Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av Olemann, søndag 12. april 2015, klokken 21:05

« forrige - neste »

Ko_deZ

NG seter, og det faktum at jeg nok aldri noen gang i fremtiden vil kunne ta meg råd til å kjøpe en ny bil med 700Hk her til lands. Det kan umulig gå mange årene før det kommer avgifter på slikt.

turfsurf


Sitat fra: MeTesla på lørdag 21. mars 2015, klokken 18:56

Godt det er to av de og 8 års garanti :)

Motorredundans er det ikke mange personbiler som kan skryte av. Men tror ikke jeg hadde vært veldig happy med Model S med forhjulstrekk og 188 hester...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Thor2014

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 19:00

Sitat fra: MeTesla på lørdag 21. mars 2015, klokken 18:56

Godt det er to av de og 8 års garanti :)

Motorredundans er det ikke mange personbiler som kan skryte av. Men tror ikke jeg hadde vært veldig happy med Model S med forhjulstrekk og 188 hester...
Jeg tror du ville vært mer enn happy.
Stå nattestid litt utenfor sentrum i regn så hadde det vært helt ok for meg for en kortere periode  :D

fonberg

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 21. mars 2015, klokken 19:30
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 19:00

Sitat fra: MeTesla på lørdag 21. mars 2015, klokken 18:56

Godt det er to av de og 8 års garanti :)

Motorredundans er det ikke mange personbiler som kan skryte av. Men tror ikke jeg hadde vært veldig happy med Model S med forhjulstrekk og 188 hester...
Jeg tror du ville vært mer enn happy.
Stå nattestid litt utenfor sentrum i regn så hadde det vært helt ok for meg for en kortere periode  :D

Noen som har sett harde fakta på at en D fortsatt kan kjøres med bare en drivlinje intakt?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Dennis

Ja den kan det. Har vært 2-3 tilfeller om folk på tmc forumet hvor motoren foran har sluttet å fungere. Får melding om at motor foran er ute av drift og bilen trenger service. Men kan helt fint kjøres :)

jazzwheel

Så det er altså den nye motoren foran som konker og ikke den gamle klunkeskrapefisekladden bak?

Dennis

Årsaken var en ledning til motoren som lå feil på tidligere biler og lagde problemer. Ligger et service dokument på det.

RaBalder

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 21. mars 2015, klokken 20:49
Ja den kan det. Har vært 2-3 tilfeller om folk på tmc forumet hvor motoren foran har sluttet å fungere. Får melding om at motor foran er ute av drift og bilen trenger service. Men kan helt fint kjøres :)
At det har vært et par tilfeller der en fungerende motor har berget en slik at en for egen motor kan kjøre til service-center betyr ikke at man kan regne med å være så heldig hver gang.

Om noe tannhjul skulle kile seg slik at f.eks. en aksel står bom fast så er det kanskje bedre å få tak i en bergingsbil.

Tuxedo

#23
Valgte P85 fordi jeg da får brukt bremsene oftere. ;)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

amund

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 19:00

Sitat fra: MeTesla på lørdag 21. mars 2015, klokken 18:56

Godt det er to av de og 8 års garanti :)

Motorredundans er det ikke mange personbiler som kan skryte av.

Lykke til med redundansen når et lager har kilt seg, ei tann er knekt og kiler seg mellom kronhjul og pinjong, eller diffen har rast. Det er ganske få (ingen?) mekaniske feil i den drivpakka som lar deg kjøre videre med motor nr. 2. Elektroniske feil tja, kanskje, avhengig av hvordan softwaren er lagt opp. Misforstå meg rett, D er KULT men redundans er ikke et av argumentene. (Min personlige mening)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Dennis

#25
Har til nå ikke hørt om noen tilfeller på Tesla hvor lager har skilt seg osv.
Feilen som var på de tidligere hvor det ble slakke og til slutt smalt så trillet bilen likevel fritt og man hørte at motoren gikk rundt men ikke noe kraft til hjulene. Og man kunne derfor kjørt videre med den andre motoren.

Hvis det ryker i fart og det kiler seg kan det fort bli helt andre ting man bør bekymre seg over enn om man kan kjøre videre på en motor.

Krishell

Det vil aldri kile seg fast. Mulig i svært lav hastighet på ren is. Jeg har rast minst 110stk bakaksler av ymse slag i mitt liv. Løse pinjonger.. lager ras..  sprekte hus i seigherdet jern.. knuste drev..  det ender alltid opp med "fri" :) det er ikke som på tegnefilm. uansett vil det aldri løsne tenner ifra drivlinjen til en tesla. det er ikke som en bakaksel med vinkel på pinjongen.

Rezrov

Har vel egentlig ikke råd til en Tesla, men alternativene blir like dyre over tid pga bompenger og driftsutgifter (vil spare rundt 50K i året med elbil og det er en halv million over ti år), og det var ingen andre elbiler med rekkevidde jeg ønsket meg.

Så når man for en gangs skyld skal kjøpe noe såpass dyrt og fint kan man like godt gjøre det skikkelig og ikke nøye seg med det nest beste og siden angre på at man misbrukte den ene sjansen man fikk til å velge fra øverste hylle. Senere er det ikke sikkert at de er avgiftsfrie lenger, og da vil de være langt utenfor min rekkevidde.

En bil med 700 Hk var bare litt for fristende til å la være. På fredag finner jeg ut om det var verdt det.

Gleder meg.

amund

Sitat fra: Krishell på søndag 22. mars 2015, klokken 09:33
Det vil aldri kile seg fast. Mulig i svært lav hastighet på ren is. Jeg har rast minst 110stk bakaksler av ymse slag i mitt liv. Løse pinjonger.. lager ras..  sprekte hus i seigherdet jern.. knuste drev..  det ender alltid opp med "fri" :) det er ikke som på tegnefilm. uansett vil det aldri løsne tenner ifra drivlinjen til en tesla. det er ikke som en bakaksel med vinkel på pinjongen.

Jeg vet ikke hvilken tegnefilm du har sett, men har du virkelig rast 110 stk bakaksler, og på samtlige kunne du taue bilen hjem mens girkassa sto i gir og hjula trilla fritt rundt? Jeg har ikke rast mer enn 2-3 differ, men enten var det et planethjul som mista ei tann, tanna havnet mellom kronhjul og pinjong og etter det stod alt dønn fast. Eller pinjonglagre på tur, det rister som et H helt til du ikke tør å kjøre lenger.

Jeg vet at det ikke er vinkel på pinjongen i Tesla'n. Uansett, DU-havari kommer av lagerhavari som fører til tenners gnissel med tilhørende spon og deler og/eller splines mellom motor og gir, jeg klarer ikke å se for meg at om det først havarerer skjer det så elegant at alle deler og spon går UT av kassa, og at hjul og motoren fortsatt kan stå og spinne i 100 000 rpm uten at noe annet går ad dundas, motoren vil jo like herlig få strøm når du gasser.

At det er mulig ved et havari og ta ut kassa, åpne den, plukke ut løse deler, koble ut motoren og så sette det sammen igjen er jeg med på... men klarer ikke helt å se at det er en praktisk løsning :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Krishell

Det er støpejern i 99% av de små planethjulene. Så de lager bare skader når de seiler igjennom mellom kronhjul og pinjong. Har hendt det har løsnet så mye at bilen kun gikk bakover. Men det løser man bare ved å bruke clutchen.  Ja jeg har rast så mange. Kjørt Volvo og BMW.  har med sikkerhet vært med på alle typer ras som kan skje der bak. Ikke sjangs i H at litt jern klarer å stoppe kreftene ifra motor og svinghjul når clutchen plutselig biter. Da må man stå på bremsene også hehe. Men ang tesla, så får aldri denne motoren rykk og napp som en bil med clutch. Men har de slark noe sted så blir det jo litt på samme måte. Men forskjellen er at du aldri får opp forskjellige turtall. Er jo dette som gjør at biler med automat sjelden raser annet enn planet hjulene. Men de som har slark. Har dere prøvd å høre etter lyden med bilen på løftebukk?  Jeg skjønner ikke hvordan de klarer å skape slark i noe annet enn splinsen. Fra motoren til drevene. Eller til stikk akselené.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA