at det var kommet ny softwareupdate til bilen i slutten av januar.
Bilen hadde fra tidligere august/sept. 2014-  oppdateringene. Tror den var inne enda engang høsten 2014. Fortrengt detaljer...
Spørsmål: Er det noe avvikende forbruksmønster på den med 17.7?  Lite bruk?.  Min kan man trygt si har et særdeles regelmessig bruksmønster, med pendler-distanse på 80km en vei.  Lader i hver ende med 16A, 4 dager pr  uke.
Edit/add:  Fant forøvrig denne infoen:
http://www.goingelectric.de/forum/bmw-i3-allgemeines/sw-version-i001-15-03-501-t9505.html#p176892

LMOR

#12
Den blir brukt mindre, men det bør vel ikke ta knekken på batteriet. Får sjekke SW versjon på den. Høres ut som du har samme som meg.

Ellers ser jeg andre steder at maks kapasitet er avhengig av temperaturen. Denne bilen var relativt kald, og ikke fulladet.

Min hadde det jeg tror er optimal temperatur, og var nettopp fulladet. Siden flere rapporterer at kapasiteten endres over tid, så er det ikke sikkert 17.7 var en relevant avlesning.

Men denne tyder på at SW oppgradering er nødvendig, og kanskje mer, siden han har byttet "Batterimanagement":

Bateriekapazität ist nun wieder auf 19,5 - 19,8 kWh. Vor dem Update: zwischen 17,8 und 18,6 kWh. Also perfekt. Reichweitenplus: bis zu 10% mehr,im günstigsten Falle.
Anmerkung: Bei mir wurde das "Batteriemanagement" getauscht. Also weiß ich nicht, ob Software oder Hardware oder beides die Ursache waren. Jetzt geht es jedenfalls wieder!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Har fått oppklart dette. Det er en SW feil, men det er visstnok bare visningen som er feil, rekkevidden blir ikke redusert. Siden dette er en meny en normalt ikke går inn i, så ordner dette seg neste gang en er inne for noe annet.  Det holder vel å sjekke dette en gang i året for de spesielt interesserte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/03/23/2146/Elbil/prisen-p-elbil-synker-raskt
Overskriften i den artikkelen er litt misvisende, det essensielle er at at batterier til elbiler blir stadig billigere.
Her snakkes det om 1300 svenske kroner pr. kwt i 2020. Når man samtidig pakker mer energi pr. volum og vekt, så gir det håp for oss med noe eldre I3 i 2020. Kanskje kan vi innstallere et nytt 30 kwt + batteri , for under 50.000 kroner i 2020 ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA