Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dørmatter i plast

Startet av BMW850, fredag 10. april 2015, klokken 10:11

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 19. mars 2015, klokken 04:04
Mitt selskap(Frende) la den også inn som sporbar, selv om de var fullt klar over at den ikke var FG godkjent.

Så hva skjer den dagen bilen blir stjålet med nøkkel og Frende lurer på hvor bilen er, og sporing er deaktivert..?

Øyvind.h

I følge IF var alarmen i Teslaen ok. De godkjenner fabrikkmontert alarm på lik linje med alarmer som evt skulle være fg godkjent.

Sparing har jeg ikke forsøkt å få godkjent, selv om jeg tipper Tesla kan spore bilen uavhengig av om kunden har åpnet for mobiltilgang.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

Tesla kan nok spore bilen, men for alt vi vet trenger de kanskje en kjennelse fra en amerikansk rettsinstans for å utlevere dataene.  Da er vi like langt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

sigurdi

Bilen er både sporbar og Tesla har mulighet til å deaktivert den også når sim kort ikke er montert.
Flere eksempler på Salvage biler i USA som private har "fikset" opp og tatt ut på veien igjen, første lading på SC har ført til deaktivert bil. ;-)
(Dette er biler hvor sim kortet er tatt ut for å hindre Tesla å deaktivert bilen OTA, så SC prater med bilen.)
Men Tesla blir nok objekter for vinningskriminalitet for delesalg, når markedet er stort nok. :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

laumb

For å klargjøre ang alarm og FG-Godkjenning.

Ingen fabrikkmonterte alarmer er FG-Godkjent, selv ikke Tesla sin.
Men, fabrikkmontert er likestilt med FG-Godkjent hos forsikringsselskapene når det kommer til alarm.

Ang. sporing så er den ikke det, grunnet manglende mulighet til å låse inntrenger ute fra å slå av sporing.

Forøvrig var jeg på båtmessa i går, der er det et selskap som selger en FG-Godkjent sporingsløsning. En boks med 6 års batterilevetid. Den rapporterer lokasjonen 1 gang i døgnet.
Det kostet 1500kr for hardware og 1. års medlemsskap, deretter 1300kr i året..

Spørsmålet nå er om man får mer enn 1500kr i rabatt for sporing?

Eip

Gjensidige krever sporing på biler over 250hk.
De la den selv inn med sporing
VIN: 509XX PD

B_Tesla

FG står bare for forsikringsselskapenes godkjennelsesnevnd, så er en særnorsk ordning, satt sammen av de største forsikringsselskapene i Norge. Det er ikke noe spesielt avanserte regler. De er faktisk kun:

Et FG-godkjent søke- og gjenfinningssystem må bestå av minimum følgende enheter:
•En systemleverandør
•Det fysiske utstyret i objektet
•Installasjonsapparat
•En operasjonssentral
•Et utrykningsapparat


Så her er de to siste som er hovedproblemet.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

NegativeElectrode

Da jeg ringte rundt og hørte på priser "godkjente" If sporingen. Jeg oppga ikke at bilen hadde sporing, men på spørsmål om den hadde forklarte jeg hvordan det fungerte. Selgeren konfererte med en kollega, og begge mente Teslas sporing kunne godkjennes.
Jeg bemerket at dette hadde jeg hørt ikke var en FG godkjent sporing. Jeg valgte et annet selskap, så problemet er kun teoretisk.

I en eventuell forsikringssak ville det nok ikke vært så enkelt antar jeg, men hvem sitter med ansvaret?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

laumb

Om du har din forklaring skriftlig med svar om at det er no stress - så må nok forsikringsselskapet spise sure epler.

Dag A.

Sitat fra: Brede på onsdag 18. mars 2015, klokken 22:50
Sitat fra: mj på onsdag 18. mars 2015, klokken 21:02
Sitat fra: cirys1 på onsdag 18. mars 2015, klokken 16:54
Sitat fra: mj på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:05
Jeg har fått det godkjent i mitt selskap.
Du har ikke fått det godkjent, du har kanskje oppgitt at bilen har det og fått som et kriterie til forsikringen.. Jeg kan si over tlf at bilen har FG godkjent alarm men det stemmer jo ikke..
Så det kan jo hende at de slår seg vrange visst noe skulle skje og de finner ut av dette..  :)

Forsikringsagenten spurte om min var sporbar slik som andre Teslaer, noe jeg bekreftet.

Her har nok agenten din gjort en feil.. Jeg ville tatt kontakt med selskapet og rettet opp dette.
I forsikringsvilkårene til Tryg står det klart definert at søke- og gjennfinningssystemer skal være FG-godkjent/registrert.

Jeg fikk godkjent hos If.

Hadde en lengre samtale omkring hvordan Tesla sitt system virker, og nevnte helt spesifikt at det IKKE er FG godkjent, men selskapet mente allikevel at det kvalifiserte  :).
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

cirys1

Sitat fra: Dag A. på torsdag 19. mars 2015, klokken 19:11
Jeg fikk godkjent hos If.

Hadde en lengre samtale omkring hvordan Tesla sitt system virker, og nevnte helt spesifikt at det IKKE er FG godkjent, men selskapet mente allikevel at det kvalifiserte  :).

Nevnte du at det kunne skrues av på skjermen også...?
Husk og få det skriftlig da, selv om Tesla alltid kan spore bilen så tror jeg det kommer til og ta "et halvt århundre" før Norsk politi for den informasjon om de hele tatt vill utlevere slik informasjon uten domsavgjørelse...  :)

sven erik

Tesla har eget kort i bilen dette kann ikke vi slå av tesla kan både spore bilen senke farten og stoppe denne ja styre den totalt  skrekk dette selv ring de en gang å spør vor bilen står. Det vi kan slå av er for at ikke kona skal se om vi er utro men en kan vist gå rundt det at det er slått av å jeg ble nemlig frastjålet nøkkel og mobil det lagde. Stor jobb for tesla  de måtte ordne så tyvene ikke fant bilen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA