Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snittforbruk på min i3

Startet av Leaffer, lørdag 11. april 2015, klokken 17:06

« forrige - neste »

Leaffer

Heisann!
Har nettop kjøpt en nissan leaf. vi har i garasjen nå en 15A kurs. El-anlegget er fra 2012 så det er relativt nytt:)
Til daglig kjøring fungerer 10A lading utmerket, men jeg jobber turnus så av og til får bare bilen ladet i ca 7 timer. Derfor hadde det vært utmerket med 16A lading. Jeg har ca 94 km til jobb  tur/retur og batteriet er ca på 25 % etter disse turene.
Å oppgradere sikringen tenker jeg blir dyrt, er frittstående garsje med nedgravd kabel(tverrsnitt på 2,5) og selve kabelen er på 25m.
så mitt spørsmål  blir: finnes det en ladekabel med trinnløst justering av strømstyrke? Feks at jeg kan sette den på 14A de få dagene i måneden jeg bare kan lade i 7 timer? Er åpen for forslag på hvordan jeg kan gjøre dette rent praktisk.
Sør-Trøndelag, Nissan Leaf 2015.

cra

Hvis du kan trekke ny kabel selv trenger det ikke å bli så alverdens dyrt? Hvis du må grave og kanskje legge ny asfalt/brostein e.l. koster det fort mer enn det smaker.

Har du evt. mulighet for å legge et 16A uttak på huset som du kan bruke de gangene det er behov? Det kan kanskje være rimeligere enn å bytte kabel til garasjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

EVSelect sin kladdløse kabel kan justeres i 1A intervaller fra 6A til 16A. Ellers er flere biler (trillinger bl.a) levert med 8/14A ladekladd som er 8A på vanlige kontakter og aktiverer 14A når man har en spesiell kontakt (GreenUp) eller trikser litt med en magnet.

Leaffer

takker for raske svar!
Aller helst ønsker jeg å få oppgradert kursen inn til garasjen, men det største problemet er at jeg bor i en vertikaldelt tomannsbolig der jeg bor på borteste halvdel, derfor må jeg opp med brostein å diverse for å få lagt ny kabel. Men det er kanskje ikke så mye jobb som jeg frykter. På grunn av at vi er to som bor i huset øsnker jeg ikke å legge noen strømkabel utenpå huset for det kommer nødvendigvis ikke til å bli pent.
Hvilken dybde bruker "vanligvis" strømkabler å bli gravd ned på, skal skjekke med elektrikere i nærområdet hva det koster om jeg legger strømkablen selv og de skifter sikring og kontakter.
Var ikke klar evselect sine ladekabler, da er det faktisk mulig å bare kjøpe en 32A kabel å lade på 14A til jeg eventuelt oppgraderer strømtilkoblingen i garasjen. Ladekabel må jeg jo uansett ha :)
Sør-Trøndelag, Nissan Leaf 2015.

emil

Sitat fra: Leaffer på torsdag 19. mars 2015, klokken 14:58
Var ikke klar evselect sine ladekabler, da er det faktisk mulig å bare kjøpe en 32A kabel å lade på 14A til jeg eventuelt oppgraderer strømtilkoblingen i garasjen. Ladekabel må jeg jo uansett ha :)

Hvis du ikke har 6.6kW lader (3.3kW til vanlig) i Leafen vil du ikke ha noe mer nytte av 32A ladekabel sammenlignet med 16A ladekabel. Hvis du er usikker på om du har 6.6kW lader eller ikke har du det mest sansynlig ikke da selgerene veldig sjelden informerer om dette utstyret og det er heller ikke noe som kan ettermonteres.

Leaffer

Sør-Trøndelag, Nissan Leaf 2015.

Leaffer

Jeg har falt på at jeg skal kjøpe EV select sin ladekabel. Det som jeg nå står litt fast på er om jeg skal kjøpe 32 eller 16 amp. Jeg kommer til å lade under 15  amper hjemme og jeg har en ladekabel som fulgte med bilen som er på 32 amper. Synes dere det er lurt og gå for 32 amper i tilfelle jeg får ladet på eksempelvis 20 amper en plass? I mitt daglige bruk holder det med 16. Fordelen med 16 i mine øyne er at jeg slipper overgang til "vanlig" kontakt og prisen.
Sør-Trøndelag, Nissan Leaf 2015.

emil

Ladekabelen som fulgte bilen er vel en Type2-Type1 kabel og kan kun brukes på Type2 stolper.

EV-Select kabelen kan brukes på alle kontakter med riktig overgang og ektra sikring for kurser over 32A.

Hvis du kjører lite utenfor kjente områder med god hurtigladerdekning klarer du deg nok fint med 16A schuko kabel og 32A Type2 kabel, skal du på lengre utflukter i det ukjente kan det være greit å kunne lade med det som er tilgjengelig av strøm på stedene du stopper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA