Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dørmatter i plast

Startet av BMW850, fredag 10. april 2015, klokken 10:11

« forrige - neste »

BMW850

Kan man oppgi at bilen har dette ved forsikring av bilen? Vet det har vært masse diskusjoner, noen har fått godkjent bilen med sporing, andre mener at denne ikke er godkjent. Lager derfor en egen tråd slik at vi forhåpentligvis kommer til bunns i dette en gang for alle.

"En af fordelene ved at give bilen sin egen telefonlinje er, at biltyvene godt kan glemme at stjæle en Tesla. Hvis bilen bliver stjålet, kan fabrikken til enhver tid spore dens placering på jordkloden."

Kilde: http://jyllands-posten.dk/livsstil/digitalt/ECE7552202/Teslas-biler-ringer-hjem-hvis-de-bliver-stjålet/
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tuxedo

#1
Nei, sporingssystemet er ikke FG-godkjent, og kommer heller ikke til å bli det.  For godkjenning kreves det bl.a. at kun en FG-godkjent alarmsentral skal ha tilgang til sporingsdataene.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Brede

#2
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 18. mars 2015, klokken 11:24
Nei, sporingssystemet er ikke FG-godkjent, og kommer heller ikke til å bli det.  For godkjenning kreves det bl.a. at kun en FG-godkjent alarmsentral skal ha tilgang til sporingsdataene.

Stemmer dette ja.
Systemet må inn på listene til Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd for å være godkjent. Dersom en oppgir at bilen har godkjent sporingssystem ved inngåelse av forsikring så er vel det svindel så lenge ingen av de godkjente systemene er ettermontert.

Liste over godkjente system:
http://fgsikring.no/no/hoved/fg-innbrudd/bil--og-batsikring/soke--og-gjenfinningssystemer/

mj

Jeg har fått det godkjent i mitt selskap.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

twinpeaks

"Silberstreif", 85D, sølv metallic

mj

Tryg

Men i Codan som jeg hadde først fikk jeg det ikke godkjent
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

B_Tesla

Er relativt sikker på at Tesla kan hente ut posisjonen din. Det er relativt dumt å lage systemet slik at man mister kontakt med bilen fra serversiden. Blir problem med support osv. Uppdate... Tror nok det er en beskjed til server om å skru av tracking, ikke fra bil til server.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Tuxedo

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 18. mars 2015, klokken 16:09
Er relativt sikker på at Tesla kan hente ut posisjonen din. Det er relativt dumt å lage systemet slik at man mister kontakt med bilen fra serversiden. Blir problem med support osv. Uppdate... Tror nok det er en beskjed til server om å skru av tracking, ikke fra bil til server.
Det kan de, så i praksis er bilen sporbar om Tesla er medgjørlig.  Men krav til FG-godkjenning er mye strengere.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cirys1

Sitat fra: mj på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:05
Jeg har fått det godkjent i mitt selskap.
Du har ikke fått det godkjent, du har kanskje oppgitt at bilen har det og fått som et kriterie til forsikringen.. Jeg kan si over tlf at bilen har FG godkjent alarm men det stemmer jo ikke..
Så det kan jo hende at de slår seg vrange visst noe skulle skje og de finner ut av dette..  :)

mj

Sitat fra: cirys1 på onsdag 18. mars 2015, klokken 16:54
Sitat fra: mj på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:05
Jeg har fått det godkjent i mitt selskap.
Du har ikke fått det godkjent, du har kanskje oppgitt at bilen har det og fått som et kriterie til forsikringen.. Jeg kan si over tlf at bilen har FG godkjent alarm men det stemmer jo ikke..
Så det kan jo hende at de slår seg vrange visst noe skulle skje og de finner ut av dette..  :)

Forsikringsagenten spurte om min var sporbar slik som andre Teslaer, noe jeg bekreftet.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

erot

Og jeg som trodde det var en ny tråd om dekk  ;D

Brede

Sitat fra: mj på onsdag 18. mars 2015, klokken 21:02
Sitat fra: cirys1 på onsdag 18. mars 2015, klokken 16:54
Sitat fra: mj på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:05
Jeg har fått det godkjent i mitt selskap.
Du har ikke fått det godkjent, du har kanskje oppgitt at bilen har det og fått som et kriterie til forsikringen.. Jeg kan si over tlf at bilen har FG godkjent alarm men det stemmer jo ikke..
Så det kan jo hende at de slår seg vrange visst noe skulle skje og de finner ut av dette..  :)

Forsikringsagenten spurte om min var sporbar slik som andre Teslaer, noe jeg bekreftet.

Her har nok agenten din gjort en feil.. Jeg ville tatt kontakt med selskapet og rettet opp dette.
I forsikringsvilkårene til Tryg står det klart definert at søke- og gjennfinningssystemer skal være FG-godkjent/registrert.

Muffinman

Enkelte forsikringsagenter gjør mye rart for å kunne gi det beste tilbudet. En gang fikk jeg faktura for diverse medlemskontigenter noen uker etter at jeg hadde akseptert et forsikringstilbud. Agenten hadde meldt meg inn hvor det var mulig slik at forskjellige rabatter slo inn. Medlemskontigentene oversteg rabatten...

Det er vel unødvendig å si at denne praksisen ble grundig eksponert ovenfor forsikringsselskapet, og at jeg ikke forble kunde der en dag lenger.

cirys1

Sitat fra: mj på onsdag 18. mars 2015, klokken 21:02
Forsikringsagenten spurte om min var sporbar slik som andre Teslaer, noe jeg bekreftet.

Det er ikke sikkert agenten vet bedre, det har jo vært noen nyhetsaker om at noen Tesla eiere har sporet opp bilen sin, selv om denne funksjonen kunne lett vært låst med en pin kode (det er den ikke) så hadde den ikke vært godkjent.
Alarmen i Tesla er heller ikke godkjent selv om den sikkert er mye bedre enn mye annet på markedet, grunnen for dette skal være at for og få dette FG godkjent så må man gjennom noen tester som koster en del, noe som Tesla ikke har brydd seg om.

Litt av problemet med og oppi uriktige opplysninger til forsikringsselskapet er at man får en avkortning visst det skulle skje og de begynner og grave om "ting og tang". Opplysningsplikten din er alltid mye sterkere enn deres undersøkelseplikt.
Det er masse forsikringen "tar ditt ord på", de kommer ikke hjem til meg og faktisk sjekker de opplysningene jeg har gitt om f.eks. huset.

Jeg ville ha sjekket hvor mye forsikringen kom på uten, det er ikke sikkert det blir så mye mer. Min forrige bil fikk jeg hele 75 kr på et helt år på "parkering i egen garasje", jeg ville jo trodd at dette var såpass mye bedre enn parkering på gateplan at det minst ga en tusenlapp i avslag.  :P

Forsikring er kryptisk algoritme som er tydeligvis veldig kompleks ,  bonus, km og sted er de som gir store utslag resten "litt"..  :)

Hyperstress

Mitt selskap(Frende) la den også inn som sporbar, selv om de var fullt klar over at den ikke var FG godkjent.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA