Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Det var vell ikke annet å vente.

Startet av PerBear, tirsdag 28. juli 2009, klokken 14:25

« forrige - neste »

PerBear

www.netthandelen.no selger de nå et parti elsykler svært rimelig. Jeg kjøpte en for 5500,- (+ 550 i frakt og 75 i fakt. gebyr) men flere er solgt billigere enn det. Jeg vet ikke hvor mange de skal selge men en container fra Kina rommer typisk 95 (20') eller 215 (40') stk...

Jeg kjenner ikke kvaliteten så dette må ikke tas som en anbefaling, kun som opplysning ;D

NB: motor (24V 180W) og batteri (192Wh) kan være i minste laget men ellers virker den grei med 7 girs kjedegir, skjermer, lys, 700C dekk, dempegaffel, sykkellås etc.

Mvh Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Ken

Den ser greit ut PerBear.

Vi har en sak i Vest Agder hvor en Lensmann i Søgne og Sogndalen gikk ut i den lokale avisen og krvd at alle som har kjøpt en el-sykkel kjøpt av en forretning i Sogndalen risikerer å få bot.
Sykkelen ser ut som en scooter og har hånd-speed som er ulovelig i Norge sier lensmannen. Det er krav om ny typegodkjenning til scooterklasse og krav om bruk av hjelm.
Importøren når vurderer å saksøke lensmannen for tapt inntekt. Han har 400 nye på vei fra Østen men merker synkende salg allerede.

Følg saken i Fædrelandsvennen 14. og 18. mai
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PerBear

Sitat fra: Ken på mandag 18. mai 2009, klokken 12:47
Vi har en sak i Vest Agder hvor en Lensmann i Søgne og Sogndalen gikk ut i den lokale avisen og krvd at alle som har kjøpt en el-sykkel kjøpt av en forretning i Sogndalen risikerer å få bot.
Sykkelen ser ut som en scooter og har hånd-speed som er ulovelig i Norge sier lensmannen. Det er krav om ny typegodkjenning til scooterklasse og krav om bruk av hjelm.

Spennende sak - den vil jeg studere nærmere. Generelt kan jeg referere til de standardene jeg har anskaffet og til den måte EU standardene virker. De finner du mer om på forumet under elektriske sykler, men her er en oppsummering:

EN 15194:2009 er den nye europeiske elsykkelstandarden som er normgivende for elsykkel. I den finnes detaljerte regler for hvordan en elsykkel har lov til å fungere. EN 15194 er er videreføring og spesifisering av direktiv 2002/24/EC som er det juridiske grunnalget for at elsykkel er untatt fra kjøretøyforskriftene i § 4.1. En kan derfor si at EN 15194 står for detaljtolking mens direktivet er det juridiske grunnlaget til at elsykler er unntatt kjøretøyforskriftene. En må derfor kjenne standarden før en kan si om en elsykkel er EPAC (EU godkjent elsykkel), og siden kom først i april i år er det lite sannsynlig at lensmenn kjenner til den.

I EN 15194 finnes flere regler som sammen avgjør om en elsykkel er EPAC (EU-godkjent ="lovlig") eller ikke:

1. Det er tillatt med en startfunksjon som kan gi elsykkelen en fart på opptil 6km/t uten at du trør. Det kreves i standarden at syklisten må aktivere funksjonen manuelt.
2. Det kreves en form for registrering av at pedalene brukes for at motor skal svive. Det trengs ikke momentmåling, kun registrering av at pedalene roterer i rett retning.
3. Motorens bidrag skal reduseres gradvis fra en viss hastighet (ikke spesifisert men den må være noe lavere enn maks elfart) til null ved maks elfart. Elfart kan maksimalt være 25 km/t.  Ved stikkprøver tillates avvik elfart på inntil 10% og ved sertifisering tillates avvik på inntil 5%.
4. Uteffekt på hjul fra motor er 250W kontinuerlig. Dette er altså ikke inneffekt (effekt forbrukt av elmotor) eller spisseffekt, men den uteffekten motoren kan ha kontinuerlig med stabil temperatur.
5. Gasshåndtak for å redusere motorens effekt er tillatt. Gasshåndtak for å gi gass uten at du trør er ikke tillatt (så fremt hastigheten ikke overskyter 6km/t uten å trø - da kan jo gasshåndtaket ses på som den manuelt aktiverte startfunksjon)
6. Motoren skal stoppe bidrag til fremdrift dersom du slutter å trø. Bidraget skal stoppe innen sykkelen har trillet to meter etter at du sluttet å trø. Dersom elsykkelen er utstyrt med brytere på bremsene som øyeblikkelig kobler ut motoren når bremsene aktiveres, tillates det at sykkelen triller inntil fem meter før motorens bidrag må opphøre.

Dette er de viktigste reglene som definerer skillelinjen mellom en EPAC og en uregistrert moped.

Det er en rekke andre krav i EN 15194, blant annet krav til IP grad på kapslingen på de elektriske delene samt krav til at batteripakke som bruker kan fjerne uten verktøy: Den skal tåle et fall på 90cm, være merket på bestemt måte, og være godt sikret mot brann og eksplosjon.

Mvh Per


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: Ken på mandag 18. mai 2009, klokken 12:47
Sykkelen ser ut som en scooter og har hånd-speed som er ulovelig i Norge sier lensmannen. Det er krav om ny typegodkjenning til scooterklasse og krav om bruk av hjelm.

Jeg fant nevnte elsykkel beskrevet på denne siden: http://www.vamoen-motorsportsenter.no/sider/tekst.asp?side=24

Importøren har rett i at håndgass i seg selv ikke er ulovlig, men det virker som om sykkelen mangler pedalsensor eller at håndgassen overstyrer sensoren og ikke omvendt slik det er forutsatt i EPAC reglene, og det er nok det lensmannen påpeker.

Dersom så er tilfelle bør importøren få korrigert det ASAP. Fra 1. august må nemlig nyimporterte EPAC følge hele EN 15194 og da kreves det at basissykkelen er ihht. EN 14764. Det blir vanskelig med denne elsykkelen, bl.a. er nok pedalene for lave. Et eldre utkast fra 2005 av EN 14764 kan lastes ned gratis via denne siden her:
http://groups.google.com/group/lurapedelec/web/krav-til-lovlig-elsykkel

Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Ken

Takk kal du ha for en omfattende svar. Jeg kan prøve å formidle dette til importøren.

Jeg vet ikke hvor seriøs han er til å selge ordentlig sykler til folkemengden. Dette kan være et forsøk å forsyne ungdom med moped look-a-likes før de få lappen.  Jeg vet ikke hvorfor fordi sånne gutter kjører ulovlige mopeder på sykkelstien allikevel!


Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PerBear

#5
Sitat fra: PerBear på tirsdag 12. mai 2009, klokken 11:22
Jeg kjenner ikke kvaliteten så dette må ikke tas som en anbefaling, kun som opplysning

Nå har jeg testet sykkelen jeg kjøpte på netthandelen.no, og må desverre innrømme at det ikke er et så bra kjøp som det ser ut til.  :(

Elsykkelen har etter min smak:

  • for svak motor
  • for lite batteri
  • merkelig langt rammedesign
  • for lite spredning på girene
  • dårlig motorstyring

I tillegg vibrerer forhjulet under bremsing.  >:(

Når det gjelder motorstyringen er det nesten som sykkelen gir gass av seg selv, plutselig tar bare elsykkelen av bare en rører pedalene. Den eneste måten det kan virke på er hvis en har direkte momentmåling av pedalkraften, ellers bør effektbidraget reguleres manuelt og pedalsensor kun brukes til å slå av eller på motor. 

Det er lite som mangler for at dette kunne vært en mye bedre elsykkel:


  • Motor oppjustert til 250W kontinuerlig uteffekt
  • Batteri som hadde klart å levere nok strøm til motor i oppoverbakke
  • En enklere pedalsensor koblet til et manuelt gasshåndtak slik at det er mulig å redusere motoreffekten når en selv ønsker

Lyset foran og bak drevet av motorbatteriet er stilig!  ;)

Mvh Per
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Hører litt ut som min Elsykkel.

Har også en original DBS med NiCd, som er mye bedre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Focus

Jeg har kjøpt samme sykkel og har merket meg de samme problemene med motor batt og fremmhjul. Jeg undrer på om motoren ville tåle høyere spenning, det ville jo redusere strømmen.
Forøvrig så er det en på hunvåg i stavanger som selger den  som ny for 13500 ser at budvinnere på netthandelen får tilslag mellom 4000 og 6000.  Det vil jo si at dersom han får solgt den så er det rundt 100% fortjeneste.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Focus

Ser at han som selger på finn.no har endret prisen nå till 11500, men det er jo skrekkelig dyrt alikevel.
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17657095
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Laban

Sitat fra: mx på torsdag 04. juni 2009, klokken 20:13
Ser at han som selger på finn.no har endret prisen nå till 11500, men det er jo skrekkelig dyrt alikevel.

Alt er relativt. Jeg kjenner flere som har "vanlige" sykler - som de ikke tør bruke til jobb, som koster det dobbelte. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd med min Wisper 905se city, selv om den har stått noen dager pga av været.

Sitat fra: PerBear på tirsdag 02. juni 2009, klokken 22:35
Når det gjelder motorstyringen er det nesten som sykkelen gir gass av seg selv, plutselig tar bare elsykkelen av bare en rører pedalene.
Det opplever jeg også, men ved et enkelt trykk på av/på knappen får man full kontroll (ihvertfall på min sykkel). Det er foresten vanskelig å bruke elmotoren når jeg sykler på fortau i sentrum, da det går alt for fort. Bruker av/på bryteren ganske mye for å avpasse farten etter forholdene, så den egner seg best til litt lengre strekk uten fotgjenger.

Motoren går også noen sekunder etter at "tråkkingen" har opphørt - noe som også er uvant for en vanlig syklist.

Min vurdeering er at alt i alt er elsykkel et fantastisk fremkomstmiddel, men man må lære sykkelen å kjenne før man får fult utbyyte av å bruke den. Nesten det samme som overgangen fossilbil-elbil; mange gamle (u)vaner som må endres ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Pegaso

Da har jeg fått sykkelen fra www.ecoride.se
Kjøpte en model med 24 volt 10 Amper med motor på 250 Watt.

Den har gass handtak som gjør at jeg kan kjøre uten å tråkke.
Nå er jo ikke det lov så jeg trakk ut ledningen som gikk inn i  kontrollboksen så nå virker ikke gassen mer så da ble den lovlig.

Det virker som den gir full effekt med en gang du begynner å tråkke.
Den fortsetter å gi gass en liten stund etter at man har sluttet å tråkke.

Den har ikke AV/PÅ knapp på styret, så jeg har justert det ene bremsen slik at bremsen ikke tar med en gang jeg klemmer inn bremsehandtaket men i stedet stopper motoren.
Motoren stopper nemmelig med en gang du bruker bremsen.
Så jeg sitter og klemmer inn bremsehandtaket litt når jeg ikke vil ha hjelp.

Den er meget effektiv på flatmark og gir god hjelp i slake oppoverbakker.
Prisen i sverige er lavere enn i Norge. Den kom totalt på kr 7395.- og da hadde DHL prestert å ta et fortollingsgebyr på kr 800.- når den kom til Norge. Frakt var på 580 svenske kroner betalt til butikken som forøvrig trekker fra den svenske momsen på sykkelen.

Er godt fornøyd så langt, men jeg har ikke prøvd noen andre el-sykkler så jeg har ikke noe å sammenligne med.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA