Levering halvveis inn i året - avgifter?

Startet av OnlyOne, torsdag 19. mars 2015, klokken 21:39

« forrige - neste »

OnlyOne

Når jeg først fikk tenninga på Tesla, så var jeg rimelig rask med å bestille. Årsaken er at jeg ville få levert bilen før revidert statsbudsjett blir vedtatt og iverksatt, i tilfelle noen skulle finne på å innføre avgifter på kjøp. Ved bestilling så ble jeg forespeilet levering i mai.

Vel hjemme, så bar det inn på nettet å aksepetere betingelsene for deretter å bekrefte bestillingen her om dagen. Vips så ble leveringen endret til juni, noen steder står det sent i juni. Nedtur! :(

Nå ser jeg for meg dårlig søvn i tre måneder. Litt ytterlige forsinket levering og (overraskende?) innføring av avgifter i revidert nasjonalbudsjett og dermed går drømmen i vasken. Hva sier dere - har jeg grunn til å miste nattesøvnen?
Kan noen beroligge meg med noe?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Tuxedo

Det er ingenting som tyder på at de gjør noe som helst med avgiftene i revidert.  Slapp av, og gled deg til bilen.

Muffinman

Havebigfun

det kommer ikke noe før tidligst 010715- resten er uansett spekulasjon.

TeslaK

Temmelig sikker på at det blir 8-15% moms på elbil og reduksjon i avgifter på hybrider.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Tai

Endringer i elbilpolitikken blir ikke gjeldene før 01/01 - 16 så du/dere kan trygt slappe av:-)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Elbilsalget-passerer-snart-grensen-pa-50000-Na-kan-fordelene-sta-for-fall-7931969.html

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

sigurdi

Testa pusher og ut biler kvartalsvis, så mars og Juni er måneder med mest utleveringer over seas. :-)
Tesla ønsker ikke å ha din bil i transit i overgangen Q2 og Q3 om de kan slippe.  He he
Horten
Model X90D (18.03.17)

Sulle

Hvis du venter med å registrer bilen til 1. juli sparer du over 217,50 kr i årsavgift   ::)
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

laumb

MVA kan de teoretisk endre "over natten".
Dette da elbiler ikke er fritatt for mva, men satsen er satt til 0%.
Ergo er det et pennestrøk å heve denne.

Til ettertanke..

Muffinman

Sikker? Fra merverdiavgiftsloven og stortingsvedtak:

cra

Dette er engangsavgift, ikke merverdiavgift (mva/"moms").
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Nå må du lese ordentlig. Første utdrag er fra merverdiavgiftsloven, og det står helt tydelig at det er fritak fra merverdiavgift.

Andre utdrag omhandler riktignok engangsavgift, men er tatt med her kun fordi merverdiavgiftsloven henviser til dette stortingsvedtaket med tanke på hvilke typer kjøretøy som er omfattet av §6-6 i mva-loven.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA