Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reell batterikapasitet

Startet av LMOR, søndag 12. april 2015, klokken 22:18

« forrige - neste »

Olemann

#60
Uten å ha data for dette for hånden så høres 80-90% energi tilbake ved regen veldig høyt.  Husk at dette er en  lang prosess som omfatter både produksjon fra bevegelse til strøm  i motor/dynamo, overføring til batteri, lagring i batteri, uttak fra batteri, overføring tilbake til motor og omsetting fra strøm til bevegelse i motor......

Men; spennende om noen får testet dette ut i praksis!

Andre lurer på det samme ser jeg:  http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=750

Griffel

#61
Sitat fra: Olemann på tirsdag 07. april 2015, klokken 21:05
Uten å ha data for dette for hånden så høres 80-90% energi tilbake ved regen veldig høyt.  Husk at dette er en  lang prosess som omfatter både produksjon fra bevegelse til strøm  i motor/dynamo, overføring til batteri, lagring i batteri, uttak fra batteri, overføring tilbake til motor og omsetting fra strøm til bevegelse i motor......

Men; spennende om noen får testet dette ut i praksis!

Andre lurer på det samme ser jeg:  http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=750
Husk på at når jeg sier 80-90% var det som er gjenvindbart til batteriet. Altså motor som generator, lader til batteri. Det øvrige var allerede trukket fra siden de tapene er der bestandig.

Dersom du kjenner forbruket ved konstant hastighet på flat vei kan virkningsgraden batteri til hjul estimeres med nogenlunde nøyaktighet.

Eksempel 80km/t flat vei "standard konditions" BMW i3 1500kg krever 1kWh/mil (8kW) er da forbruket 1,2 (momentant 9,6kW) blir virkningsgraden 1/1,2=0,83. Hva du kan få fra BMW display av momentan effekt vet ikke jeg.

Så kan nøyaktigheten bedres med justering fra "standard konditions" og et større antall målinger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Larser

Fikk min i3 på tirsdag denne uken og er produsert i uke 10. Gikk inn i servicemenyen og der sto det 19,3kwh, noen forklaring hvorfor denne er høyere enn de fleste her inne?

LMOR

Sitat fra: Larser på torsdag 09. april 2015, klokken 15:58
Fikk min i3 på tirsdag denne uken og er produsert i uke 10. Gikk inn i servicemenyen og der sto det 19,3kwh, noen forklaring hvorfor denne er høyere enn de fleste her inne?
Sikkert fordi du har nyere software. Min 1år gamle bil ligger på 19.8  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Larser

Sitat fra: LMOR på torsdag 09. april 2015, klokken 16:01
Sitat fra: Larser på torsdag 09. april 2015, klokken 15:58
Fikk min i3 på tirsdag denne uken og er produsert i uke 10. Gikk inn i servicemenyen og der sto det 19,3kwh, noen forklaring hvorfor denne er høyere enn de fleste her inne?
Sikkert fordi du har nyere software. Min 1år gamle bil ligger på 19.8  ;D


Men jeg har ikke den nyeste, der man skal kunne lese av SOC, hvordan får man den?

LMOR

Sitat fra: Larser på torsdag 09. april 2015, klokken 16:09
Sitat fra: LMOR på torsdag 09. april 2015, klokken 16:01
Sitat fra: Larser på torsdag 09. april 2015, klokken 15:58
Fikk min i3 på tirsdag denne uken og er produsert i uke 10. Gikk inn i servicemenyen og der sto det 19,3kwh, noen forklaring hvorfor denne er høyere enn de fleste her inne?
Sikkert fordi du har nyere software. Min 1år gamle bil ligger på 19.8  ;D
Men jeg har ikke den nyeste, der man skal kunne lese av SOC, hvordan får man den?
Jeg har heller ikke den. Og noe sier at det er kun i USA de viser SOC med den nye versjonen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Larser:
Har du eksportert profilen via minnepinne og lest ut SW versjon ?

Larser

Hvordan leser man av den på pc? Evt hiver den over på minnepinne?

moonbuggy

Gå inn på innstillinger(i bilen) og bla deg ned til profiler.
Stikker du så en minnepinne i USB porten kan du eksportere din "kjøreprofil" til denne.

Via en datamaskin og et tekstprogram leser du profilen. Det meste er i uleselig format, men øverst finnes SW versjon leselig.

moonbuggy

Når det gjelder batterikapasitet over tid er det ganske interessant å les denne bloggen fra erfaringen med activeE (forløperen for I3).
http://insideevs.com/understanding-battery-capacity-loss-from-a-four-year-bmw-electric-trial-veteran/

Testbilen hans ble ladet over 1000 ganger og kjørt 70000 km i løpet av de 15 månedene.

Batterikapasitet tapte seg ca. 8% i løpet av disse 1000 ladingene.

Ser man på grafen skjer det meste i løpet av noen svært varme dager sommeren 2012. Så det er nærliggende å anta at høy temperatur virkelig "suger" kapasitet.


LMOR

Jeg tror ikke denne kurven er relevant for i3. Dette er erfaringen de har bygget på, og kapasitetsinfo som lå åpent i Ective E er nå skult i Service menyen. Jeg har også vist hvordan jeg kom tilbake fra 18,3 og opp til 19,8 igjen (1 år uten tap). Det er ikke sikkert den muligheten lå i Active E osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Spørsmålet er jo om du har det, eller om det er SW versjoner som "leser" batteriet anderledes. Jeg lurer jo litt på hvorfor max. kapasitet varierer som den gjør. Batteriet blir jo ikke "bedre", ergo er det avlesningen som varierer.
Kanskje er det rett og slett "sikringsmarginene" som flyter litt.

Når EPA måler kapasitet under testene man gjør, så tapper man batteriet fysisk. Det er eneste sikre måten å måle kapasitet på.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 10. april 2015, klokken 12:27
LMOR:
Spørsmålet er jo om du har det, eller om det er SW versjoner som "leser" batteriet anderledes. Jeg lurer jo litt på hvorfor max. kapasitet varierer som den gjør. Batteriet blir jo ikke "bedre", ergo er det avlesningen som varierer.
Kanskje er det rett og slett "sikringsmarginene" som flyter litt.

Når EPA måler kapasitet under testene man gjør, så tapper man batteriet fysisk. Det er eneste sikre måten å måle kapasitet på.
Dette har jeg beskrevet i en annen tråd (eller tidligere i denne). Grunnen til at kapasiteten varierer, er at temperaturen varierer, + at en spesielt ved hurtiglading, registrerer at en celle når 100% raskere enn en annen. Da "låses" den kapasiteten av sikkerhetsmessige grunner, og du får totalkapasiteten du da har. Slik kan kapasiteten jobbe seg nedover, og en må følge prosedyren jeg har beskrevet for å gradvis bygge opp igjen maks tillatt ladning i løpet av 12 timer etter fulladet bil.
Hvis du ikke kan stole på mine målinger, kan du heller ikke stole på tabellen du limte inn, fordi den er basert på samme type målinger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Det med hurtiglading er greit. Likeså temperatur. Allikevel så har jeg avlest maks hos meg på 18,9 kwt. Etter en halvtime, uten lading, uten å ha brukt bilen og samme utetemperatur  så er "ny" maks 18,6 kwt.

Jeg skjønner ikke annet enn at det da er SW som beregner litt "anderledes", med utgangspunkt i sensoravlesningene.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 10. april 2015, klokken 14:29
Det med hurtiglading er greit. Likeså temperatur. Allikevel så har jeg avlest maks hos meg på 18,9 kwt. Etter en halvtime, uten lading, uten å ha brukt bilen og samme utetemperatur  så er "ny" maks 18,6 kwt.

Jeg skjønner ikke annet enn at det da er SW som beregner litt "anderledes", med utgangspunkt i sensoravlesningene.
Nettopp, dette vises ikke rett før versjonen som kom i januar, på din bil!
(så er det noen som påstår at du også "får tilgang" til den ekstra kapasiteten, mens andre mener det bare er visningen som rettes opp. Det finner vi ikke ut før noen med riktig visning kjører bilen tom, og ser om det skjer når det er 5-10% igjen, eller når det er 0%)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA