Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D med 428HK og 4.6 sek 0-100 ?

Startet av kodalse, fredag 10. april 2015, klokken 11:46

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 18. mars 2015, klokken 22:24
Dersom V og KrF ikke får medhold i det som står i regjeringsplattformen så er det på tide å felle regjeringen:
Asylbarn-saken viser tydelig at Krf og V protesterer for all verden, men følger med på ferden
når regjeringen direkte saboterer inngått forlik.

De kommer til å gjøre det samme ved eventuelt brudd på elbil-forliket.
For til syvende og sist er prioritet nr 1 å hindre A-styrt regjering.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Jeg høres kanskje negativ ut til elbil, ...

Du høres bare ut som en som ikke har satt seg tilstrekkelig inn i problemstillingen.

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
... men jeg mener at hvis noe ikke er bærekraftig og ikke ser ut til å bli det alene den nærmeste tiden, da synes jeg ikke at lille Norge skal holde på med den elbilpolitikken de driver med.

I dag er ikke elbiler (genrellt) bærekraftige på egne bein bland annet grunnet at produksjon av batterier fortsatt er dyrt - noe som gjør at en elbil i utgangspunktet er en god del dyrere enn en samme bil med fossildrift, batteriene ofte har for dårlig kapasitet til å konkurrere på linje med sine fossildrevne søsken, og lave produksjons-serier er med på å holde produksjonsprisen oppe.

Ved å gi elbilene gode midlertidige incentiver kan man likevel gjøre elbilen konkurransedyktig, og derved øke produksjons-seriene av både bilene og batteriene og derved igjen drive produksjonsprisen på elbilene nedover, samt gi produsentene ett incentiv for å utvikle batterier med øket kapasitet slik at elbilene etterhvert skal kunne konkurrere også på rekkevidden. Ulempen med lengre ladetid enn fylltid for fossile drivestoff tror jeg aldri man helt blir kvitt, men der har elbilen den fordelen at den kan lade mens man gjør noe annet (som f.eks. å sove) slik at man egentlig alltid starter dagen med "full tank". Etter som elbilene etterhvert blir konkurransedyktige på egne bein, så vil så klart incentivene fases ut.

Ett argument mange bruker mot disse incentivene er "hva hjelper det hva bittelille Norge driver med?". Greit, Norge er ett lite marked og slik sett er det grenser for hva vårt marked kan utrette på verdensbasis. Men politikken her blir lagt merke til i utlandet, og de ser at det faktisk fungerer. Så det er i dag mange land som ser mot Norge og hva som skjer her, for å se om det er noe av det vi gjør som kan kopieres i deres eget marked. Kina har alt begynt å ta etter noen av våre incentiver, og det er vel ett marked alle er enige i at faktisk betyr noe?


Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Når vi får elbilen til å kjøre med i nærmiljøet her, så er det fordi den er billig å kjøre med fremfor drivstoff (det blir snakk om 1000-1500,- pr mnd i rene besparelser uten noen form for incentiver)

Selv om du regner inn avskrivningene på bilen med den prisen den hadde hatt dersom avgiftene på elbiler hadde vært identiske med avgiftene på samme bil i fossil utgave? Tilgi meg at jeg tviler :)  Greit nok at du ikke drar nytte av hverken gratis parkering, bompenger, kollektivfelt eller ferger, men tror nok du har regnet inn den reelle prisen på bilen - med dagens incentiver.


Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Det er ikke helt sammenlignbart, for en dieselbil eller bensinbil legger da ikke igjen søppel rundt forbi.

Jo, det er nettopp det den gjør. Eksosen forsøpler miljøet bilene kjører i.

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Jeg er sånn sett mer skeptisk til hvordan det blir om noen år når elbilbatterier må byttes ut, da vil avfallet til en elbil være mye større enn en dieselbil eller bensinbil

Batterier kan resirkuleres, en bitteliten detalj de fleste elbilhatere "glemmer" å ta med i regnskapet når de triumferende hoverer med alt C02 utslippet under produksjon av NYE (altså ikke resirkulerte) batterier.

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Det er da ingen krav om at man MÅ betale vann og renovasjonsavgift.

Vann og kloakk kan jeg nok slippe unna (tror jeg), men i min kommune er det pliktig renovasjon. Dette la jeg veldig godt merke til, da jeg hadde en privat renovasjonsordning via arbeidsgiver da kommunen innførte dette. Ja, jeg prøvde å krangle på det - til ingen nytte.

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Hvis du ikke vil ha vann, kloakk og renovasjon så slipper du det, du får enkelt og greit verken vann eller søppelkasse. Og sånn som jeg ser det, hvis folk vil styre med sin egen septikktank og brenne sitt eget søppel bare fordi de vil spare noen få kroner i året, så kan de bare gjøre det.

En del som har septiktanker her i distriktet har pliktig kommunal septiktank tømming. En del bondegårder i distriktet har dispensasjon og kan derfor ha lov til å drive søppelbrenning, men de må fortsatt ha kommnale søppelkasser og betale renovasjon. Men de slipper å kjøre en del ekstra runder til gjenvinnings-stasjonen og sparer noen kroner der.

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Det som derimot blir feil er at kjøpere av bensinbiler og dieselbiler må sponse elbiler, det er ikke rettferdig.

Det er ikke det som skjer. Fossilbilene betaler ikke for all miljø- og helse-skadene de påfører. Hvert år dør svært mange mennesker også i Norge av luftveissykdommer som ett resultat av at de puster inn luften som er forurenset av biltrafikken. Om det skjer i din sørlandsby kan ikke jeg svare på...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:44
De kan ta det inn på å øke dieselavgiften, de har gjort det før for "avgiftsfri" diesel.
Det er begrenset hvor langt de kan gå på den veien.
For øket avgift betyr flere går over til elbil eller kollektiv transport.
Og da er du raskt der at forhøyet avgift på X-a biler gir lavere totalsum enn gammel avgift på X biler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 19. mars 2015, klokken 12:12
Asylbarn-saken viser tydelig at Krf og V protesterer for all verden, men følger med på ferden
når regjeringen direkte saboterer inngått forlik.

De kommer til å gjøre det samme ved eventuelt brudd på elbil-forliket.
For til syvende og sist er prioritet nr 1 å hindre A-styrt regjering.

Spørsmålet de stiller seg er om det faktisk ER en sabotasje eller bare dårlig utført jobb/"ett arbeidsuhell". Faller de ned på at det faktisk er reell sabotasje har de ikke noe valg, men må felle ministeren/regjeringen, da de ikke har fått den avtale innflytelsen. Så lenge det er rom for tvil, kan de velge å la tvilen komme "tiltalte" til gode. Problemet var ikke her at de innførte noe, men at det tok alt for lang tid å innføre en endring.

Skulle regjeringen gå inn for å bryte elbilforliket så må de aktivt inn å endre noe. Gjør de det uten å ha fått dette vedtatt i stortinget blir det snakk om riksrettssak. Eneste måten de kan bryte denne avtalen er å enten overtale mellompartiene til å stemme for bruddet - og da må de komme med noen saftige motytelser - eller få ett annet parti (AP?) til å stemme for bruddet og derved omgå støttepartiene. Spørs om de gidder å støtte noe mer etter det i så fall...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Electrix

Jeg bor også i en Sørlandsby, men jeg opplever at folk stort sett er ser positivt på elbiler og er interessert i erfaringer. Enkelte grinebitere finner man selvsagt, men slik er det alltid.
Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Det er ikke helt sammenlignbart, for en dieselbil eller bensinbil legger da ikke igjen søppel rundt forbi.
Da ser du helt bort fra giftig eksos med NOx, finpartiklet svevestøv og annen skit.

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Jeg er sånn sett mer skeptisk til hvordan det blir om noen år når elbilbatterier må byttes ut, da vil avfallet til en elbil være mye større enn en dieselbil eller bensinbil, så sånn sett burde jo egentlig elbil hatt en gedigen batterimiljøavgift skulle det være rettferdig, for hvis en kjøper et bilbatteri på en bilrekvisita så betaler en ca 50 kr i miljøavgift.
Man plukker ikke bare ut et hovedbatteri fra en Leaf eller Tesla sånn uten videre og kaster det slik man gjør med 12V blybatterier til biler. Hvis det engang skal byttes ut så vil det antakeligvis fremdeles ha en viss kapasitet og verdi så det ser jeg ikke som noe problem. Nissan har allerede tilbudt nye batterier til enkelte biler som har gått i ekstremt varme strøk, da krever de 1 000 dollar ekstra om de ikke får det gamle batteriet i retur.

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Det er da ingen krav om at man MÅ betale vann og renovasjonsavgift. Hvis du ikke vil ha vann, kloakk og renovasjon så slipper du det, du får enkelt og greit verken vann eller søppelkasse.

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Og sånn som jeg ser det, hvis folk vil styre med sin egen septikktank og brenne sitt eget søppel bare fordi de vil spare noen få kroner i året, så kan de bare gjøre det. Men det høres uansett bare tungvint og stresse med slikt.
Der det er lagt opp kommunalt vann og kloakk så er du normalt PÅLAGT å sørge for tilkobling til dette. Du vil da kunne bli bøtelagt eller få bruksforbud på boligen din dersom du bruker egen septiktank med utløp for "vann". Lar du kloakken renne rett ut i bekken eller sjøen slik det var normalt tidligere risikerer du strengere straffer. Søppelbrenning er også forbudt, her vanker det også bøter om du blir oppdaget.

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:41
Men naboen må jo uansett ikke betale for at jeg eventuelt ville stresse med dette for å spare noen hundrelapper i måneden, kommunen ville jo uansett hatt samme utgift med å bli kvitt søppel og kloakk.
Det som derimot blir feil er at kjøpere av bensinbiler og dieselbiler må sponse elbiler, det er ikke rettferdig.
Det ville kanskje vært bedre med fulle avgifter på elbiler og ingen fordeler, men samtidig et generelt forbud mot å slippe ut eksos fra 2016. Da ville alle rike og/eller viktige personer kunne kjøpe seg en dyr elbil og samtidig slippe mye kø pga bermen som ikke kan hverken bruke eller selge bilen sin med 0 verdi sliter fremdeles med å betale ned billånet og har ikke råd til ny bil.

Husk at Norge har også forpliktet seg til utslippsreduksjon i bilparken, og selv i dag har snittet av nye bensin og dieselbiler høyere utslipp enn årets krav, men disse reddes av elbilsalget som gjør at snittet totalt havner omtrent der vi skal være. Så lenge elbilsalget fortsetter å øke ser vi ut til å nå målet. Så de som har eksosbiler kan faktisk takke elbilistene for at de fremdeles får kjøpe og kjøre bilene sine uten ytterligere avgifter eller straffetiltak.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

timingbeltkiller

Det er utvilsomt riktig at bruken av elbil er mindre miljøskadelig enn bruken av fossilbil.
Men produksjonen av elbil er foreløbig mer miljøskadelig enn produksjonen av fossilbil.
Dette vil muligens endre seg til fordel for elbilen om noen (ti)år.

Uansett er en global produksjon på 100 millioner biler og en total bestand
på en milliard økologisk ikke bærekraftig.
For å unngå punktering av den globale økologien er det derfor ikke nok å gå over fra fossilbil til elbil.
Privatbilen som sådan må avskaffes.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 19. mars 2015, klokken 12:44
Men produksjonen av elbil er foreløbig mer miljøskadelig enn produksjonen av fossilbil.
Dette vil muligens endre seg til fordel for elbilen om noen (ti)år.

Bare ett lite spørsmål her - og jeg spør altså fordi jeg ikke vet sikkert selv. Joda, du har helt rett påstanden over her når man i dag produserer nye batterier. Men er påstanden fortsatt korrekt dersom en elbil produseres med ett resirkulert batteri? Om ikke så veldig mange år vil jeg anta at en ikke ubetydelig del av batteriene i elbiler vil komme fra resirkulerte resurser.

... og som kjent jobber Tesla nå aktivt med å redusere utslippene ved den batterifabrikken de nå oppfører (som også skal kunne resirkulere resursene i gamle batterier), og med sine partnere som skal levere råstoff til samme fabrikk. Så tror ikke vi behøver å snakk om "noen tiår" for Tesla sin del i alle fall. (Men "år" blir det fortsatt ja.)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. mars 2015, klokken 12:34
Spørsmålet de stiller seg er om det faktisk ER en sabotasje eller bare dårlig utført jobb/"ett arbeidsuhell".
De er fullstendig klar over at avtalen er brutt med vitende og vilje.
Men de vil ikke felle regjeringen.
Og leter derfor med lys og lykte etter en kritikk-formulering så sterk som mulig,
men samtidig så svak at de kan unnlate å stemme på mistillit.
Minus i karakterboka til Krf og V!

Sitat
Skulle regjeringen gå inn for å bryte elbilforliket så må de aktivt inn å endre noe. Gjør de det uten å ha fått dette vedtatt i stortinget blir det snakk om riksrettssak.
NEI,
også her kommer Krf og V til å vri seg unna fordi null AP regjering er prioritet nr 1.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tomrh

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 19. mars 2015, klokken 12:29
Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:44
De kan ta det inn på å øke dieselavgiften, de har gjort det før for "avgiftsfri" diesel.
Det er begrenset hvor langt de kan gå på den veien.
For øket avgift betyr flere går over til elbil eller kollektiv transport.
Og da er du raskt der at forhøyet avgift på X-a biler gir lavere totalsum enn gammel avgift på X biler.
Det er en riktig observasjon, elbilandelen vil aksellerere raskere og dieselandelen bremse raskere. Ser ikke noe galt i å påskynde overgangen til nullutslippsbiler? For når vi kommer til det turnover-punktet du beskriver er elbilandelen likevel blitt såpass høy at elbilmarkedet skulle overleve det å miste et gode.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 19. mars 2015, klokken 12:55
De er fullstendig klar over at avtalen er brutt med vitende og vilje.
Men de vil ikke felle regjeringen.

Vel, er jo mulig at jeg ikke har fulgt godt nok med i denne saken da, men JEG er i alle fall ikke "fullstendig klar over" dette. Joda, misstenker det ja, og misstanken er sterk, men jeg VET ikke. Hva disse partiene vet eller ikke vet skal ikke jeg uttale meg om uten inside informasjon.

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 19. mars 2015, klokken 12:55
NEI,
også her kommer Krf og V til å vri seg unna fordi null AP regjering er prioritet nr 1.

Prioritet nr. 1 er å få innflytelse, slik at så mye som mulig av deres egen politikk blir gjennomført. Så langt ser de at mulighetene er størst med den blå-blå regjeringen, men ser de at de ikke får gjennomslag for sine viktige saker der, men kanskje kan få gjennomført mer av sin politikk med AP, så vil de neppe nøle så veldig lenge. For alt vi vet så kan de alt være i underhåndssamtaler med AP for å se hva de kan få dem til å forplikte seg til dersom regjeringen felles.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MortenA

50000 registrerte el-biler er nå uansett passert. EL62000 rundes om noen dager.

Davidsv

Sitat fra: MortenA på torsdag 19. mars 2015, klokken 15:34
50000 registrerte el-biler er nå uansett passert. EL62000 rundes om noen dager.

Ikke sikkert, for det er ikke alle skilt som er delt ut enda
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Amoss

Sitat fra: Davidsv på torsdag 19. mars 2015, klokken 15:35
Sitat fra: MortenA på torsdag 19. mars 2015, klokken 15:34
50000 registrerte el-biler er nå uansett passert. EL62000 rundes om noen dager.

Ikke sikkert, for det er ikke alle skilt som er delt ut enda

Stemmer, er store hull i seriene - og må ikke forglemme at serien starter på 10000. Sist jeg sjekket var det vel en nesten 47k biler registrert?  De forventer å runde 50k i begynnelsen av mai - akkurat så vidt i tide til revidert.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. mars 2015, klokken 14:00
Prioritet nr. 1 er å få innflytelse, slik at så mye som mulig av deres egen politikk blir gjennomført.

Dette innebærer jo at et godt kompromiss på borgerlig side må ta hensyn til hjertesakene for hvert parti. Mitt gjett er at V vil gå inn for å kaste regjeringen dersom FrP og H forsøker å påtvinge dem et smertefullt nederlag rundt bilavgiftene. Sannsynligvis er det bedre at V og KrF får sin vilje rundt elbiler/hybridbiler, mens FrP unngår høyere drivstoffpriser. Inndekningen må finnes et annet sted enn i bilavgiftene siden både FrP og V har hjertesaker her. En slik tilnærming vil for øvrig være i tråd med FrPs syn om at bilavgiftene generelt er for høye.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

timingbeltkiller

Min gjett er Krf og V vil finne seg i absolutt alt fra regjeringen.
For de har gått så høyt ut med null AP-regjering er verre enn alt annet,
at de har ingen annen mulighet enn å kaste kortene uansett dersom
regjeringen har mot nok til å gi de valget mellom å støtte seg eller få Støre som statsminister.

Asylbarnsaken demonstrerer dette med all ønskelig tydelighet.
Husker du Hareide sto på TV og sa omtrent:
"Noen få dagers forhandling med H og Frp ga oss mer enn vi fikk med de rødgrønne på 8 år."?
Så endte det med de fikk fortsatt og forsterket AP sin praksis.
Noe de bare er et par dager fra å svelge med en tannløs kritikk og NEI til mistillit.

Med andre ord tåler de så inderlig vel avtalebrudd som går negativt utover andre enn de selv.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA