Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Firmware 6.2

Startet av Torn, lørdag 11. april 2015, klokken 22:44

« forrige - neste »

Torn

 Dagens overraskelse kom når jeg sjekket ligningen for 2014.

Der påstår Skatteetaten at en Think fra 2000 har en verdi (formue) på 27.000    :o
I selvangivelsen satte vi selv verdien mye lavere mht og begrunnet det med teknisk stand, batteri og muligheten for service....

Har jeg gått glipp av noe eller er verdien så høy???

I så fall må jeg vurdere om det er riktig å plukke deler av den ene før den leveres iløpet av våren... (har fortsatt 2 stk i drift)
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

kaiat

Ligningsverdien på biler er ikke det samme som markedsverdi. Skatteetaten tar utgangspunkt i bilens pris som ny og deretter bruker en prosentsats etter bilens alder. På din 2000-modell regnes det 15% av nybilpris.

På veteranbiler over 30 år derimot kan skatteetaten bruke markedsverdi.

elektrolux

Sitat fra: kaiat på torsdag 19. mars 2015, klokken 23:39
På veteranbiler over 30 år derimot kan skatteetaten bruke markedsverdi.

Noe som kan få dramatiske følger om du eier en 29 år gammel Ferrari....

1000 kr verdi ene året, og 1 000 000 neste år.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#3
Sitat fra: Torn på torsdag 19. mars 2015, klokken 18:46
Dagens overraskelse kom når jeg sjekket ligningen for 2014.
Nå er det vel ikke ligningen du har fått, men skatteetatens utkast til selvangivelse som du har anledning til å prøve å få rettet.
Her et et innlegg fra noen år tilbake som mange av oss har hatt glede av. Jeg fulgte dette rådet i 2006, og verdien jeg førte opp da (5000 for PSA 2000 modell med NiCa) ble av skattemyndighetene ytterligere redusert fra år til år fram til bilen (og jeg) ble pensjonert:

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 19. april 2007, klokken 23:51
Riktig, jeg skrev dette på forumet :-) Hyggelig at det ble godtatt. Gjengir postingen fra i fjor i sin helhet nedenfor:

--------------------------------------------------------------------------------
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på forumet i fjor
"Formuesverdien fastsettes i hht rettledningen til selvangivelsen side 30, post 4.2.5. Her gis det anledning til å avvike normalen, dersom særlige grunner tilsier dette . Jeg mener (og vi har også medlemmer som har fått dette godkjent tidligere år) at elbilenes verdifall er helt annerledes enn verdifallet for vanlige biler. Ettersom importørene bevisst har skrudd prisen på batterier opp, er det gjenlevende forventet levetid på batterpakken, og dermed verdifastsettelse av denne, som bør danne utgangspunkt for å fastsette bilens verdi. Bilene var relativt dyre da de ble solgt nye fra norsk importør.

Eksempel: Hvis Peugeot hadde en listepris på 260.000 i 2000, er den "normale" nåverdien ifølge skatteetaten 30% av dette, dvs. 78.000. Nye batterier til disse bilene koster fra Bertel O Steen ca. 150.000 kr. Det blir dermed helt klart urimelig å sette verdi på bilen til 78.000.

Jeg foreslår å sette bilens verdi til 5.000, da forventet gjenværende levetid på batteriene (6 år gamle batterier) er tilnærmet lik null. Resten av bilen har en verdi på kr 5.000, da den ikke er mye verdt uten batterier. Legg på noen tusen kroner på bilenes verdi for hvert år etter 2000.

Hvordan fører vi så dette opp?

Stryk ut den forhåndsutfylte verdien, og sett prisen til 5.000

I feltet for tilleggsopplysninger (5.0) eller eget vedlegg skriver du:


4.2.5 EL 19999 er et elektrisk kjøretøy. Batteriene har nå ingen restverdi, da forventet levetid er overskredet. Bilen har liten verdi uten batterier, og bilens verdi settes derfor til kr 5.000,- Prisen på nye batterier er 160.000 fra importør i Norge.

Dette gjelder elbiler med NiCd batterier (Think / Peugeot / Citroen). For Kewet vil det antakelig være riktig med den forhåndsutfylte verdien.


Se forøvrig Lignings-ABC 2005 om 4.2.5"

Har nå hørt om flere som fulgte "oppskriften" uten at ligningsmyndighetene hadde noen kommentarer til dette, så jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme.

Du skal la tvilen komme deg selv til gode! Er du i tvil, ikke nøl med å føre opp fradrag som du mener er korrekt. Det er opp til ligningskontoret å avvise din oppfating."

Lars
Jeg tror alle som fulgte Lars råd i 2006 og som stadig har Tink/PSA klasisk fra ca. 2002 og eldre har en ubetydelig ligningsverdi i selvaangivelsen. Men dette er nok mest relevant for biler med NiCa f.eks Think 2000.

Nå som fabrikkene hevder levetid tid lik bilens levetid, de gamle argumentene mindre verd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Jeg må endre verdien hvert år, og legger ved en tilsvarende begrunnelse. Til gjengjeld stod ikke Teslaen oppført med noen verdi i det heletatt (men jeg la inn nyprisen).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Jeg har brukt Lars sin tekst ordrett hver gang jeg har ervervet en "ny" PSA classic. Det har gått gelt supert og jeg har aldri måttet gjøre det mere enn en gang.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs
4.2.5 EL 19999 er et elektrisk kjøretøy. Batteriene har nå ingen restverdi, da forventet levetid er overskredet. Bilen har liten verdi uten batterier, og bilens verdi settes derfor til kr 5.000,- Prisen på nye batterier er 160.000 fra importør i Norge.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA