Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøre til england i sommeren.

Startet av Peri, torsdag 09. april 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

Peri

Jeg var innom Motorforum for å teste en Renault Zoe, og da var det faktisk kø for å prøvekjøre. Og salgstallene for den siste uken (ref. http://www.hegnar.no/motor/artikkel540697.ece) indikerer at Zoe har klatret til 5. plass.

-Så kanskje er det i ferd med å løsne litt for Zoe? Eller ønsker kjøperne bare å sikre seg den utgående modellen med 43 kW lader? :)

Stavanger / Sandnes
Peugeot iOn 2011

kos

Sitat fra: kos på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:03
Til tross for massiv kritikk på et ladesystem som er desidert best av alle elbiler og som er fantastisk å leve med og en elbil som mange som ikke eier en har fortalt hvor dårlig den er klatrer nå på statistikken - jeg er ikke overrasket men man kan notere seg at Lief faktisk ikke er blant de 5 beste lenger - svaret er enkelt - andre har fått opp øynene at bilen faktisk er begynt å bli gammel, når det gjelder teknologi så vell som rekkevidde. Zoe svarer med rekkevidde på 24 mil, noe som tilsier ca 20 mil på sommerføre. Og når man også får med en ladekladd som tilbakeviser all kritikk så sitter man igjen med en bil som har lang rekkevidde - hurtig å lade hjemme - faktisk en fjerdedel av ladetiden på konkurrentene og med alle de 22 kw laderne som kommer nå, så er bilen direkte ett kupp. Samt at den kan sakteladdes over alt. Snakk om å vende konkurrentene ryggen ( ræven)

emil

Sitat fra: Peri på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:33
Jeg var innom Motorforum for å teste en Renault Zoe, og da var det faktisk kø for å prøvekjøre. Og salgstallene for den siste uken (ref. http://www.hegnar.no/motor/artikkel540697.ece) indikerer at Zoe har klatret til 5. plass.

-Så kanskje er det i ferd med å løsne litt for Zoe? Eller ønsker kjøperne bare å sikre seg den utgående modellen med 43 kW lader? :)

Husk at dette ikke er salg i perioden men registreringer. Det har vært venteliste på Zoe siden Renault knapt vil sende noen til Norge og mange av disse bilene er nok "solgt" rundt juletider +/- en måned eller noe sånt. Det har blitt sagt at det kommer en forsendelse rundt mars og det kan godt være denne som nå gjør seg gjeldende.

Derfor kommer også Tesla ekstremt høyt i enkelte perioder mens de er ute av listene i andre fordi de sender mange biler samtidig og så går det en stund før neste forsendelse.

Samme også med e-Golf nå i januar/februar. Toppen der er fordi de endelig har startet utelvering av varmepumpebiler bestillt fra salgsstart for snart et år siden og frem til jul. Mange biler ble ferdigprodusert i høst men måtte vente på utlevering grunnet problemer med varmepumpeprogramvaren.

Leaf (ikke Lief som kos kaller den, han er glad i bevisste feilstavinger av ting han ikke liker) selger derimot jevnt og trutt og har ikke de samme toppene lengre men et stabilt salg på antall. Selvfølgelig vil prosentandelen av markedet gå ned når det kommer flere biler inn på markedet.

Speeder

Det er nok biler solgt rundt jul som registreres nå. Ett lass kom første uke i mars, vi bestilt 19.12, denne kommer i slutten av mars.
Zoe 43kW

emil

Da har Zoe for første gang passert 200 registreringer på en måned og det er fortsatt noen dager igjen av mars.

Så vil de neste månedene vise om det bare var etterslep på gamle bestillinger eller om tallene fortsetter å stige

erik e

Dæven. Da må jeg starte "kokingen" av en ladekabel. Jeg har vist lovet og spise ladekablen min hvis Zoe ble årets mest solgte EL-bil i en annen tråd.  :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

emil

Sitat fra: erik e på søndag 29. mars 2015, klokken 16:06
Dæven. Da må jeg starte "kokingen" av en ladekabel. Jeg har vist lovet og spise ladekablen min hvis Zoe ble årets mest solgte EL-bil i en annen tråd.  :)

Du trenger ikke stresse. Tesla har passert 1000 for mars, e-Golf ligger rett under 1000 og Leaf ligger opp mot 600 inkludert bruktimport.

Edit:
Antall registrerte 2015 modeller til nå:
(minimalt med Leaf og e-Golf bruktimport i tallene)

e-Golf: 2600 stk
Tesla: 1431 stk
Leaf: 1016 stk
Zoe: 346 stk
Soul: 286 stk
e-NV200: 158 stk
Mercedes B: 93 stk

kos

Sitat fra: emil på søndag 29. mars 2015, klokken 16:36
Sitat fra: erik e på søndag 29. mars 2015, klokken 16:06

Du trenger ikke stresse. Tesla har passert 1000 for mars, e-Golf ligger rett under 1000 og Leaf ligger opp mot 600 inkludert bruktimport.

Edit:
Antall registrerte 2015 modeller til nå:
(minimalt med Leaf og e-Golf bruktimport i tallene)

e-Golf: 2600 stk
Tesla: 1431 stk
Leaf: 1016 stk
Zoe: 346 stk
Soul: 286 stk
e-NV200: 158 stk
Mercedes B: 93 stk

Men vi kan glede oss over mange solgt e elbiler.

emil

Sitat fra: kos på søndag 29. mars 2015, klokken 22:41
Men vi kan glede oss over mange solgt e elbiler.

Jepp. Alle elbiler som erstatter fossilbil er en god ting, uansett hvilket merke som er i fronten.

ZerOE

TM

Det er vel dels et resultat av "lager-rydding" for utgående modell, samt akkumulerte salg etter vrakpant-kampanjen.  Det blir interessant å se tallene i april, men det er lite trolig at mars blir representativt for salget framover. Men at salget av Zoe har en positiv utvikling er det ingen tvil om.

Bergen

Det er i alle fall helt klart kommet mange Zoe på veien her i Bergen. De første månedene jeg hadde min møtte jeg aldri noen andre når jeg kjørte. Men nå er det mer regelen enn unntaket at jeg møter på en Zoe daglig. Vi var faktis tre stk Zoe parkert samme sted for et par uker siden.

THE

Venter på å få utlevert bil. Det kom et stort lass med Zoe like før påske, men jeg har forstått på forhandler at det er veldig mange av bilene som ikke blir registrert og klargjort før nå i april. Kanskje kan vi se tilsvarende registreringstall i april som i mars? Fra mai begynner også utlevering av de første bilene med ny motor, så kanskje det ikke er et engangstilfelle at Zoe er inne blant de mest populære elbilene i registreringstallene.

Jeg gleder meg i alle fall til min Zoe står parkert hjemme i tunet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emil

Tallene for april ser ut til å bli en nedgang igjen med 154 registrerte biler.

Men antallet registrerte biler for bl.a Tesla og Leaf er også mye lavere enn for mars, så andelen Zoe av alle registrerte elbiler kan fortsatt være som for mars (eller bedre). Orker ikke ta den utregningen nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA