Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D med 428HK og 4.6 sek 0-100 ?

Startet av kodalse, fredag 10. april 2015, klokken 11:46

« forrige - neste »

kodalse

I motsetning til tidligere sies det nå 50.000 biler, ikke 2017.
http://www.adressa.no/bil/article10764072.ece

Intet nytt fra frp altså. Kappen vendes fortsatt etter vinden og miljøutfordringer eksisterer selvsagt ikke.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

NegativeElectrode

FrP er vel nå i utakt med folket, når 3/4 vil at elbilincentivene fortsatt skal vare til etter 2017?

FrP er (trodde jeg) et parti som vil at folk skal kunne velge hva som er riktig for seg selv. Derfor bør man satse på de 2 alternativene som er mest fremtidsrettet for både by og land: kollektivtransport og elbiler.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: kodalse på onsdag 18. mars 2015, klokken 12:07
I motsetning til tidligere sies det nå 50.000 biler, ikke 2017.
http://www.adressa.no/bil/article10764072.ece

Intet nytt fra frp altså. Kappen vendes fortsatt etter vinden og miljøutfordringer eksisterer selvsagt ikke.

Frp har helt siden rundt revidert i fjor vært rimelig tydelige på at de kun forholder seg til klimaforliket på 50k, og ikke regjeringsplattformen med samarbeidspartiene som sier 2017 - uten antallbegrensingen.

Kan se ut som om enten den delen av avtalen de inngikk enten var ett uhell fra Frp sin side, at de rett og slett ikke la merke til den endrede ordlyden jfr klimaavtalen, eller så håper de at samarbeidspartiene har glemt det. Spørsmålet tyder på at i alle fall Venstre ikke har glemt det, så regner med at de minner Frp om dette i de samtalene de har på bakrommene i disse dager.

Regner med at Venstre er klar over at om de aksepterer at regjeringen avviker fra avtalen her uten at Venstre får en SVÆRT god deal på elbilfronten som erstatting - f.eks. ett nytt modifisert klimaforlik, så har Venstre også mistet all troverdighet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Black Lemon

Regjeringen ser at milliarder forsvinner med den synkende oljeprisen. Dette er penger som må hentes inn andre steder og da er det nok fristende å kutte ut en del av el-bilfordelene. Ser man på disse fordelene med "finansdep"-briller, er disse fordelen alt for gunstige. Spesielt fravær av mva og bompenger.

tomrh

Sitat fra: Black Lemon på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:15
Regjeringen ser at milliarder forsvinner med den synkende oljeprisen. Dette er penger som må hentes inn andre steder og da er det nok fristende å kutte ut en del av el-bilfordelene. Ser man på disse fordelene med "finansdep"-briller, er disse fordelen alt for gunstige. Spesielt fravær av mva og bompenger.
De kan ta det inn på å øke dieselavgiften, de har gjort det før for "avgiftsfri" diesel.
http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2013/12/05/regjeringen-oeker-dieselavgiften
Vi vil jo ha færre dieselbiler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erikf

Sitat fra: kodalse på onsdag 18. mars 2015, klokken 12:07
I motsetning til tidligere sies det nå 50.000 biler, ikke 2017.
http://www.adressa.no/bil/article10764072.ece

Intet nytt fra frp altså. Kappen vendes fortsatt etter vinden og miljøutfordringer eksisterer selvsagt ikke.
Artikkelen synes jeg er særdeles lite informativ og spekulativ, som vanlig fra massemediefronten. Han bare svarer at det ikke står i hans makt å kunne love noe slikt. Ikke ofte jeg forsvarer frp, men mellom det meste av journalistikk og frp er det ikke stor kvalitetsforskjell.
Uansett, merkelig at 50000 plutselig får fokus igjen. Trodde det var lagt på hyllen med den nye regjeringen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

I regjeringsplattformen står det 2017 - ikke 50.000 elbiler. Hvis de ser bort fra det er dette et brudd på dette.
Fremtiden er elektrisk.

Carl Anton Stenling

Dersom V og KrF ikke får medhold i det som står i regjeringsplattformen så er det på tide å felle regjeringen:

"Videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017 og dagens unntak fra veibruksavgift
for alternative drivstoff til 2020."
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hottentott33

Dette er god politikk, det hadde vært bedre om alle biler ble beregnet på lik linje. Så kunne de som vil ha elbil få kjøre elbil fordi de mener det er billigere eller bedre mot miljøet eller hva nå folk har som grunn, og de som pendler litt lenger kan få kjøpe seg en sikker og økonomisk dieselbil. Alle har sine interesser, og alle biltypene har sine fordeler, og det blir nærmest en kommunistisk tankegang at en skal presse noen mot sin vilje til å kjøpe noe de egentlig ikke vil ha.
For jeg hadde uten tvil kjøpt meg en nyere dieselbil som bil nr 1 (bensin er uaktuelt da jeg pendler litt jobb etc, samt at dreiemomentet er uvurderlig da jeg trekker mye tunge hengere som f.eks. biltraller til bilcrossarrangement), for den røyken som bilen min spytter ut på vinteren mens jeg skraper is på morgenen er neppe det sunneste...  :) Men istedenfor blir det til at jeg kjører et 10 år gammelt dieseldyr som primærbil i fortsatt mange år fremover.
Så at bensinbiler, dieselbiler, elbiler, hybrider og hydrogenbiler skal bli avgiftsbelagt på lik linje er bare rettferdig. Generelt kunne det helt klart vært lavere avgifter over hele linjen, men det kommer nok etterhvert med skikkelige folk som statsråder.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Sele

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 00:35
Dette er god politikk, det hadde vært bedre om alle biler ble beregnet på lik linje. Så kunne de som vil ha elbil få kjøre elbil fordi de mener det er billigere eller bedre mot miljøet eller hva nå folk har som grunn, og de som pendler litt lenger kan få kjøpe seg en sikker og økonomisk dieselbil. Alle har sine interesser, og alle biltypene har sine fordeler, og det blir nærmest en kommunistisk tankegang at en skal presse noen mot sin vilje til å kjøpe noe de egentlig ikke vil ha.
For jeg hadde uten tvil kjøpt meg en nyere dieselbil som bil nr 1 (bensin er uaktuelt da jeg pendler litt jobb etc, samt at dreiemomentet er uvurderlig da jeg trekker mye tunge hengere som f.eks. biltraller til bilcrossarrangement), for den røyken som bilen min spytter ut på vinteren mens jeg skraper is på morgenen er neppe det sunneste...  :) Men istedenfor blir det til at jeg kjører et 10 år gammelt dieseldyr som primærbil i fortsatt mange år fremover.
Så at bensinbiler, dieselbiler, elbiler, hybrider og hydrogenbiler skal bli avgiftsbelagt på lik linje er bare rettferdig. Generelt kunne det helt klart vært lavere avgifter over hele linjen, men det kommer nok etterhvert med skikkelige folk som statsråder.
Politikken som du legger fram vil si at el bilen dør. Ingen fordeler=ingen kjøper el bil.

Electrix

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 00:35
Dette er god politikk, det hadde vært bedre om alle biler ble beregnet på lik linje. Så kunne de som vil ha elbil få kjøre elbil fordi de mener det er billigere eller bedre mot miljøet eller hva nå folk har som grunn, og de som pendler litt lenger kan få kjøpe seg en sikker og økonomisk dieselbil. Alle har sine interesser, og alle biltypene har sine fordeler, og det blir nærmest en kommunistisk tankegang at en skal presse noen mot sin vilje til å kjøpe noe de egentlig ikke vil ha.
For jeg hadde uten tvil kjøpt meg en nyere dieselbil som bil nr 1 (bensin er uaktuelt da jeg pendler litt jobb etc, samt at dreiemomentet er uvurderlig da jeg trekker mye tunge hengere som f.eks. biltraller til bilcrossarrangement), for den røyken som bilen min spytter ut på vinteren mens jeg skraper is på morgenen er neppe det sunneste...  :) Men istedenfor blir det til at jeg kjører et 10 år gammelt dieseldyr som primærbil i fortsatt mange år fremover.
Så at bensinbiler, dieselbiler, elbiler, hybrider og hydrogenbiler skal bli avgiftsbelagt på lik linje er bare rettferdig. Generelt kunne det helt klart vært lavere avgifter over hele linjen, men det kommer nok etterhvert med skikkelige folk som statsråder.
Dette kan man sammenligne på mange områder:

Det er idiotisk at alle må betale avløpsavgift for boligen sin, man kunne heller gjort det slik at de som ville være miljøvennlige kunne betale for kloakkrør, pumpestasjoner og renseanlegg mens vi som helst bare vil sende avløpet rett ut i nærmeste bekk burde slippe å betale for andres rensing.

Samme med renovasjonsavgift, da mine foreldre var små funket det veldig fint å bare ta med søpla og kaste på havet, det var også mye rimeligere. Det er tullete at oss som ønsker å benytte den billigste og enkleste løsningen skal tvinges til å betale for andres søppelinnsamlig og forbrenningsanlegg med masse filtrering av røyk. De som ikke bor i nærheten av havet kunne i det minste fått lov til å brenne søpla selv eller grave den ned i naturen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 00:35
det hadde vært bedre om alle biler ble beregnet på lik linje. Så kunne de som vil ha elbil få kjøre elbil fordi de mener det er billigere eller bedre mot miljøet eller hva nå folk har som grunn,
Slik det er i Sverige der spesielt ivrige kan legge i 100.000 - 200.000 ekstra for en bil du i praksis bare kan bruke i nærmiljøet. Og der Tesla er så dyr at bare noen få titalls rike kjøper dem.
Sitat fra: Sele på torsdag 19. mars 2015, klokken 07:05
Politikken som du legger fram vil si at el bilen dør. Ingen fordeler=ingen kjøper el bil.
Hvis ingen vil kjøpe vil ingen produsere dem heller. Elbilen blir en flopp og verdens bilpark vil bare fortsette å forbrenne bensin og diesel mens klimaet blir stadig verre.

Norge er et eksempel på at det er mulig å få til en bilpark med nullutslippsbiler. Verden ser på oss.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Eksos er sjokkerende likt røyking.

Det startet med at alle trodde det var OK, noen syntes sågar det var kult. Så ble det etter hvert tydelig at det var skadelig, men røyking var så vanlig at mange ikke kunne forholde seg til det. Man var altså klar over at det var skadelig, men bagatelliserte det.
Over tid er det blitt lettere å unngå røyk. Man er ikke tvunget til å være ekstrem passivrøyker bare man går på bar, og røyken tilhører fortiden for flere og flere.

Det samme kan man si om eksos. Vi er nå i den fasen hvor alle vet det er skadelig, men mange velger å overse det eller ikke forholde seg til det, fordi det er vanskelig å unngå (eks ikke godt elektrisk alternativ, for dyrt etc).
Vi kommer nok dit at eksosbiler skattes ihjel og tvinges bort fra bilparken (på lik linje med røyk som skattes ihjel, og røyking er nå så uglesett at man begynner å snakke om mobbing....)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hottentott33

Sitat fra: Sele på torsdag 19. mars 2015, klokken 07:05
Politikken som du legger fram vil si at el bilen dør. Ingen fordeler=ingen kjøper el bil.

Det vet vel sånn sett ingen, men jeg tror fortsatt at folk vil kjøpe elbil, men det er nok klart at det blir i mindre omfang enn før da det blir de som faktisk interesserer seg for elbil som kjøper det.
Jeg høres kanskje negativ ut til elbil, men jeg har selv bestilt meg elbil, men jeg mener at hvis noe ikke er bærekraftig og ikke ser ut til å bli det alene den nærmeste tiden, da synes jeg ikke at lille Norge skal holde på med den elbilpolitikken de driver med. Når vi får elbilen til å kjøre med i nærmiljøet her, så er det fordi den er billig å kjøre med fremfor drivstoff (det blir snakk om 1000-1500,- pr mnd i rene besparelser uten noen form for incentiver), jeg har verken rushtrafikk eller bompenger å bekymre meg for i den lille sørlandsbyen jeg bor i. Jeg forventer at jeg skal bli behandlet som alle andre når jeg (blir nok mest fruen siden det er bil nr 2) kommer med vår nye elbil. Sånn som det er blitt nå med alle urettferdige incentiver, så enten ler folk litt av de som kjører elbil eller skuler på dem. At alle blir behandlet likt vil også gi elbiler mer likeverd.

Sitat fra: Electrix på torsdag 19. mars 2015, klokken 08:17
Dette kan man sammenligne på mange områder:

Det er idiotisk at alle må betale avløpsavgift for boligen sin, man kunne heller gjort det slik at de som ville være miljøvennlige kunne betale for kloakkrør, pumpestasjoner og renseanlegg mens vi som helst bare vil sende avløpet rett ut i nærmeste bekk burde slippe å betale for andres rensing.

Samme med renovasjonsavgift, da mine foreldre var små funket det veldig fint å bare ta med søpla og kaste på havet, det var også mye rimeligere. Det er tullete at oss som ønsker å benytte den billigste og enkleste løsningen skal tvinges til å betale for andres søppelinnsamlig og forbrenningsanlegg med masse filtrering av røyk. De som ikke bor i nærheten av havet kunne i det minste fått lov til å brenne søpla selv eller grave den ned i naturen.

Det er ikke helt sammenlignbart, for en dieselbil eller bensinbil legger da ikke igjen søppel rundt forbi. Jeg er sånn sett mer skeptisk til hvordan det blir om noen år når elbilbatterier må byttes ut, da vil avfallet til en elbil være mye større enn en dieselbil eller bensinbil, så sånn sett burde jo egentlig elbil hatt en gedigen batterimiljøavgift skulle det være rettferdig, for hvis en kjøper et bilbatteri på en bilrekvisita så betaler en ca 50 kr i miljøavgift.

Det er da ingen krav om at man MÅ betale vann og renovasjonsavgift. Hvis du ikke vil ha vann, kloakk og renovasjon så slipper du det, du får enkelt og greit verken vann eller søppelkasse. Og sånn som jeg ser det, hvis folk vil styre med sin egen septikktank og brenne sitt eget søppel bare fordi de vil spare noen få kroner i året, så kan de bare gjøre det. Men det høres uansett bare tungvint og stresse med slikt. Men naboen må jo uansett ikke betale for at jeg eventuelt ville stresse med dette for å spare noen hundrelapper i måneden, kommunen ville jo uansett hatt samme utgift med å bli kvitt søppel og kloakk.
Det som derimot blir feil er at kjøpere av bensinbiler og dieselbiler må sponse elbiler, det er ikke rettferdig.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Øyvind.h

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
en dieselbil eller bensinbil legger da ikke igjen søppel rundt forbi.
Det gjør den definitivt. Selv om forsøplingen er lite fysisk synlig er det like fult forgiftning av luften.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA